Norge får katastrofefilm

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 13.01.2012]
'Bølgen' tar for seg katastrofe i Geirangerfjorden.

Norges første katastrofefilm er på vei, og katastrofen er høyst reell i virkeligheten.

I 1934 raste fjellsiden i Tafjord ut og en monsterbølge forårsaket at 40 mennesker mistet livet. Lokalsamfunnet i Storfjorden overvåkes i dag og lokalsamfunnet er forberedt på at det vil skje igjen.

Nå skal et tenkt senario bli film i 'Bølgen'. Regissør blir Roar Uthaug, mannen bak suksessene 'Fritt Vilt' og 'Arme Riddere'. Filmselskapet Fantefilm produserer og filmen skal vise hvordan Geirangerfjorden blir rasert når fjellet raser ut og skaper en gedigen bølge.

Geologer er enige om at en lik katastrofe kommer til å skje i løpet av de kommende hunder årene, og regissør Uthaug vil lage spektakulær underholdning i sann Hollywood-stil.

I følge eksperter vil likevel et kommende ras bli registrert lenge før det kommer, slik at både båter og cruiseskip i Geirangerfjorden rekker å fjerne seg fra turistfjorden.

Kilde: Nrk.no

26.02.2012 sier stianwerme: Dette er jo ikke norges første katastrofefilm, må jo huske på filmer som Havet stiger, Mennesker i solen, Oss, Pax og Sweetwater.

Filmfront.no © Filmfront AS 2014 Les mer om filmfront