Anmeldelse av Max Manus, norsk film fra 2008

Action, Krig Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 15 år

Max Manus - Trailer 19.12.2008

Bra til å være norsk

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 29.12.2009]
Norsk film når nye budsjetter og høyder med en god, men ikke genial film.

Jeg er ikke fan av Aksel Hennie. Og ikke Nicolai Cleve Broch. Det er ikke fordi de er dårlige skuespillere, for det er de jo egentlig ikke i det hele tatt, men det er liksom samme grunn som at jeg ikke er direkte glad i My Chemical Romance: jeg er lei dem. Det lages bare et fåtall norske filmer uten dem, og har de først ikke herr Hennie og herr Cleve Broch i seg, har de den like mislikte duoen Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp i seg. Og egentlig hadde ikke det så mye med saken å gjøre, bare at det var en av fordommene mine idet jeg gikk inn i kinosalen. Men det er igrunn ikke noe reellt problem.

Så ja. På begynnelsen av 1940-tallet er Norge okkupert av Tyskland under andre verdenskrig. Vår venn Max Manus er lederen av ei terroristgruppe som til å begynne med saboterer litt og stikker noen kjepper i hjula for tyskerne i ny og ne. Etter hvert blir ting alvorligere. Tyskerne blir flere, oppdraga blir farlige, og Max Manus blir et mer kjent navn. Og snart er det skummelt hvor alvorlig det hele har blitt.

Det første jeg la merke til, var (åpenbart nok) sjølve introen i filmen. På elegant og svært effektivt vis blir vi tatt med til det som på filmen er nutiden gjennom en utradisjonell kortversjon av åssen krigen for Norge utarta seg. Mens navna på de medvirkende kommer opp på skjermen, vises avisklipp som begynner med at nazistene tar makta i Tyskland, og slutter med de fire bokstavene K, R, I og G etter hverandre i den rekkefølgen. Stilig.

IMDb skal ha det til at det er action, og det er jo ikke en så gæli sjangerbeskrivelse. Her får du eksplosjoner, krutt, sniking og lusking og gjemming og generelt hele pakka som følger med krig, rop og skumle ansikter. Det er fullt kjør hele veien, og det er ikke plass til dødpunkt. Litt rørende er den òg, og hele greia er rett og slett intelligent lagt opp. Dette er ikke en film som er lagd for å tilfredsstille ti år gamle bombegærne smågutter. Dette har stil. Dette er kunst. Og den varierer fint med å ha litt rørende scener innimellom òg.

Men sjøl om det er veldig, veldig mye som er bra med Max Manus, så er det liksom noe med den skikkelig kriblende følelsen som du kjenner ut til tåspissene som er bittelitt fraværende. Jeg savner å bli skikkelig sinna. Det merkes litt i magen i torturscena, men det er også det hele. Jeg savner den virkelig suggererende følelsen som jeg fikk av V for Vendetta eller Pans labyrint. Jeg savner å kunne gå ut fra kinosalen med et ønske om å kutte opp en slemming og glise mens jeg gjør det. Nøyaktig hvorfor den deilig levende følelsen melder sitt avbud i Max Manus, veit jeg ikke riktig, for den er jo ikke noe i veien med den. Jeg hadde helt ærlig nemlig gleda meg til nettopp den, men merka fort hvor borte vekk den var. Kanskje er det mangelen på sterke scener (for det er faktisk måte på hvor nært det føles å betrakte en eksploderende båt med anonyme figurer du ikke kjenner), eller kanskje det er at Aksel Hennie slettes ikke er så karismatisk som Max Manus som han kunne ha vært. Både V og Mercedes i de to tidligere nevnte filmene var jo made of win.

Slutten er bra. Men sjøl om jeg gjerne skulle ha snakka om den, er det litt trist for folk som har mer lyst til å se den og finne ut av åssen den slutter sjøl hvis jeg gjør det. Så nei. Men den er bra og gjort på en intenst troverdig og usentimental måte.

Og bare for å åpne for en liten digresjon helt på slutten, så må det jo nevnes at alles kjære Rolf Kristian Larsen jaggu dukker opp her òg, og han er selvfølgelig alltid et velkomment syn. I en nesten fullstendig ubetydelig birolle, vel å merke, men dog. "Far min e lege" - alt blir moro på stavangerdialekt.

Så ja. Dette er virkelig bra saker, og en av de bedre norske filmene jeg har sett. Jeg savner det lille ekstra sparket, men det hindrer den ikke i å kunne nytes i fulle drag.

- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Enkeltscener redder skuta fra actiondrukning
- Kon-Tiki - Trygg, stødig og pen "Kon-Tiki"
- Bandidas - Forglemmelig simpel westernaction

10.07.2009 sier Pål Frostad: Du må sjekke ut kommentatorsporene også på DVD-en, det er to stykker av dem. Da kan du se filmen enda en gang og få med deg flere detaljer.
Jeg elsker kommentatorspor :D
10.07.2009 sier Andreas Strømmen: Sinnsyk bra film! Kjøpte den igår, og så den ikke lenge etter at jeg kom hjem - Sterk 6'er.
24.06.2009 sier Pål Frostad: Nå har jeg endelig fått sett Max Manus. Kan godt skjønne hvorfor det norske folk har lagt sin elsk på denne filmen som er en både gripende og spennende film om norske motstandsmenn.
23.06.2009 sier Pål Frostad: Nå har jeg endelig fått tak i Max Manus. Gleder meg til å se filmen :)
18.06.2009 sier Pål Frostad: Jeg har enda ikke fått sett denne filmen og den skal erverves og sees, jeg gleder meg ;)
18.06.2009 sier RoyaZ: Norge viser at de kan lage film. Denne filmen var god på alt , en av de beste i Norsk filmhistorie. 6 stjerner!
24.01.2009 sier kjetil: Dette var en veldig bra film - en av de bedre norske filmene som er laget. Jeg synes både historien og rollene var overbevisende - og det gir et skikkelig inntrykk av hvordan det gjerne var å jobbe som sabotører under krigen. Anbefales!
12.01.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Max Manus er genialt bra, terningkast 5!
11.01.2009 sier Jerry Black: For en film!
Max Manus er en av de aller beste filmene jeg har sett.
28.12.2008 sier jonands: Meget bra Norsk film!

Denne skal jeg også ha i filmhylla mi... :)
21.12.2008 sier NURV: Endelig har norge begynt å komme med gode filmer! Det var på tide, jeg kan nesten ikke vente med å se den!
21.05.2008 sier patricko: Ja, jeg veit, det kommer til å toppe allt! Jeg har veldig høye forvenntninger, så håper ikke jeg blir skuffet:P hehe:P Men det er jo skikkelige folk som står bak den da, såregner med at det blir bra:)
19.05.2008 sier Pål Frostad: Dette kommer nok mest sannsynlig til å bli årets norske film, jeg gleder meg også :). Liker andre verdenskrig veldig godt, det er en krig med mye mystikk og krigsteknologien hadde ikke tatt helt av slik den er i dag.
18.05.2008 sier patricko: Faen å jeg gleder meg til å se denna filmen! :D

Har sett "bak kulissene" fra den, og så skikkelig bra ut!

• Trønder-Avisa
  • Halden Dagblad