Percy Jackson: Lyntyven (Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief), amerikansk film fra 2010

Komedie, Fantasi Spilletid: 119 minutter

Percy Jackson: Lyntyven - Trailer 30.11.2009

Ren skandale... nesten ihvertfall

[Skrevet av: Andreas Strømmen, Dato: 27.02.2010]
Selveste Poseidon kommer opp fra sitt element, havet. Da møter han guden over alle guder, Zevs, i et tårn. Han får dermed vite at Zevs' lyn har blitt stjålet. Zevs mistenker at sønnen til Posidon, Percy, har stjålet det. Nå får Poseidon 14 dager på seg til å levere det tilbake. Hvis ikke, blir det krig...
Reklame:
Percy Jackson er nesten som alle andre, men bare nesten. Han har problemer med å lese, og har ADHD. Dette gjør skolegangen ødeleggende for ham. Men han har et lyspunkt i hverdagen. Han elsker å være i vann. Han kan være hele 7 minutter under vann. Og han skal få det så mye mer vanskeligere i livet.

Den greske mytologien har plutselig vandret ut fra bøkene hans og inn i livet. Han får dermed vite at han er en Demi-god eller halvgud om du vil. Det vil si at han er halvt gud og halvt menneske. Han er sønn av selveste Poseidon. Percy blir angrepet av en såkalt furie under en omvisning i det greske museet, og blir dermed bli ført til et sikkert sted.

Camp Halfblood, en leir for andre demi-guder. Der får de opplæring i å sloss og å bruke kreftene sine. Samtidig bli beskyttet mot farlige fiender. Og det blir hans kamp. Sammen med sin beskytter Grover (som er en slags krysning mellom geit og menneske) og Annabeth (datter av krigskvinnen Athena) slår de seg sammen for å finne Zevs' stjålne lyn. De vil forsøke å bringe balanse hos gudene igjen.

Første gang jeg så traileren til denne filmen så den svært lovende ut. Etter at jeg så filmen, var jeg såvidt fornøyd med settingen av filmen. Dette var rett og slett en katastrofe i milde noter. Det finnes så mye filmfeil og teite skuespillerprestasjoner at det ikke burde vært mulig. Selv en middels filmgal unge på 10 år kunne lagt merke til det samme. Nå skal jeg ikke røpe mer for å spoile filmen for de som har lyst til å se filmen. Men jeg kan si at de kunne laget filmen så mye bedre. Her burde man gjort ting svært annerledes. Skulle gjerne forklart mer men da må jeg gå inn på detaljer i filmen som kan ødelegge for deg som ønsker å se filmen.

25.02.2010 sier Pål Frostad: En fin omtale. Dette skal jeg definitivt vurdere å se. Jeg elsker eventyrfilmer og greske guder er også litt kult. Hørtes artig ut.
14.02.2010 sier Tore Andre Øyås: Joda, glemmer ikke den scenen med det første, hehe, men husker ikke akkurat
at båten gikk feil vei....
14.02.2010 sier Andreas Strømmen: Om du husker Hollywood-skiltet, så husker man det : p
14.02.2010 sier Tore Andre Øyås: Det med 'helvetesporten' husker jeg ikke, men det med moren er jeg helt enig i!
Skulle tro Percy Jackson til daglig er vant med dødsfall i familien! Typisk amerikansk i slike filmer å ikke dvele ved følelser og reelle reaksjoner hos mennesker....
14.02.2010 sier Andreas Strømmen: Vel å merke så er det en svær filmfeil (vil jeg påstå), akkurat når de ankommer båten med fyren som skal frakte dem til helvete, så fører han båten "mot" hollywood - og ikke gjennom porten som er bak der. Megastor filmblemme vil jeg påstå. Samt når moren "dør", så når han igjen våkner, så bærer han ikke særlig preg av det som har skjedd - liksom, "thats it - nå må jeg gjøre mitt" o.0

• 5 Østlandets blad
  • 3 Side2
  • 3 Stavanger Aftenblad
  • 3 NRK P3 - Filmpolitiet
  • 3 Filmfront
  • 3 God Kveld Norge (TV2)
  • 3 Gudbrandsdølen Dagningen
  • 3 iTromso
  • 3 Øslandsposten
  • 3 Oppland Arbeiderblad
  • 2 Verdens Gang
  • 2 Adressavisen
  • 2 Filmbyen

«The Hunger Games: Mockingjay Part 1»

«Dum og dummere To»

«En due satt på en gren og funderte på tilværelsen»

«Anchorman 2: The Legend Continues»

Filmfront.no © Filmfront AS 2014 Les mer om filmfront