Eksorsisme-film vekker oppsikt

[Skrevet av: Tore Andre Øyås den 11.04.2012]
Norsk djevel-film går verden rundt.

Noe så sjeldent som en norsk dokumentarfilm vekker oppsikt verden over for tiden.

Engler og demoner, Gud, Djevelen og psykiatri er alle ingredienser i den norske dokumentaren "Eksorsisten i det 21. århundret".

Regissør Fredrik Horn Akselsen og hans film har vakt oppsikt og stor interesse fra hele verden. Filmen følger en spansk katolsk prest som er en av få eksorsister i verden godkjent av selveste Vatikanet. Han reiser rundt i verden og hjelper dem som måtte trenge en omgang med djevelutdrivelse og det som verre er.

Dette katolske ritualet er veldig utbredt over hele verden, men har sjeldent eller aldri blitt filmet så nært og inngående. Kanskje derfor er det også at den norske dokumentaren har vagt slik oppsikt.

Det er ikke første gang at djevelutdrivelse og eksorsisme har slått an på film. Fra rene fiksjonsfilmer som klassikeren "Exorsisten", via mer virkelighetsnære "The Exorcism of Emily Rose" til årets "The Devil Inside", så har dette gjennom mange årtier fascinert og oppslukt oss.

"Eksorsisten i det 21. århundret" skal også gjøres om til en tv-versjon og NRK planlegger å sende denne, trolig til høsten.

Kilde: Nrk.no