Anmeldelse av Sherlock Holmes, engelsk (britisk) film fra 2009

Mysterie, Historie, Drama, Eventyr, Kriminal Spilletid: 128 minutter

Guy Ritchie er endelig tilbake med noe underholdende!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.02.2010]

Vi møter Sherlock Holmes og hans trofaste støttespiller Dr. John Watson. De må bruke all sin kløkt i deres hittil vanskeligste sak der praktisk talt hele England skjebne står på spill...

Det er lenge siden man har sett noe virkelig interessant fra Guy Ritchie. Han er regissøren som ble skutt opp på stjernehimmelen med filmen 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels'. Med flere filmer som har enten vært litt midt på treet eller floppet totalt er det bra å se at Ritchie endelig har klart å komme seg inn på rett spor igjen. Her leverer han noe som er både snappy og tight i et godt stykke underholdning.

Selv filmmusikken er annerledes og er gjort med en veldig fin vri av Hans Zimmer. Han gjør med dette noe som ikke ligner så mye av det andre han har gjort som ofte omfatter orkestermusikk. Her er det uvanlige instrumenter med enkle men effektfulle toner som bakker godt opp under det som skjer i bildet.

Filmen er bygget på Arthur Conan Doyles mest kjente karakterer: Sherlock Holmes og Doktor Watson. Alt er gjort på en noen lunde realistisk måte og men med en ny vri. Heldigvis kjenner man seg igjen i de velkjente rollefigurene. Dette er småvittig og med god timing. Selv introduksjonstekstene er veldig kule. Vi får se en brosteinsgate med en steintøff skrift i veien.

Det hele starter i fint driv med at vi får se hovedpersonen sniker seg rundt i mørket før en forbrytelse skal finne sted. Stilen virker veldig frisk og ny for å portrettere noe som skjer på 1800 tallet. Actionen består ofte av slåssing, og den er ganske så kult gjennomført på en ganske så ny presentasjonsmåte. Det er mye bruk av sakte film og stopp i slåssingen for å forklare hva som skjer. Dette er noe som er veldig virkningsfullt og gir noe ekstra til underholdningsverdien for disse scenene.

Robert Downey Jr. spiller hovedrollen som den eksentriske Sherlock Holmes og det gjør han med en glød og en sjarm som passer rollen perfekt. Han viser at hvorfor han er stjerneskudd på den store Hollywoodhimmelen. Som Holmes kompanjong Doktor Watson finner vi Jude Law. Jeg har igrunnen aldri vært helt begeistret for ham og hans vanlige fløtepusroller, men her må jeg igrunnen si at han passer godt inn og gjør en stødig rolle som kler filmen.

Filmen er lagt opp som et mysterium som skal løses og det gjør seg alltid godt på film. Ingen tar skade av et realt mysterium og dette er virkelig gøy og spennende å se på i sin litt mørke og dystre stil. Dette ender opp på et solid terningkast fire og en varm anbefaling om man liker action og en god, gammeldags, storslått krimgåte.

- Sherlock Holmes: A game of shadows - En passende oppfølger som gir deg mer av den briljante detektiven som alle digger

- Aladdin - Mest for de minste, for å si det forsiktig...
- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- The Man from U.N.C.L.E. - Herlig retro agent-moro!
- Revolver - Et poetisk miks av herligheter
- Snatch - Gangsterkomedie som oser av kulhet og sort humor
- Lock, Stock and Two Smoking Barrels - En av de beste kriminalkomediene som er laget!

09.11.2010 sier NURV: Veldig uenig med deg i følgende: "Det blir aldri mer morsomt enn hva en gjennomsnittlig amerikansk actionfilm klarer å hoste opp, selv med Downey Jr i hovedrollen. "

Jeg syns humoren var så godt gjennomført at det var akuratt passe, og den fikk meg til å flire flere ganger gjennom filmen. Jeg syns det var en god idè å "modernisere" dette konseptet, og jeg syns det ble gjort på en veldig god måte! Det eneste negative jeg har å utsette på filmen er at jeg ikke kan huske å ha hørt replikken "Elementary, my dear dr. Watson" noe sted.. Kanskje noe jeg klarte å overse da.
21.02.2010 sier Andreas Strømmen: Sherlock Holmes film var genial, men synes det ble for teit med at Sherlock ble blandet sammen med sin tidligere flamme.. : (
09.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg planlegger å se denne filmen innen kort tid. Blir spennede å se hva jeg synes, men jeg er glad i god underholdning ;)

• Martin Seth Filmblogg
  • Nordlys