Anmeldelse av A Christmas Carol, amerikansk film fra 2009

Animasjon, Drama, Familie, Fantasi Spilletid: 96 minutter

A Christmas Carol - Trailer 29.10.2009

Framtidas juleklassiker

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 08.01.2010]
Neste generasjons svar på "Reisen til julestjernen" er sikra!

De aller fleste bør, for deres eget intellekts ve og vel, allerede vite hva Charles Dickens' klassiker handler om, men hvis det fins noen slasker der ute som hadde kommet til å stryke til litteratureksamen, værsågod: Ebenezer Scrooge er en skikkelig jævel av en kapitalist. Han er sjef i et firma, men underbetaler de innsatte så det hviner etter, og viser heller ikke noe særlig medfølelse når det gjelder arbeidstider og -mengder. På sjølveste julaften blir han derimot oppsøkt av tre ånder - fortid, nåtid og framtid - som alle prøver å lære ham noe.

Nå er jeg ekstra svak her, i og med at jeg alltid har elska originalfortellinga, og når den i tillegg presenteres så lekkert som dette, er det vanskelig å forholde seg usentimental for en stakkars filmanmelder. For det ER lekkert. Helt siden jeg fikk greie på at Disney skulle gi faen i nye tegna klassikere og heller pøse på med 3D-mas isteden av kommersielle årsaker, har jeg vært litt lunkent innstilt til nettopp 3D-animasjon. Som spesialeffekter i spillefilmer er det liksom greit, men helaftens filmer utelukkende i 3D? Nja. Likevel er dette så perfeksjonert at til og med en pessimist som meg lot meg imponere allerede i første scene. Dette flyter. Detaljrikdommen er blant det aller beste jeg har sett, så til tross for til dels karikerte figurer utseendemessig, ser det likevel intenst troverdig ut. Kudos!

Historia i seg sjøl kan jo ikke akkurat Disney ta på seg æra for, men det er ikke til å komme ifra at den likevel går inn på meg hver gang. Stemninga svinger mellom å være tåredryppende rørende, rett og slett dritskummel og utrolig varm, lun og julete. Jeg har aldri i 2009 vært så i julestemning som da jeg kom ut av kinosalen etter å ha sett denne, og det til tross for at det var i romjula, gavene allerede var pakka opp og juletreet pynta for lengst.

Det fins allerede utallige filmatiseringer av denne der ute, men Disney sin nyeste er blant de beste. Ser for meg at denne lett kan bli en juleklassiker man kan se år etter år.

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

20.11.2009 sier Andreas Strømmen: Så denne filmen idag, og var ganske så fornøyd :D Konge film ^_^
03.11.2009 sier Isabeel94: Den her skal jeg på! Gleder meg utrolig til Lørdagen da den kommer ut :)

• Waschera (TV2)
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Walt Disney Pictures, ImageMovers

• Scrooge / Julespøkelset i fortid / Scrooge som ung gutt / Scrooge som ungdom / Scrooge som ung mann / Scrooge som middelaldrende mann / Nåtidens julespøkelse / Spøkelset i framtidens jul
  • Bob Cratchit / Marley / Lille Tim (Stemme)
  • Fred (Stemme)
  • Herr Fezziwig (Stemme)
  • Peter Cratchit (Stemme)
  • Fan / Belle (Stemme)