Anmeldelse av Håkon Håkonsen (Haakon Haakonsen), norsk film fra 1990

Eventyr Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 11 år

Spennede eventyr for hele familien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.12.2009]

Historien begynner på midten av attenhundretallet. Vi følger den norske gutten gutten Håkon som bor sammen med sin familie på gården deres. Familien har det litt trangt. De har har både lån og lite med penger. Da faren hans kommer hjem etter mange år på sjøen med et skadet bein er det spikeren i kista for familien. For å redde gården må Håkon tre reddende til å mønstre på en seilskute som dekksgutt. Det er et hardt liv ombord og Håkon må lære sjølivet fra bunnen av. Først går turen til London der mønstrer en brutal styrmann på som ikke er den han utgir seg å være. Eventyret er såvidt i gang og det omfatter sjørøvere, en skatt, sydhavsøyer og en blindpassasjer...

Det hele begynner veldig bra. Man blir bergtatt av dette eventyret fra første stund. Dette er god underholdning og filmen engasjerer. Dette er spennende for hele familien. Filmskaperne har forsøkt å gjøre dette storslått og har lykkes langt på vei med det. Selv om dette til tider blir litt klisjéfylt, er det greit å følge. Alt er gjort såpass overbevisende at det blir veldig severdig.

I regissørstolen sitter selveste Nils Gaup. Fra før hadde han gjort suksessfilmen Veiviseren og dette var hans andre film i rekken. Han har også hatt en finger med i manusarbeidet til filmen. Han har klart å gjøre en god familiefilm og har satset stort for å få dette til å bli den underholdningen det er blitt. Han presenterer et godt stykke håndverk. Selv om historien til tider er litt tynn, klarer man å se gjennom fingrene med det.

Skuespillerne gjør en grei jobb. Som den brutale Merrick finner Gabriel Byrne han er et kjent fjes også internasjonalt. Han har figurert i filmer som Miller's Crossing, Dead Man, De mistenkte og Enemy Of The State. Han gjør en god rolle og oser av autoritet. Byrne passer godt som en 'bad-guy'. Stian Smestad spiller Håkon Håkonsen og gjør en god jobb han også. Blant skuespillerne finner vi en masser av kjente norske ansikter. Bjørn Sundquist spiller Håkons far. Karl Sundby som vi kjenner som portieren Åge i Hotel Cæsar spiller norsk sjømann. Frank Krog fra NRK-serien Offshore er også med i en liten rolle. Trond Peter Stamsø Munch også fra Offshore spiller en profilert rolle som Jens som passer på Håkon når han er til sjøss.

I tillegg til spenning er det også porsjonert ut små doser med humor underveis. Gaup har klart å lage en film som er både spennende og underholdende for liten og for stor. Men dette passer nok helt klart aller best for eldre barn. De vil nok elske denne filmen. Men oss andre som er litt mer voksne, har heller ikke vondt av å se filmen. Det var ganske så lenge siden jeg så denne filmen sist og gjensynet var heldigvis gledelig. Jeg koste meg stort! Filmen er dog helt klart best i begynnelsen og slutten virker ikke fult så gjennomarbeidet. Men til tross for litt pirk skal man si seg godt fornøyd med denne filmen. 'Håkon Håkonsen' ender på et solid terningkast fire, for et forsøk på å skape noe stort. Filmen lykkes langt på vei mot i alt den forsøker seg på.

- Birkebeinerne - Forventet enkel fremstilling av 'Game of Nidaros'
- Reisen til Julestjernen - Søt nok, men overgår ikke originalen