Joachim Triers 'Thelma' åpner Den norske filmfestivalen

[Skrevet av: Pål Frostad den 11.07.2017]

Joachim Triers nye film får æren av å åpne Den 45. norske filmfestivalen i Haugesund søndag 20. august. Filmen er en romantisk overnaturlig thriller med Eili Harboe i hovedrollen.

[ Foto/Copyright: Motlys AS / SF Studios ]

Thelma er Joachim Triers nye norskspråklige film, etter engelskspråklige Louder Than Bombs som avsluttet festivalen i forfjor. Tidligere har han laget Reprise (2006) og Oslo, 31. august (2011). Thelma er en romantisk overnaturlig thriller om en ung kvinne som i møte med kjærligheten oppdager at hun har skremmende uforklarlige krefter.

Thelma handler om jenta som nettopp har flyttet fra sin religiøse familie på Vestlandet for å studere i Oslo, da hun plutselig får et voldsomt anfall på lesesalen som hun holder skjult for sine foreldre. Samtidig treffer hun medstudenten Anja, og de to blir trukket mot hverandre på mystisk vis. Thelma blir overveldet av følelser hun ikke tør å anerkjenne, anfallene blir flere og farligere, og legene har ingen forklaring. Skremmende og overnaturlige krefter presser seg frem, og en dag forsvinner Anja sporløst.

I hovedrollen finner vi Eili Harboe som slo igjennom med hovedrollen i Kyss meg for faen i helvete. Hun spiller mot Kaya Wilkins som debuterer på lerretet. Hun er også kjent som artisten Okay Kaya. Amandavinnerne Ellen Dorrit Petersen og Henrik Rafaelsen har også sentrale roller i filmen. Manus er nok en gang et samarbeid mellom Joachim Trier og Eskil Vogt. Trier har ellers jobbet med sitt faste team bestående av fotograf Jakob Ihre, klipper Olivier Bugge Coutté og komponist Ola Fløttum.

Kilde: Pressemelding fra Den norske filmfestivalen