Anmeldelse av Asfaltenglene, norsk film fra 2009

Barn, Thriller Spilletid: 82 minutter

Asfaltenglene - Trailer 13.02.2010

Detektivsøstrene løser saken

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.02.2010]
Vi er på det flerkulturelle Grønland i Oslo. Tre jenter utgjør en venninnegjeng som en dag plutselig selv må ta opp jakten på noen av byens kjeltringer. En av jentenes familie eier restauranten Saigon House, men en dag blir denne stengt av politiet da det blir funnet narkotika på matlageret. Hennes bestemor og bror blir arrestert og hovedmistenkte i saken. Jentene tar dermed selv saken med å finne de virkelig skyldige. I sin leten etter denne finner de flere andre mistenkte og kriminelle, noen av dem bekjente av dem selv. De havner dermed plutselig i et drama som inneholder menneskesmugling, illegal kjøttimport og narkotika!

Ja dette kan jo høres ut som en riktig så heftig sjeldenhet innen norsk barnefilm, skjønt fullt så ekstrem er da ’Asfaltenglene’ ikke. Regissør Lars Berg står bak tidligere produksjoner som tvserien ’Fox Grønland’ og barnefilmene ’Glasskår’ og ’Maja Steinansikt’. Selve historien og handlingen i ’Asfaltenglene’ er en blanding av noe spesielt, dristig og særdeles uvanlig. Ved å blande inn elementer som narkomani, menneskesmugling, illegal mathandel og annen kriminalitet i en ren barnefilm, er ikke akkurat dette hverdagskost blant norsk filmproduksjons filmer! Om dette blir fremstilt så troverdig og alvorlig som det faktisk er, vel, akkurat det er en helt annen sak. Denne noe merkelige blandingen av handlingselementer er da likevel temmelig tonet ned, uskyldiggjort og typisk naivt fremstilt. Foreldre trenger dermed ikke frykte for å la barna sine se ’Asfaltenglene’, til det er filmen alt for uskyldig til å være skremmende.

Filmen gjør bruk av kjente personer i biroller, noe som er ganske vellykket og morsomt. Å se Kristin Skogheim som barnefiendtlig politi er da i hvert fall morsomt for oss voksne. De tre frøkner detektiv spiller akkurat så bra, eventuelt dårlig, som man kan forvente av barn i denne alderen. Deres amatøraktighet bare forsterker filmens naturlighet, på sitt beste. Sammen med flere usannsynligheter og enkelte blemmer rent filmatisk og troverdighetsmessig, klarer filmens språk å løfte seg utover i filmen. Dette er muligens fordi man blir vant med dens måte å fortelle på, og at man derfor tar den for det den er.

Filmatisk imponerer ’Asfaltenglene’ på ingen måte. Enkel filming, redigering og action skaper slik et forsterket inntrykk av det hele som en ganske så enkel produksjon. Spenningen er helt klart lagt til handlingen, noe først og fremst kun barn vil finne særlig bra. Vi andre sitter nok og funderer over helt andre ting, som for eksempel hvorfor i alle dager den store hunden deres løper rundt i Oslos gater uten bånd hele tiden, og andre smått irriterende ting.

’Asfaltenglene’ er alt i alt et fint lite kriminalmysterium, dog kun for de aller minste. Som helhet bærer den en noe flau enkelhet og amatørmessighet over seg, noe vi så alt for ofte har sett innen norsk film. Den skal derimot roses for den dristige handlingen som behandler faktiske og reelle aspekter som ulovlig innvandring og annen kriminalitet. Dette sammen med filmens flerkulturelle helhet gir faktisk en ganske annerledes norsk barnefilm enn hva vi tidligere har sett. Vi får se det flerkulturelle Oslo slik det faktisk er. På slutten sitter man dessuten med en god følelse av at hele teamet har kost seg skikkelig med denne produksjonen, noe som smitter på den som ser. ’Asfaltenglene’ er derfor vel verdt som enkel underholdning for barn, men kun som det.

- Glasskår - Litt trist og litt morsomt om terskelen til ungdommen
- Maja Steinansikt - Frisk barne og familiefilm