Filmfront samarbeider med podcasten Attack of the Killer Kast

[Skrevet av: Pål Frostad den 14.08.2014]

Chris-Erik Kristoffersen og Jørgen Foss-Jacobsen driver trashfilmpodcasten 'Attack of the Killer Kast'. Filmfront elsker podcasten deres og er stolte av å samarbeide med det dyktige tospannet. Fra nå av kan du høre alle episodene av podcasten 'Attack of the Killer Kast' via filmfront. Du får også beskjed når det kommer nye episoder. Neste episode kommer allerede 28. august og vil omhandle Cannibal Holocaust. Til den tid kan du kose deg med hele 10 deilige episoder som bare ligger å venter på å høres.

Filmfront.no tenkte å presentere dere for vårt nye skudd på stammen med å intervjue gutta om podcasten og deres forhold til film forøvrig.

Hva handler podcasten om?
------------------
Chris: I Attack of the Killer Kast snakker vi om filmer som kanskje ikke får så mye oppmerksomhet i andre norske filmpodcaster. Det går hovedsakelig i trashfilmer, men det hender vi dypper foten i Hollywood´s oppvarmede basseng også, som vi har gjort i episodene hvor vi snakker om From Dusk till Dawn-filmene og Machete-filmene. Men disse filmene har klare referanser til b-filmer, og faller dermed under det vi kaller Killer Kast-parapyen. Men aller best liker vi å snakke om filmer med relativt beskjedent budsjett og praktiske effekter, gjerne fra åtti-tallet!

Hvem er dere?
------------------

Chris: Vi er to glade karer i fra Sarpsborg som er i tredveårene, den ene litt mer i tredveårene enn den andre, som er glade i å se film. Et av mine kjæreste barndomsminner er de utallige timene som ble tilbrakt i den lokale videosjappa. Og det var ikke rent sjeldent jeg dro derfra med en godbit under armen som jeg var altfor ung for å se. Men på tross av videovold-debatten som pågikk på den tiden, så var ting litt «slækkere» før. Fattern kjente han som drev sjappa, og da var det liksom greit.

Jørgen: Jeg har alltid hatt sansen for filmer som avviker fra Hollywood-normen. Liker filmer som benytter seg av praktiske effekter og som ikke er proppfulle av CGI. Science Fiction er en sjanger som er mitt hjerte nært. Da jeg var liten lekte jeg med romskip og hadde lyst til å bli astronaut. Jeg besluttet å bli her på jorden da jeg ikke vet om de har Netflix på Saturn.

Hvordan fikk dere ideen til å starte podcasten?
------------------
Jørgen: Chris og jeg så mye film sammen og vi snakket mye om film. Chris funderte på om vi ikke kunne gjøre noe mer ut av vår felles interesse. Lloyd Kaufman kom til Chris i en drøm og resultatet ble Attack of the Killer Kast.

Hva vil du/dere si er deres motivasjoner for å ta for dere de spesifikke filmen dere velger i podcasten? Hvordan, og hvorfor, velger dere de spesifikke filmene?
------------------
Chris: Vi tar for oss filmer vi selv har et forhold til eller filmer vi tror kan treffe publikummet vårt. Vi tråler nettet etter uoppdagete trash-perler. Hell Comes to Frogtown som er en film vi tar for oss i en fremtidig episode er et eksempel på en god cheesy film fra åtti-tallet vi aldri hadde hørt om. En film som har alt, inkludert «Rowdy" Roddy Piper!

Jørgen: Vi snakker også med mange andre som er interessert i film og får også noen tips derfra. Ofte er et kult cover nok til at vi tar for oss filmen i podcasten. Dette var tilfelle med Laserblast, en av de dårligste filmene vi har sett.

Hva engasjerer dere mest ved film?
------------------
Jørgen: Det som engasjerer meg mest ved film er at film som medium har evnen til å manipulere følelsene dine. En film kan gjøre deg glad, trist, forbanna eller kvalm. Alt ettersom hva som er filmskaperens intensjon. Film er et kraftfullt virkemiddel. Det er som man sier: Film er magi!

Er norsk film spesielt interessant, og i så fall hvorfor?
------------------
Chris: I hvertfall er norsk undergrunnsfilm spesielt interessant for oss. For som oftest så velger de som ikke har så mye penger eller offentlig støtte i ryggen å lage akkurat den type film vi liker å prate om. Disse filmene er ikke laget for å tjene penger, men blir gjennomført kun pga filmskaperens brennende engasjement. Attack of the Killer Kast hadde ikke vært det samme uten filmer som Brød & Sirkus, The Thrill of a kill og O'Hellige Jul!. Gjennom podcasten får vi også en unik kontakt med filmskaperne som vi ikke har med de mer internasjonale titlene. Ikke for det, vi har jo hatt en liten Facebook-chat med Claudio Fragasso hvor han kunne fortelle at det ikke var han som spilte roboten i Bruno Matteis Robowar, men at han kun er oppført for å tilfredstille datidens krav om hvor mange skuespillere som måtte være italienske for at en film skulle regnes som italiensk og dermed få støtte.

Jørgen: Filmer som Tommy Wirkolas Kill Buljo og Død Snø har banet vei for norsk sjangerfilm. Wirkola begynte som amatørfilmskaper og har etterhvert kommet seg opp og frem, noe som nok er til stor inspirasjon blant andre amatørfilmskapere i Norge.

Hva vil du/dere si er det mest interessante ved norsk skrekk (om dagen), versus amerkansk, asiatisk og internasjonal?
------------------
Chris: Norske skrekkfilmer, i alle fall kommersielt sett, har vel aldri blitt beskyldt for å finne opp kruttet på nytt. Filmer som Fritt vilt og Rovdyr er blåkopier av amerikanske filmer som Fredag Den 13 og Motorsagmassakren. De går for det som de vet er trygt og som fungerer hos publikum. Men filmer som Død Snø er fulle av referanser til filmer som vår generasjon har vokst opp med, som Evil Dead. Når det gjelder norsk skrekk synes jeg det er mer spennende å følge med på undergrunnsmiljøet og se hva de kan komme opp med. Du har feks. rape revenge-filmen Hora og juleslasheren O'Hellige Jul!.

Nå kan det selvsagt diskuteres om de tilfører sjangeren så mye nytt, men de tør i hvertfall å provosere litt, og det liker jeg! Hadde vært artig å sett norske filmskapere bli inspirert av asiatiske filmer som Zombie Ass: The Toilet of the Dead og Ichi The Killer. Da snakker vi!

Amerikansk skrekk ligger vel litt brakk om dagen. Er langt mellom gullkornene, og de går som regel for billige scares. Jeg håper Hollywood snart hopper av ghost girl- og remake-bølgen og finner på noe nytt!

Hvordan er dagens skrekkfilmer versus eldre?
------------------
Jørgen: De eldre skrekkfilmene er mye bedre på å bygge spenning. Som oftest er det ikke det du ser som er det skumle, men bildene du lager i hodet. Det du får se små glimt av. Moderne skrekkfilmer har en vane for å overeksponere det som skal være skummelt (les: ghostgirl) og tar meg ut av illusjonen med en gang. Produksjonsmessig er også de eldre filmene mye mørkere og kornete enn dagens polerte, glossy filmer fra Hollywood, noe som gjør det mer autentisk og skumlere.

Hvor går grensen for hva som er ekkelt, creepy, skummelt? Når kommer troverdighetsaspektet inn, når ødelegges dette for dere? Noen filmeksempler?
------------------
Chris: For meg er det egentlig ikke noen grense for hvor ekkelt, creepy eller skummel en film kan være. Kjør på med alt du har. Troverdighetsaspektet ødelegges når skuespillerne eller effektene ikke overbeviser. Når jeg blir tatt ut av illusjonen. Da er det kjedelig å se på. Men om det tipper over så langt at det bare ser teit ut, da får filmen en annen, mulig utilsiktet underholdningsverdi. Og det er vel kanskje de filmene vi liker best å snakke om. En film som Troll 2, der er troverdighetsaspektet knust fra første sekund, men for en film! Remaken av The Wicker Man er vel heller ikke så gæern, frem til Nicolas Cage åpner munnen.

Syns dere at selve samtalen rundt film er viktig? Hvorfor?
------------------
Jørgen: Jeg synes det er både interessant og ikke minst viktig å snakke om film. Ved å diskutere med andre får man en dypere forståelse for filmen. Når man i fellesskap diskuterer film så kommer det gjerne frem tolkninger man ikke selv har tenkt på, og det er interessant. Det å gå i dybden på filmen. Lese om bakgrunnshistorien. Veien fra manus til ferdig film. I podcasten dissekerer vi filmen og ser hva som er inni. Noen ganger har en film overraskende mange lag, mens andre ganger er det fint lite under overflaten.

Hva synes dere er skummelt på film?
------------------
Chris: Det som gjør en film skummel er når jeg tror på det som skjer på skjermen. Når det virker ekte. Filmer som spiller på ting man synes er ubehagelig. Som Jørgen nevnte tidligere så er oppbygningen viktig. Det skumle er i det du tror du ser, ikke nødvendigvis i det du ser. Mange skrekkfilmer har en god oppbygging, men ofte så faller det som et tonn med stein når det som skal være skummelt blir overeksponert. Less is more, som de sier.

Hvilken film var den første dere hadde i eie?
------------------
Jørgen: Jeg husker ikke om det var en original eller kopi, men det var iallefall Bamse - verdens sterkeste bjørn!.

Chris: Den første filmen jeg TROR jeg eide var en Warner Brothers VHS med forskjellige korte tegnefilmer på med alt fra Supermann til Snurre Sprett og Daffy Duck

Hva er deres 10 på topp favorittfilmer?
------------------
Det er ikke lett å velge ut ti, men vi gir et forsøk på en kollektiv topp ti-liste i tilfeldig rekkefølge og varierende sjanger:
- Cannibal Holocaust
- 13th Floor
- Pulp Fiction
- Guardians of the Galaxy
- Halloween

Hva var den første filmen dere kan erindre at dere så og når opplevde dere skrekk for førse gang?
------------------
Jørgen: Den første spillefilmen jeg kan huske å ha sett er Flåklypa Grand Prix. Når det gjelder første skrekk så husker jeg i hvertfall at Karius og Baktus var veldig skumle.

Chris: Det må vel være Disneys To gode venner. Når det gjelder skrekk så er jeg usikker på hva som var den første, men det var i hvertfall Robert Englund som Freddy Krueger i A Nightmare On Elm Street som gjorde stort inntrykk og sørget for at jeg ble interessert i horrorfilmer.

Hva er den filmen dere setter høyest som dere omtalt i podcasten deres?
------------------
Chris: Vi liker begge Cannibal Holocaust veldig godt, som vi omtaler i vår første episode for sesongen torsdag 28. august. Ellers er vi store fans av Frank Henenlotter, eller onkel Frank som vi kaller han, og hans filmer Basket Case & Frankenhooker.