Studio Ghibli 30 år

[Skrevet av: Pål Frostad den 03.06.2015]

I juni 2015 er det tretti år siden regissørene Hayao Miyazaki og Isao Takahata, og produsent Toshio Suzuki, grunnla Studio Ghibli.

Studio Ghibli ble for mange nordmenn inkludert meg selv det første møtet med japansk Anime. Hayao Miyazaki er blant undertegnedes ynglingsregissører og blir ikke ufortjent kalt Japans Disney. Han pensjonerte seg i 2013 med å gi ut filmen Vinden stiger (Nok en særegen film verdt å få med seg), og har hatt en eventyrlig karriere før det. Perler som Chihiro Og HekseneMin nabo Totoro og Prinsesse Mononoke er ikke å komme utenom. I tillegg kommer Isao Takahatas mesterverk Grave of the Fireflies og Fortellingen om prinsesse Kaguya, som også må regnes med i Studio Ghiblis imponerende portefølge.

Og de andre filmene som kommer fra Studio Ghibli er også av en solid kvalitet, faktisk så fremragende at selv ikke Disney eller for den saks skyld Pixar kommer helt opp i kampen om pokalen. Studio Ghibli har med andre ord levert noen av de aller beste animasjonsfilmene som er laget i filmhistorien. Når man først hart sett en Studio Ghibli-film, så faller man pladask. Sjelden får filmer frem barnet i meg som Studio Ghibli. Universet er så rikt, kreativiteten er hinsides og tegningene så deillige og vakre. Noen ganger tror jeg faktisk at jeg drømmer. Og det beste av alt er at det er håndtegnet.

Om du trenger en ingangsport til Studio Ghibli, kan du starte med å lese anmeldelser av alle Hayao Miyazakis filmer her.