Anmeldelse av Detektor, norsk film fra 2000

Komedie, Drama Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

En fortellermessig bragd

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.03.2010]

Daniel og Ronny er to gode venner som er ute å søker med en metalldetektor. Det er noe de pleier å gjøre mye som en hobby. Og når de denne dagen er ute å søker, finner de et sølvsmykke der det står inngravert navnet Janne på. De bestemmer seg for at de må prøve å finne eieren. Ronny driver lokalradio og utlyser der for å forsøke å finne eieren. Etter kort tid Daniel i kontakt med eieren av smykke som viser seg å være en pen og skikkelig jente som han faller for. Han ber henne med ut og det ene leder til det andre, men ting er ikke så enkelt som det ser ut som...

Denne filmen er veldig god på å skildre flere ting man har et forhold til i livet. Det saker som mor til sønn relasjon, der mor ikke vil gi slipp på sin gutt som begynner å bli klar for å flytte ut. Man kjenner seg godt igjen i en del av karakterene, selv om de er veldig spesielle. Men de er spesielle på en sær måte og er ikke slike man treffer mange av, men som man føler på ingen måte ikke kan finnes. Dette er litt typiske Erlend Loe-karakterer, som han er så utrolig flink på å formidle og å gjøre interessante. Det er med andre ingen bombe at Erlend Loe som står bak manuset. Det føles som noe av det aller beste med denne filmen. Det er en litt kompleks historie der en får introdusert relativt mange og artige karakterer. Alt er viklet ut fra Daniel. Det er relativt mye som skjer, og en rekker å bli kjent med de mange rollefigurer på kort tid. Dette er en super fortellerteknikk og viser at Erlend Loe kan lage mer enn bare bøker.

Her møter vi Ronny som alltid vil fortelle om sine utrolig sære drømmer av litt erotisk art. Ronny vil alltid at bestekompisen, Daniel, skal analysere drømmene hans, siden han er psykolog. Man kan ikke tenke seg en mer perfekt mann enn Harald Eia i akkurat denne rollen som den litt snåle Ronny. Han gjør den rollen til fingerspissene artig og veldig Harald uten at han blir en overspilt karakter. Mads Ousdal spiller den unge psykologen Daniel, som driver egen praksis og som framdeles bor hjemme. Hans mor er mesterlig spilt av Hildegun Riise som bare er perfekt i rollen som den voldsom moderlige kvinnen som tror hun alltid vet det beste for sin sønn.

Men dette er også en film der birollene også briljerer. Her treffer vi Kristoffer Joner som den kriminelle satanisten som er en veldig jævlig råtass som går i terapi for å slippe fengsel. Og som en spesiell privatetterforsker finner vi Sverre Porsanger som har samebakgrunn, han har valgt yrket på grunn av alle damene han møter. Jeg skal ikke røpe resten av det frodige karaktergalleriet der vi treffer gode skuespillere som Jon Øigarden, Svein Sturla Hungnes, Marian Saastad Ottesen og Silje Salomonsen.

Filmen har et bra register på hva den underholder deg med. Mystikken er bra maskert i filmen, og det er alltid en ny sti å følge. Alt glir forbi deg, og som i livet blir ikke alt som man hadde tenkt. Det er veldig vanskelig å forutse helt hvordan filmen vil slutte. Jeg skal ikke avsløre noe annet enn at dette har en slutt som står i rettferdighetens navn i omtrent beste Taken-stil (Liam Neeson). Nå tenker jeg det er det nok mange der ute som ble litt 'teaset'. Jeg lover deg at du vil finne denne filmen interessant om du har litt kunnskap om psykologer eller livet generelt sett. Det er så mye å fange opp her at man blir nesten litt overveldet.

Dette er multikunstneren Pål Jackmans første spillefilm. Han viser at han er en regissør å regne med innen norsk film. Man føler at dette var begynnelsen på noe nytt og friskt innenfor norsk filmkomedie. Ikke bare er manuset bra, men her er det brukt mye gode filmtekniske triks for å krydre resultatet. Dette gir mange gode betraktninger og man blir bare sugd inn i denne filmen. Filmen klarer det mesterstykket å være sterk og morsom på samme tid. Med det blir dette en av de helt klart beste filmene som kom innen norsk film rundt 2000-skiftet og en film som har klart seg veldig bra også over ti år etterpå. Om man ikke har sett dette så kommer en sterk anbefaling for en god norsk film.

[ Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon ]

- Jernanger - Sundquist + Jernanger = God underholdning

12.03.2010 sier Pål Frostad: En fin film for påsken ja. Jeg elsker historien i filmen og den er ellers godt gjennomført, men det er ingen mesterverk da, men en veldig gøy norsk film.
12.03.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Veit du, denne lånte jeg av ei venninne en gang på ungdomsskolen eller noe sånt. Jeg så den aldri, men trur faktisk at jeg fortsatt har den liggende hjemme et sted... Kanskje noe å teste ut i påsken?

Christiania Film, Norsk Filminstitutt