100-års jubileum for Orson Welles

[Skrevet av: Pål Frostad den 10.10.2015]

10. oktober 1985 døde den store filmskaperen og skuespilleren Orson Welles, 70 år gammel. Det er nå akkurat 30 år siden. Neste uke plukker vi frem noen av hans filmer for et gjensyn og et lite dykk inn i Welles filmkarriere.

Orson Welles ble født i Kenosha i Wisconsin i 6. mai 1915. Orson fikk sin scenedebut i Dublin i Irland i 1931, og i løpet av 1934 var han en veletablert radioprodusent i USA.

Sommeren 1938 begynte Welles og Mercury Theatre ukentlige sendinger. Sendingen 30. oktober var en variant av 'Herbert George Wells Klodenes kamp', laget slik at den lignet mest mulig på en nyhetssending, som brøt inn et vanlig musikkprogram og beskrev marsboernes landgang i New Jersey. Denne sendingen gjorde Welles kjent i hele USA.

I 1941 regisserte Welles sin debutfilm Citizen Kane. Filmen regnes for å være hans beste film noensinne. Orson Welles spiller selv hovedrollen som aviskongen Charles Foster Kane. Filmen presenterer Kanes liv i en serie av tilbakeblikk. American Film Institute plasserte Citizen Kane i 1997 på førsteplass i lista over USA's 100 største filmer noen gang og på nytt da de reviderte og utga lista i 2007.

Etter 1941 regisserte Welles en rekke filmer og spilte i enda flere som skuespiller. Filmfront vil anmelde en rekke filmer fra Welles karriere i den kommende uken.

Kilde: Wikipedia.no