Anmeldelse av Engelen, norsk film fra 2009

Drama Spilletid: 100 minutter

Engelen - Trailer 28.09.2009

Engelen - en styggvakker film som berører

[Skrevet av: Karoline Heldal-Lund, Dato: 20.08.2010]
"Noen mennesker er så vakre at de blir syke av det"

Slik begynner «Engelen» av Margreth Olin. Disse ordene som binder alt sammen i sin enkelhet og dyphet. Og dette er en film om et vakkert menneske og viser oss en narkoman på en måte som gjør at vi blir minnet på at de er mennesker de og, mennesker med egne historier som er viktige og som berører.

I følge hva jeg har lest skulle dette bli en dokumentar basert på en sann historie. I stedet ble det fiksjon, men det føles på mange måter som en dokumentar likevel siden det fortsatt er en person som har vært inspirasjonen og det hele fortelles med en nøktern realisme som gjør at alt føles ekte. Historien fortelles av regissør Margreth Olin (som jeg har hørt mye om, men som jeg ikke hadde sett noen filmer av før) og det fungerer virkelig fint med hennes fortellerstemme og det tror jeg skyldes at hun likevel føles distansert, hun forteller med en nøkternhet som gjør at det berører desto mer enn om hun hadde snakket med en stemme flekket av tårene som umulig kan ha vært langt unna under arbeidet med denne filmen. For man merker uansett Margreth Olins engasjement og det sprer seg til den som ser på, man kan rett og slett ikke unngå å bli berørt.

Hun som virkelig gjør denne filmen er Maria Bonnevie i hovedrollen som Lea. I en rolle som nok virkelig krever sin kvinne er hun intens, nærværende og skaper en karakter som man virkelig bryr seg om. Like dyktige er de andre skuespillerne og da vil jeg særlig trekke frem de to skuespillerne som portretterer Lea som henholdsvis 7 år og 13 år. Og det er i grunnen flott spill over hele linja og det er også herlig hvordan karakterene blir presentert, man klarer ikke å mislike noen karakterer uansett hvor gale valgene deres er for de er alle så menneskelige. Vi har for eksempel Leas voldelige stefar der det hadde vært så lett å gjøre ham til verdens største drittsekk, men Margreth Olin er modig og viser hans gode sider også, noe som også bidrar til at vi kan få sympati med ham, til og med forstå hvorfor Leas mor blir hos ham og være uenig i det, men forstå. Og jeg vet ikke om jeg forklarer meg noe bra, men hele filmen viser hvordan Margreth Olin ikke lar seg lokke til å ta noen enkle valg, men tør å vise mangefasetterte portretter som får en til å se menneske bak det gale eller skadende eller sårede.

Jeg har lest noen anmeldelser av denne filmen og noen ganger sett kritikk som at det er en klisjéfylt og forutsigbar historie. Personlig føler jeg at det å komme til den konklusjonen når det gjelder «Engelen» høres fryktelig kynisk ut. Jo da, det er en skoleflink film på en måte og det har blitt fortalt liknende historier før, men verdigheten Margreth Olin behandler temaet med gjør det originalt likevel. Og det er ikke alle filmer som er ment til å overraske hele veien igjennom, noen filmer handler om å skape et portrett av et menneske og dette er en sånn film. Dessuten er det som jeg har vært inne på en film som virkelig berører seeren og det er en kunst. Ellers er både musikk, filming og fotografi nydelig og i grunnen minner denne filmen meg litt om «Mysterious Skin» som jeg så i juli i det at det er en virkelig grusom historie som fortelles, men samtidig så er det opptil flere scener som er så vakre at man elsker det man ser likevel. Og jeg på min side syns nok dette styggvakre mesterverket er en av de desidert beste filmene jeg har sett i år og skal så absolutt få sett mer av Margreth Olin etter hvert.

Likevel syns jeg noe mangler. Mens slutten for så vidt er realistisk med sin åpenhet så blir jeg sittende etterpå og stille spørsmål og vil vite mer, mer om Lea, om hva som skjedde siden, mer om alt. Margreth Olin gjør for så vidt rett i å velge en slutt der ikke alt har ordnet seg for det er det mest realistiske, men jeg får lyst på flere svar likevel. I tillegg syns jeg karakteren Henrik (som blir spilt av Benjamin Helstad til min fornøyelse siden han spilte Karta i «Jakten på Nyresteinen» og nostalgien formelig blomstrer) ikke blir utforsket godt nok, der vi blir kjent med de andre karakterene så syns jeg han blir mer diffus. Og det kan hende det var ment sånn, men jeg syns det er litt synd likevel. Utenom slike småting så finner jeg ingenting å pirke på og mener i grunnen at dette var en virkelig god film som jeg gir en sterk femmer til og som viser at Margreth Olin er en fantastisk regissør og forteller og at Maria Bonnevie nok er en av nordens beste skuespillerinner.

- Barndom - Mildt og snilt fra Olin, igjen.
- Mannen fra Snåsa - Sjarmerende og tankevekkende om Snåsakæill
- De andre - Norges største skamplett?!
- Ungdommens råskap - Godt dokument av norske ungdommer i ungdomsskolen
- Kroppen min - En annerledes dokumentar om kroppspress

24.08.2010 sier Karoline: Jaa, den er en svært god film og fint at anmeldelsen min gjorde deg mer interessert i å se filmen, Nattfall :)
24.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Denne har jeg villet se lenge, og en så knallsterk anmeldelse fra deg, gjør ikke lysten noe mindre. Må se og skaffe meg den på DVD en gang jeg kommer over den billig!
21.08.2010 sier Karoline: Så kult at anmeldelsen falt i smak og vekket interessen din for filmen. Jeg var faktisk litt skeptisk til filmen før jeg så den selv av uante grunner, men den er virkelig verdt å se :)
21.08.2010 sier Pål Frostad: En veldig god anmeldelse. Du fikk meg til virkelig til å få lyst til å se filmen. Jeg digger Olin, men var litt skeptisk til dette. Men uansett, nå står dette på 'skal se'-listen min.

• Nordlys
  • Spirit
  • Film&Kino
  • Sundmørsposten

Norge, Sverige, Finland

Sveriges Television (SVT), Norsk Rikskringkasting (NRK), Yleisradio (YLE), Periferia Productions Ky, Speranza Films A/S