Hayao Miyazaki-uke på Filmfront

[Skrevet av: Pål Frostad den 23.03.2014]

Hayao Miyazaki er nå pensjonert seg som filmskaper og vi setter fokus på Miyazaki som filmskaper i det hans siste film The Wind Rises kom på kino den 28. mars 2014.

Denne uken (24. mars til 28. mars) vil vi ta for oss alle filmene til Miyazaki og anmelde dem i løpet av uken. Det betyr at det kommer flere anmeldelser per dag, så her er det bare å vente på nye anmeldelser skal tikke inn.

Om du ikke er kjent med Hayao Miyazaki som filmskaper, så blir han kalt Japans Disney, og det er ikke uten grunn. I følge min bedømning så er Miyazaki en av verdens beste filmskapere gjennom tidene. Han har en så imponerende portefølge av filmer som man knapt finner maken til noensteder.

Hans aller største verk omfatter filmer som Prinsessen fra Vindens DalMin nabo TotoroPrinsesse Mononoke og Chihiro Og Heksene som han vant en Oscarstatuett for.

Miyazaki har en svært livlig fantasi og det kommer til utspring i hans filmer. Han har også sin helt egen metode å skape filmer på. Han begynner ofte med å tegne et bilde og utvikle historien etter hvert som han tegner mer og mer. Dette gjør at han klarer å skape mange utrolig kreative og storslotte historier der tegninger og historie spiller på lag. Det merker man også i mange av hans filmer fordi fantasien er så fremtredende.

Mange av Miyazakis filmer tar opp menneskenes forhold til natur og teknologi og konflikten mellom ambisjoner og grådighet. Temaene natur, økologi og forurensning blir berørt i bådeMin nabo Totoro, Prinsesse Mononoke og Chihiro og heksene. I motsetning til tegnefilmer i amerikansk Disney-tradisjon, er figurene ofte ikke ensidig onde eller gode, men har sammensatte personligheter. Filmene har et pasifistisk preg hvor tilgivelse ofte står i sentrum, og det er sjelden at antagonistene blir utsatt for hevn eller egentlig straffet for sine handlinger. Andre særtrekk er kvinnelige hovedpersoner, kompliserte maskiner og flymaskiner av forskjellig slag.

Kilde: wikipedia.no

24.03.2014 sier Pål Frostad: Vi tar kun for oss filmer som Hayao Miyazaki har regissert. Men ved en seinere anledning vil jeg også ta for meg og omtale alle Studio Ghiblis filmer som er i salg med enten norsk tekst eller engelsk tekst.
23.03.2014 sier Ole Marius Repstad: Nice. Kommer dere bare til å ta filmene han har regissert eller tar dere også med filmer der han har vært med og skrevet manus eller vært medskaper, men ikke vært regissør? Blir det også bare filmer fra Ghibli-tiden eller tar dere også med for eks. Lupin III: The Castle of Cagliostro?