Anmeldelse av Upperdog, norsk film fra 2009

Drama Spilletid: 100 minutter

Upperdog - Trailer 19.07.2009

Levde ikke opp til forventningene

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 07.03.2010]
Etter egen mening har ikke Upperdog fortjent all hypen, sjøl om den for all del har sine kvaliteter.

Da de var fire og to år, blei søsknene Yanne og Axel adoptert til Norge til hver sin familie - men bare Yanne husker det. Nå jobber hun som servitør på en restaurant, mens broren, som ikke har noen anelse om at han har ei søster, har blitt en bortskjemt og frekk vestkantgutt. En dag anskaffer familien til Axel ei polsk hushjelp - som i tillegg til å forelske seg i Axel, viser seg å være roomien til Yanne.

Karakterene i Upperdog er godt gjennomførte. De framstår som veldig levende og med sine særtrekk og svakheter som tross alt gjør dem menneskelige, og karakterer er viktige i et drama. Likevel er det noe med det langsomme tempoet til Upperdog som ikke greide å fenge meg helt. Skuespillerne leverer alle bemerkelsesverdig godt, men historiene til rollene deres blir fortalt på en måte som ikke greier å engasjere meg så veldig likevel. Filmen prøver på en måte å være hintende og sjokkerende på én gang, men det funker bare halvveis. Jeg vil ikke si at jeg direkte kjeda meg gjennom filmen, men det blir ikke interessant nok til at jeg egentlig bryr meg om de ulike personene av den grunn.

Jeg hadde faktisk forventa mer av filmen som mange ser ut til å se på som den beste norske filmen på evigheter. Den har et spennende konsept, og som sagt er folka vi møter på i den mangefasetterte og multidimensjonale, men dramaturgien er bare ikke fengende nok lagt opp. Sluttresultatet har blitt en helt OK film, som for så vidt er mer bra enn dårlig, og som jeg på ingen måter mislikte, men som likevel greide å skuffe meg en smule.

- Rosemari - Både blek og sterk på én og samme gang
- Uskyld - Kompleks og dyster trekant
- Vinterkyss - Norsk lovende seriøst drama

07.03.2010 sier Pål Frostad: Denne står på skal se listen min. Bra at du fikk jekket ned forventningene mine noe for de var ganske høye etter alt det skrytet den fikk av kritikerne. Men uansett så blir det fint å se for meg selv hva jeg synes om filmen. Jeg kan like filmer selv om de er litt 'trege' som du beskriver. :)

• Waschera (TV2)
  • Romerikets Blad