Det norske filmåret 2012

[Skrevet av: Tore André Øyås den 02.01.2012]
Flere store filmer med norsk stempel i år.
[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Vi er inne i det nye filmåret 2012 og flere norske filmer står for døren dette året.

2011 ble et heidundrende godt år for norsk film, på flere måter. Det var både rekordmange helnorske filmer som premierte i fjor, og mange av de klarte også å gjøre seg bemerket utenlands og sanke inn priser.

I 2012 må vi likevel ta til takke med langt færre norske filmer, spesielt barne- og ungdomsfilmer. Blant de mer voksne filmene kan vi dog se frem til blant annet den store produksjonen 'Kon Tiki' av regissørene bak knallsuksessen 'Max Manus'.

Filmen om oppdageren Thor Heyerdahl er filmet i seks ulike land og har et budsjett på 88 millioner kroner, noe som er ny norsk rekord.
Trailer for Kon-Tiki:

Den norske filmen 'Thale' blir også kinoklar dette året, nærmere bestemt den 17. februar. Spenningsfilmen handler om to åstedsvaskere som kommer over en skjult kjeller i en hytte. I filmen vanker det blant annet ei ekte norsk hulder, og filmen tar forøvrig et godt tak i norsk folklore og spinner slik videre på en trend som 'Trolljegeren' så godt startet i fjor. 'Thale' har allerede fått forespørsler om remake i fra USA, noe som ikke er rent fantastisk for en mindre norsk produksjon.
Trailer Thale:

Den norske regissøren Stig Svendsen er snart aktuell med sin andre spillefilm etter 'Radiopiratene' fra 2007. Hans film 'Elevator' er en intens thriller som beveger seg innpå både finanskrisen, grådighet og rasisme. Hele filmen foregår inni en heis, i 90 minutter, og flere internasjonale kjente navn står på rollelista. Blant disse er Anita Briem fra 'The Tudors', Shirley Knight fra 'Frustrerte Fruer', John Getz fra 'The Social Network' og Waleed Zuaiter fra 'Menn som stirrer på geiter'. 'Elevator' ble spilt inn i Hollywood, men etterarbeidet i Norge. I filmen har én av menneskene i heisen en bombe på seg og følgende blir det både spenning og dramatikk i løpet av de 90 minuttene. Filmen verdenspremierer her hjemme i Norge den 20. januar.
Trailer Elevator:

Kilde: Dagbladet.no og Filmweb.no