Anmeldelse av En ganske snill mann, norsk film fra 2010

Komedie, Drama, Kriminal Spilletid: 113 minutter

En ganske snill mann - Trailer 05.03.2010

En ganske så vellykket komedie!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 17.03.2010]
Ulrik er en ganske snill mann. Han har riktig nok drept noen mennesker og lemlestet litt. Men når man jobber som kriminell er det en del av jobben, som å sitte i fengsel. Ulrik slipper ut etter 12 år bak murene. På utsiden venter Jensen, en kjeltring av den gamle skolen. Han tar vare på folka sine og er opptatt av orden i regnskapet. At Ulrik gjør opp sitt eget regnskap og dreper fyren som tysta på ham, er derfor også viktig for sjefen. Ulrik er derimot en ganske snill mann, så hevn ligger ikke akkurat for hans natur, ikke nå lengre.

Hans Petter Molands første komedie har kjente skuespillere på rad og rekke, alle i roller som er en studie i seg selv. I spissen har han, nok en gang, Sveriges kanskje største skuespiller i disse dager, Stellan Skarsgård. Også norske ”stjerner” som Bjørn Sundquist, Bjørn Floberg, Gard B. Eidsvold, Aksel Hennie, Jon Øigarden og Anders Baasmo Christiansen er på rollelista. Med dette orkesteret skulle man tro at det ikke kunne gå galt, det gjør det da heller ikke!

’En ganske snill mann’ er en svært så underholdende film! Introduksjonene og måten vi blir kjent med karakterene på er mesterlig og herlig typete gjort. Samtidig utvikler disse seg på en måte som er med på å drive handling og dem selv som mennesker fremover. Vi blir både glade i dem, samtidig som vi må le både av og med dem! Et like mesterlig manus med enkelte fantastiske replikker krydrer og tilfører de mange små og vittige enkeltscenene energien og humoren som treffer så bra.

Som film kan ’En ganske snill mann’ og dens humor sammenliknes med filmer som ’Budbringeren’ og ’Amatørene’. Den er i utgangspunktet svart, dyster og treig, men oppleves likevel oppløftende og morsomt livsreflekterende. Tematikken og historien vil uten tvil fungere like godt i nesten hvilket som helst europeisk land, akkurat som det den gjør for oss nordmenn. Derfor er det heller ikke vanskelig å forstå at filmen er kjøpt opp av et 20-talls europeiske land!

Humornivået er i denne filmen milevis unna platte og klisjéaktige komedier. Samspillet mellom skuespillerne er en fryd å se på og man tror nærmest hundre prosent på det man ser. Blant de mange uforglemmelige enkeltscenene finner man den hvor Skarsgård og Jorunn Kjellsby fremfører en av tidenes sexscener innen norsk film, og da er fiskesex-scenen fra ’Brent av frost’ medregnet!

’En ganske snill mann’ er en svært vellykket svart norsk komedie fra begynnelse til slutt. Den klarer å skape interessante og morsomme karakterer vi både ler og føler med, samtidig som den innehar en dybde under alt det enkle og overflatiske. Ingen dårlig kombinasjon det, i hvert fall ikke når det er vellykket! Om historien til tider muligens prøver å gape over for mange strenger og hendelser kan så være, et friskt pust som velfungerende norsk komedie er den uansett. Gå og se selv!

- Kraftidioten - Herlig vittig voldsgalskap.
- Når boblene brister - Velregissert om finans
- Gymnaslærer Pedersen - Flott innpakning men mangler litt gjennomslagskraft
- The Beautiful Country - Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til...
- Aberdeen - Vi blir bokstavelig talt med på en emosjonell reise når datter møter igjen sin norske far
- Kjærlighetens Kjøtere - En av 90-tallets beste norske filmer
- Secondløitnanten - Moland åpner sitt filmball med en annerledes krigsfilm

23.10.2010 sier Snippxx: Planen var å se denne på kino, men fikk ikke med meg noe andre. =/ Men får se om jeg kjøper den engang.
29.03.2010 sier Lotte: Litt treg men morsom film
22.03.2010 sier Pål Frostad: God omtale, jeg fikk ikke mindre lyst til å se filmen når jeg hører hva du påpeker med den. Dette skal sees :)
17.03.2010 sier Tore Andre Øyås: Jepp, en imponerende rolleliste, kjente navn i nærmest alle roller her! Denne må du få med deg!
17.03.2010 sier Pål Frostad: Dette gleder jeg meg til å få med meg. Hørtes ut som en film akkurat i min gate og man skal ikke kimse av rollelisten heller som nesten gjør en helt svimmel.

• Film&Kino
  • Romerikets Blad