Anmeldelse av Ringenes Herre - Ringens Brorskap (Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring), amerikansk film fra 2001

Eventyr, Fantasi Spilletid: 178 minutter Aldersgrense: 11 år

Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2010]

Frodo er en ung hobbit som arver alle eiendelene til sin onkel Bilbo. Bilbo har nemlig bestemt seg for å legge ut på en lang vandring. Blant eiendelene til Bilbo finnes en tilsynelatende uskyldig ring, men som har en urovekkende og mørk forhistorie. Den onde trollmannen Sauron har skapt den for å bare tjene ham. Nå er Sauron vekket til live igjen etter flere tusen års fred. Sauron er på desperat jakt etter ringen sin, men hvis ringen havner i Saurons hender er verden fortapt. Den eneste redningen er å kaste ringen i et spesielt lavalignende juv, der den ble laget, langt inne i Saurons rike, i et land kalt Mordor. Frodo er mannen som tar på seg oppgaven om å en gang for alle forsøke å ødelegge ringen og redde verden fra en evig fortapelse. Det blir en lang vandring for den vesle hobbiten og hans trofaste følgesvenner...

Dette bygger på mesterverkboken, Ringenes Herre, av J.R.R. Tolkien. Det er herlig å se hva filmskaperne har greid å få til med filmen. Fantasiene jeg hadde da jeg leste boken blir besvart med filmen. Filmen følger dog ikke boken helt slavisk, men den får med det som er viktig i forhold til å drive historien framover. Jeg husker jeg ble litt snytt første gang jeg så dette fordi alt i Gammelskogen var kuttet ut. Tom Bombadil var da ikke med i filmen, som jeg synes var en av de kuleste rollefigurene da jeg leste boken og historien rundt Gammelskogen var blant det mest magiske ved boken i første del. Men jeg skjønner godt at dette ikke er tatt med fordi det nesten kunne vært en film alene om akkurat disse kapitlene, og med en film på nesten tre timer, så er det ikke tid til så mye ekstra.

Men når jeg ser dette igjen nå, mange år etter at dette gikk på kino, synes jeg det er fantastisk gjennomført. Filmskaperne klarer å få maksimalt ut av Ringenes herre-boken ut i filmen. Jeg gjenopplever boken gjennom filmen på en helt topp måte. Rollefigurene er perfekt utformet, akkurat slik jeg så dem for meg i boken. Spesielt er Gandalf akkurat så karismatisk og gjennomført snill trollmann slik jeg så for meg ham.

Filmen er særdeles vellaget og jeg ser nesten ikke for meg noe som kunne vært gjort bedre. Vi får perfekt sminkebruk og håndlagede kostymer i hopetall. Dette gjør at alt ser ramkult og 100 prosent troverdig ut i fra universet filmen opererer i. Spesialeffektene var banebrytende da filmen kom, og jeg klager ikke på dem, selv etter at ti år er gått siden filmen ble laget. Jeg hadde ikke drømt om at filmskapere noengang kom til å lage en så tøff film da jeg var mindre. Selv på begynnelsen av nittitallet hadde man aldri trodd at noe slikt var mulig. Dette er en perfekt blanding mellom datagenerert materiale, modeller og utsøkt sminkearbeid.

Det er utrolig slik man har løst at Hobbitene alltid ser lavere ut enn de andre rollefigurene til en hver tid. Det kan nok ikke bare ha vært enkelt å få til i alle scener. Det er også mange andre detaljer som jeg ikke tenker gjennom når jeg ser filmen, og det er alle disse detaljene som får dette til å framstå som det mesterverket som filmen er. Eksempelvis er musikken svært stemningsskapende og setter deg i den riktige heroiske eventyrstemningen. Howard Shore er en mannen bak musikken og har levert musikk til filmer som Nattsvermeren, Seven og The Departed. Her overgår han nesten seg selv og presterer noe som gi meg frysninger på ryggen. Fotoet er også meget stødig. Det er sjelden man ser noe bedre, selv ikke i reine dramafilmer. Klippingen er også helt fenomenal og lyden like så. Dette er veldig godt filmhåndverk i alle bauer å kanter.

Peter Jackson er mannen bak dette gigantprosjektet. Det er han som har gjort Ringens Herre mulig på film. Før Ringenes Herre var han knapt nok et kjent navn og hadde gjort det størst som splatterfilmregissør, så kommer denne mannen med enorme visjoner og tar verden med storm. Jeg husker godt de ville tilstandene som disse filmene skapte. Milevis med folk som lå i telt for å få de første billettene til premierene. Dette var et så gigantisk prosjekt som Peter Jackson la alt han hadde og litt til inn i å perfeksjonere, selv om mange tvilte på ham på forhånd. Han gjør en mesterlig regihånd med denne filmen og får virkelig alt til å glimre i filmen. Manuset er han også med på å prege filmen, faktisk er det så godt at jeg nesten ikke ser muligheter for forbedringer.

Skuespillet er også strøkent. Det er jo en del som er litt artige rollefigurer som man nok bare hadde sett i et slikt eventyr, men hovedrollefigurene gjør en meget solid jobb. Castingen er nærmest perfekt. Spesielt er Ian McKellen helt fantastisk som Gandalf, noe han også fikk en Oscarnominasjon for. Han klarer å få oss til å tro at han er en mektig trollmann. Det er flere folk som fikk sitt store gjennombrudd med denne filmen. Jeg viste ikke hvem Elijah Wood foreksempel var før denne filmen, og etter dette er han på alles lepper for evigheten. Han spiller nesten fortryllende med hans mange uttrykk som må til for denne litt komplekse rollen som ringbærer. I andre roller treffer vi Liv Tyler, Viggo Mortensen, Sean Astin, Cate Blanchett, John Rhys-Davies, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Orlando Bloom, Christopher Lee, Hugo Weaving, Sean Bean og Ian Holm.

Dette er noe jeg vil hevde er noe så sjeldent som en perfekt underholdning. I mine øyne er dette den beste eventyrfilmen som noengang er laget og også filmen for den saks skyld. Jeg sparer med andre ord ikke på kruttet når jeg skal fortelle hvor fantastisk denne filmen er. Detaljene er perfeksjonert ned til fingerspissene. Jeg frydes hele veien av de fortryllende omgivelsene, den fantastiske handlingen, de sjarmerende rollefigurene og den solide bakenforliggende historien med litt dybde. Jeg var storfornøyd da jeg så dette på kino, men er nesten enda mer fornøyd med filmen etter å ha sett den om igjen. Dette bør nesten være noe for alle. Her blir man tilfredsstilt hundre prosent om man liker eventyrfilmer og hvis man i tillegg er en filmelsker taes dette til virkelig nye høyder. Kan jeg si mer enn at dette blir kanskje den mest soleklare sekseren jeg noensinne har gitt. Bare se og nyt!

- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes herre - Uferdig forløper til en storfilm

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Gjennomarbeida mockumentary
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

21.02.2012 sier Tore Andre Øyås: Gleder meg som en unge til å se disse på blu-ray! Har dem liggende, så det blir ikke lenge til!!
21.02.2012 sier Jacob: Så denne igjen på blue-ray i går. Aldri sett noe se så bra ut på blue-ray. Virkelig valuta for pengene. LOTR Extended edition på blue-ray var nesten som å se filmene på nytt. Helt latterlig bra bilde! Soleklare sekser ja!
06.11.2010 sier Jacob: Ringens Brorskap er helt klart den beste av de tre.
Men for all del, terningkast 6 fortjener de alle. Tre storslåtte mesterverk!
11.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ringens Herre-filmene er sannsynligvis de aller mest gjennomarbeida filmene jeg noen gang har sett, men så tok jo innspillinga bortimot to år og, da. Jeg er veldig enig i alt du sier. Bedre enn dette blir det ikke.
19.02.2009 sier Innaktiv_bruker_100: Filmen er genial! Liker alle scener alt er meget godt utført :)
05.10.2007 sier Hansy: For min del kan ringenes herre brenne... jeg sovna da jeg så denne filmen på kino. Terningkast 2 fra meg!

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy

• Filmanmelderen.no