Anmeldelse av Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back), amerikansk film fra 1980

Action, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 124 minutter Aldersgrense: 11 år

Prangende og kjempegøy

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 18.02.2010]
Andre kapittel i det opprinnelige romeventyret er enda fetere enn første!

Etter at opprørerne tilintetgjorde Death Star, er Imperiet fly forbanna. Som tittelen tilsier, slår de tilbake, og sprer opprørene for alle vinder. Luke drar for å finne Yoda, som i sin tid trente Obi-Wan Kenobi, mens Leia, Han Solo og Chewbacca søker hjelp hos en gammal venn av Han med ei litt frynsete fortid. Samtidig har Darth Vader og resten av Imperiet sine egne planer...

Det til tider litt tafatte skuespillet fra den forrige filmen, er forbedra her. Jeg begynner å tenke på Leia som litt mer enn bare den obligatoriske pene dama, og jeg syns Luke har fått mer personlighet siden sist. Og ikke minst introduseres vi til den mest awesomme karakteren i hele Star Wars-universet; Yoda! Der jeg forventa en gravseriøs, rusten og orakel'ish læremester i Mr. Miyagi-stil, fikk jeg isteden en for så vidt rusten, men like fullt klin sprø, sær og hysterisk morsom grønn gnom.

Akkurat som forrige gang, er tempoet høyt, replikkene raske og underholdningsverdien høy, for ikke å glemme at spesialeffektene nok en gang er prima. Denne gangen slipper vi dessuten den kanskje ikke direkte kjedelige, men likevel litt mindre interessante introduksjonsbiten, som til tross for å være nødvendig, så klart ikke er like gøy som resten av filmen. Her blir vi kasta rett ut i handlinga, som greier å fenge nok en gang med sin herlige blanding av spaceaction, dialogbaserte morsomheter og sjokkerende avsløringer (som sikkert hadde vært enda kulere hvis det ikke hadde vært for Darth Vaders superberømte replikk midt i klimakset, og som egentlig spoiler en viktig del av filmen).

Før jeg så dem, hadde jeg faktisk trudd at Star Wars-filmene var bittelitt dypere enn hva de egentlig er, men det er igrunn ikke noe stort problem. Dette er ekstremt engasjerende hele veien, og faktisk enda litt bedre enn forgjengeren etter egen mening.

En ting lurer jeg dog på: åssen kan Vader puste og snakke samtidig, uten noen tilstedeværende synkronisering?

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Robocop 2 - Voldelig men lite engasjerende RoboCop-oppfølger

19.02.2010 sier Pål Frostad: Artig, det skal jeg legge merke til neste gang når jeg ser filmen.
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ja, den pustelyden hans går liksom uavbrutt hele tida, uten hensyn til når han snakker. Kanskje han bare er så überawesome at han greier å høres helt lik ut når han snakker på innpust og utpust? x)
19.02.2010 sier Pål Frostad: Ja her ble det endelig et høyere terningkast. Må si at jeg kanskje har denne som personlig favoritt av alle Star Wars-filmene. Mye action, god handling og gøy å se.
Har aldri tenkt på det før med Dart Vader. Men mener du at han puster samtidig som han snakker? Eller at han ikke kan puste å snakke samtidig? Nå husker jeg ikke helt da. Men han kan vel bytte på å puste og snakke?
Kjenner det er veldig lenge siden jeg så disse filmperlene, det er vel tid for en ny gjennom gang på meg ;)

• nationen.dagenstv.com
  • Martin Seth Filmblogg