Anmeldelse av Haisommer 2 (Jaws 2), amerikansk film fra 1978

Action, Thriller, Monster-film Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Ujevnt og litt middelmådig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2010]

Vi skal tilbake til den lille idylliske ferieøyen Amity. Det er gått fire år siden forrige haiangrep. På slutten av forrige film bekjempet man haien, men mistet båten man brukte til å bekjempe den med. To dykkere finner vraket av denne båten og drar ned til vraket for å ta bilder av det. Da får de seg en voldsom overraskelse. En svær hvithai angriper plutselig de uheldige dykkerne. Etter dette følger andre uheldige offer med i døden som følge av den samme haien. Marerittet er på ny en realitet for ferieøyparadiset...

Jeg kan si det med en gang at jeg liker oppfølgere. Men føler det er litt teit å skulle lage en oppfølger til den klassiske filmen Haisommer, når det endte som det gjorde med morderhaien i den første filmen. Det er jo sinnssykt usannsynlig at dette skulle kunne skje to ganger på samme sted med to forskjellige haier. Men når man har en så enorm suksess med den første Haisommerfilmen, er det ikke rart at kremmerne gnir seg i hendene og forlanger mer. Og særlig når slike dumme folk som meg selv inkludert går rett på limpinnen å ser filmen.

Skuespilleren Roy Scheider er tilbake i hovedrollen som politisjefen Martin Brody. Han gjør en oppskriftsmessig rolle som ikke er dårlig. Vi treffer også igjen birolleinnehaverne Lorraine Gary, Jeffrey Kramer og Murray Hamilton som også var med i den første filmen. Filmen lyktes ikke å få med regissøren Steven Spielberg. Han mente at han hadde laget nok haifilmer. I stedet ble regissøren Jeannot Szwarc trukket inn i prosjektet som nok er mest kjent for Supergirl ved siden av denne Haisommeroppfølgeren. Om ikke annet lyktes oppfølgeren med å få med filmkomponisten, John Williams, som også hadde musikken i den første filmen.

Også oppfølgeren forsøker å skape frykt, men det er ikke alltid like vellykket å filme slowmotion under vann. Og da skal vi tenke at nå kommer det en hai. Haisommer 2 forsøker å gjenskape suksessen fra den første filmen, men den lykkes aldri. Oppfølgeren har også beveget seg mer over i grøssersjangeren, uten at det heller har reddet filmen. Ikke det at man har kastet mye penger etter Haisommer 2, synes heller ikke på det ferdige produktet. Med utlegg på 30 millioner dollar var det den dyreste filmen Universal noen gang hadde laget. Filmen ble også en økonomisk suksess og ble den femte mest innbringende filmen i 1978. Men kritikerne var ikke like begeistret for filmen og gav den heller lunkne anmeldelser.

Det eneste gode med oppfølgeren er at man kjenner seg litt igjen fra den første filmen. Dessverre forsøker oppfølgeren nesten å bare kopiere deler av handlingen fra første film. Haien er også selvsagt enda større og mer blodtørstig, men det hjelper så lite når framdriften i filmen er seig som sirup. Det blir heldigvis aldri riktig ille, men det hele føles veldig middelmådig å se på. Det er selvsagt litt spenning innimellom og haieffektene er godt gjennomført. Jeg har faktisk også lest boken for denne filmen og den er nok å anbefale istedet for filmen. Om du har en fetisj for haier eller andre monsterfilmer kan dette selvsagt være noe å plukke opp. Men for dere andre: Finn noe annet å se på!

- Haisommer - hevnen - B-filmaktig, usannsynlig og bare komisk dårlig
- Haisommer 3 - Haivold til det kjedsommelige!
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft

- Santa Claus - Lite vellykket julefilm