Ny internasjonal kortfilmfestival i Norge

[Skrevet av: Pål Frostad den 30.09.2017]

‘The Norwegian International Seagull Shortfilm Festival’ er den splitter nye festivalen som Cato ML Ekrene har startet. Den går av stablen 16. til 18. februar 2018. Som navnet tilsier blir dette en festival med kortfilmer fra hele verden med spilletid under 60 min. Vi i Filmfront har intervjuet festivalgrynderen, Cato Ekrene, som har et brennende hjerte for film.

Litt om Cato M. Ekrene:
Han er en ‘up-and-coming’ filmregissør og manusforfatter fra Sveio som debuterte med dokumentarfilmen Kampen mot vekten i 2014. Etter det har han laget kortfilmen Run, som var Haugesunds første actionfilm, samt oppfølgeren Run Faster. I disse dager har Ekrene flere jern i ilden som er en del av Hollywoodfilmen ‘The Guardian Angel’ og jobber med en spillefilmversjon av Run sagaen. Ekrene ble også offisiell finalist i en prestisjetung manuskonkurranse i Hollywood med manuset for spillefilmen Mango - Lifes coincidences i 2016 og igjen nominert for best manus i Sveits for samme historie.

Cato har vunnet 12 priser internasjonalt. Som regissør har han vunnet Best Film award i Hollywood (Himpff), han fikk også award of excellent i india Film Fest og nå nettopp vant han prisen best regissør i Sveits største filmfestival Largo. Totalt har han og prosjektene Run, Run Faster, The last journey og Mango manus, de siste 2 årene blitt nominert 24 ganger i internasjonale filmfestivaler og vunnet hele 16 ganger.

Dennis Storhøi har denne uttalelsen etter seieren i Sveits " Dette er bare helt fantastisk. Cato fortjener all hylles han kan få for sin kreative dyktighet og ukuelige optimisme", sier Storhøi og legger til: – "Dessuten gratulerer jeg alle som har stått bak og foran kamera, og takk til alle sponsorene. Gratulerer til Haugesund som har en dyktig regissør".

Intervju med festivaldirektør Cato M. Ekrene:

Hvordan er ditt forhold til kortfilm? Hva gjør kortfilm så interessant?
- - - -
Mitt mål har alltid være å ha regi på spillefilm, for å nå den drømmen må man få seg litt erfaring, og da er kortfilmen en fin arena. Det som er spesielt med kortfilm, er at du kan lage en konkret historie som treffer. Med de rette skuespillerne og et team rundt deg kan det bli veldig bra. Gjennom kortfilmer kan andre legge merke til deg som regissør, eller manusforfatter. Kortfilm er en egen kunstform, men de fleste filmskapere bruker kortfilm for å promotere seg selv og utvikle seg slik at man kan ta fatt på større oppgaver.

Hvordan fikk du ideen til å starte ‘The Norwegian International Seagull Shortfilm Festival’?
- - - -
Dette er noe som jeg har jobbet med uten å fortalt til noen. Det er faktisk det eneste prosjektet jeg har holdt totalt hemmelig. Ikke engang min kone visste noe før jeg kom med nyheten nå august. Det er etter 4 års analyse av kortfilm utviklingen og spesielt fra Grimstad som har hatt en enorm påmelding av filmer, men de fleste filmene kommer ikke gjennom. Men smaken er som baken delt i 2. Alle liker forskjellige ting med filmen. Jeg så det det var mange fantastiske kortfilmer som ikke blir vist. Haugesund er allerede sterke på filmfestival med Amanda og nå med denne festivalen blir Haugesund den 'ultimate' filmbyen med filmfestivaler for alle lengder og sjangere. Mitt ønske var også å samle spill og film på samme festival. Om jeg ikke tar feil er dette den første festivalen for både film og spill. Dette blir spennende om det treffer. For hvem liker ikke å se på film eller koble av med litt med gode dataspill.

Hvordan har prosessen rundt å realisere festivalen vært?
- - - -
Etter god planlegging var det bare å gjøre som jeg alltid har gjort med mine prosjekter. Jeg spør om jeg har en god ide og når det viser seg at andre også tenner på ideen er det bare å kjøre på. Mange ser potensialet i kortfilmfestival i Haugesund og har tatt imot festivalen med åpne armer.

Hvordan foregår utvelgelsesprosessen av kortfilmer? Og hvordan foregår arrangementet?
- - - -
Vi åpnet med Filmfreeway der folk kan påmelde seg filmer og det har allerede blitt mange påmelde filmer fra hele verden. Jeg som Festivaldirektør skal finne filmer som jeg finner gode i de fleste sjangere. Deretter deler ut pris der jurien bestemmer hvem som vinner. Jurien er jeg utrolig stolt av. Der har vi varierte bransjefolk som skuespilleren Dennis Storhøi, Julie R. Ølgard fra Danmark, Pontus Olgrim fra Svergie, Rahul Gadiya fra India, skuespiller Irasj Asanti, filmanmelder Tore Andre Øyås og Gøran Myrland med erfaring fra dataspillbransjen. Det som er meget annerledes med denne festivalen er at vi har et eget 'Live Stream'-et prisshow som sendes ut til alle. Vi har fått egen sponser som skal ta seg av denne tjenesten. På showet vill alle i jurien dele ut priser og du vil få musikkopptredner. Alt dette kan kanskje minne om en mindre utgave av Amandapris utdelingen. Når finalisten blir kåret kan den takke på direkten. Dette er noe helt nytt for Kortfilmfestivlar. Vi har spesiallagte trofeer som er en stor gullmåke 35*45 cm og 2 cm tykk så den kommer til å føles som et gulltrofe. Dette blir spesiallaget i India for Festivalen.

Kanskje litt tidlig, men hvordan har responsen vært på den nye festivalen i bransjen?
- - - -
Jeg har ikke nevnt det til noen, utenom et lite vink til NFI og Rogaland Filmkraft. Det kommer noen søknader om vi kan arrangere i Haugesund fast fra 2018. Nå som nyheten er ute, ønsker vi alle kortfilm velkommen. Det eneste kravet er at filmen er produsert etter 1. januar 2014.

Har det vært lett å få med sponsorer og samarbeidspartnere med på laget?
- - - -
Jeg kan ikke få takke mine sponsorene nok. Igjen har 14 stykker stilt opp for at alt skal la seg gjennomføre. Vi har fått på plass hotell, biler, penger, crew. Nå er alt er klart til festivalen. Vi mangler noen kroner til, men vi har rundt 90% av det økonomiske på plass for gjennomføre festivalen. Du kan også se på våre hjemmesider hvor internasjonal linje vi kjører. Sponsorene har vært helt utrolige og vi har fått en fantastisk respons på arrangementet.

Hvem er målgruppen for festivalen?
- - - -
Denne festivalen er ikke bare for filmgeeker om det er lov å si det, men en festival ment for alle. Vi vil få besøk av Starwars med Darth Vader i spissen som barn kan komme å hilse på. Det blir også store show for barna hver dag. Det blir vist barnefilmer. Det blir konserter hver dag. Det blir også stands der folk kan komme å prøve VR, prøve dataspill, kjøpe festivaltilbud eller prøve seg på Paintball. Dette er med andre ord ment som en festival for hele familien. Det er det som gjør denne festivalen så spesiell. Styret mener at vi kommer til å fylle opp med folk, men jeg med min erfaring i filmbransjen holder mer tilbake. Men skulle det komme så mye folk at det blir utsolgt er det jo ikke noe som er bedre enn det.

Har du noe du vil legge til helt til slutt?
- - - -
Filmer og spill kan sendes inn helt siste frist som er 15. januar 2018. Det blir også egne rabatter for studenter. Vi har allerede fått inn en rekke gode filmer og valgt å vise frem noe for å vise hvor høy standard det er på festivalbidragene. Det er også en stor glede at Run Faster med Dennis Storhøi blir offisielle åpningfilm for festivalen. Vi har den gleden av også ha VIP visning av filmen til Paul Tunge som også var med på BIFF. Vi har også storfilmen Sace fra Canada, og den norsk-svenske filmen Sanctuary. Dette blir en festival som kmmer til å bli lagt merke til. Vi vil være en internasjonal festival for folket. Festivalen er kommet for å bli. Vi har også fått med oss Sandra Koldset som skal ha konsert på den live stremet prisutdelingen. Seagull-festivalen som vil tilby noe for alle i familien.

Alle må sende sine filmer i dag gjennom Filmfreeway eller gå gjennom hjemmesiden www.tnissff.com.