Oscarakademiet gjør forandringer

[Skrevet av: Tore André Øyås den 09.08.2018]

Den ærverdige Oscar-utdelingen gjør forandringer og tar nye grep.

[ Scroll ned å få med deg resten av artikkelen under bildet ]

Når neste års utdeling av Oscar-prisene går av stabelen i februar, er det blant annet med en ny kategori som skal hylle en fremragende populærfilm.

Det var i et brev denne uken at akademiet offentliggjorde denne og to andre nye grep rundt den fremtidige utdelingen. Foruten denne nye kategorien, skal også sendingen forkortes ned fra 4 til 3 timer, noe som innebærer at flere av prisene må klippes ut av programmet.

Den tredje forandringen vil bli at datoen for sendingen og utdelingen vil bli flyttet fremover noen uker, fra og med fra 2020.

Kanskje ikke de største forandringene dette, tenker du? Offentliggjøringen har imidlertid allerede skapt stor debatt og fått mye kritikk. Flere hevder at akademiet med disse grepene gjør Oscar mindre særegen og kvalitetsbevisst, særlig ved å hylle filmer som har solgt mest billetter, noe som vi jo alle vet ikke nødvendigvis er ensbetydende med kvalitet.

Hvorvidt Oscar-utdelingen med dette har begynt å grave sin egen grav, gjenstår imidlertid å se.

Kilde: NRK.no