Star Wars er blitt 40 år!

[Skrevet av: Pål Frostad den 25.05.2017]

25. mai er det akkurat akkurat 40 år siden Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen hadde premiere i USA i 1977. Og for et eventyr Star Wars har vært og fremdeles er. Alt startet med George Lucas sine ideer og tro på et banebrytende prosjekt som skulle revolusjonerte filmindustrien og ta til de grader av hos fansen. Og siden har det kommet Star Wars-filmer i hopetall og nå er det Disney som viderefører arven.

Det er noe helt eget med Star Wars. Universet er så rikt med masse storslåtte naturomgivelser på mange vidt forskjellige planeter. Vi treffer mange vidt forskjellige romraser som lever på forskjellig vis. Man får så mange typer og staben har virkelig gjort en super jobb med å sette sammen ting her. Det gjelder egentlig alt vi får presentert. Alle romvesen har sin unike fremtoning. Men får inntrykk av å få innblikk i en levende verden. Alle romskip og design på hus og bygninger er helt fantastisk. Jeg elsker at ting ser brukt og slitt ut som bærer preg av at ting virker mer naturlig.

Star Wars ser ut som Sci-fi, men det skal understrekes at Star Wars ikke er reinspikka sci-fi i vanlig forstand. Star Wars-universet er jo en helt annen galakse med helt nye naturlover. Det er utrolig mye eventyr i Star Wars og man merker at filmen er laget for langt mer enn de som bare elsker reinspikket sci-fi. Star Wars er en herlig virkelighetsflukt og er nesten like episk som Ringenes Herre bare i rommet.

Undertegnede glemmer aldri da jeg så første Star Wars-film på kino på 1990-tallet. Det var en stor kinoopplevelse. Begynnelsen er på første Star Wars-film er episk. Alt starter med robotene C-3PO og R2-D2 som forsøker å holde seg utenfor trøbbel når de rømmer fra fiendens styrker. Det er også overraskende mye action i begynnelsen av filmen. Her får vi deilige kamper mellom opprørerne og Keiserens styrker. Det blir også mye kamper med den herlige dødsstjernen som bakteppe.

Mange gutter har nok drømt om å eie sin egen Stormtrooperdrakt. For meg er disse nesten som en våt drøm fra barndommen. Mange har forhold til Star Wars gjennom oppveksten og ikke bare gjennom filmene, men også gjennom lekene og filmene har også satt spor etter seg i populærkulturen. Alle har hørt de klassiske replikkene og vet noenlunde hva filmene går ut på uten å ha sett dem.

Det er vanskelig å beskrive hva som gjør Star Wars så bra på få linjer. Det viktigste er den fete settingen og de makeløse rollefigurene som er vanskelig å ikke elske. Her finner du noe for en hver smak, enten du er god eller liker bare badguys. Rollegalleriet er variert med den søte Prinsesse Lea, den unge og lærerike Luke Skywalker, den rufsete Han Solo, den onde og sorte Dart Vader, i tillegg til Chewbacca, C-3PO, R2-D2 og Obi Wan Kenobi. Man skal heller ikke glemme at lyssabler er vanvittig tøft og at scenografi er stilg som få. Man har fått mye igjen for både klipping og etterarbeid. Det er ikke mye som skulle ha vippet dette over i det nesten parodiske, men Star Wars klarer balansen til det fulle og er alltid der den bør være, nær underholdningsperfeksjonen.

Noe som er sikkert er at Star Wars vil fortsette å være viktig for kommende generasjoner og også de eldre filmene vil bestå som et veldig viktig kappittel i underholdningshistorien.

Alle starwars-filmene sortert etter beste rating i databasen

01 Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen [9,3 / 10] (1977)
02 Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake [9,3 / 10] (1980)
03 Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake [8,9 / 10] (1983)
04 Star Wars: Episode VII - The Force Awakens [8,1 / 10] (2015)
05 Rogue One: A Star Wars Story [7,9 / 10] (2016)
06 Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn [7,4 / 10] (2005)
07 Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper [7 / 10] (2002)
08 Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel [6,4 / 10] (1999)
09 Star Wars: The Clone Wars [5,5 / 10] (2008)
10 Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi [Kommende] (2017)