Anmeldelse av Ringenes Herre - To Tårn (Lord of the Rings - The Two Towers), amerikansk film fra 2002

Eventyr, Fantasi Spilletid: 179 minutter Aldersgrense: 11 år

Særdeles underholdene eventyrfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.08.2010]

Frodo og Sam bakster seg videre inn i fiendens skumle land i Mordor. Der forsøker de å finne den riktige veien til stedet der ringen må ødelegges for å ikke havne i hendene på den Onde Fyrst Sauron. Verden står klar for krig da de to tårnene med Sauron og Saruman har planer om å ta over makten i verden sammen. Vi følger Aragorn, Gimli og Legolas i deres kamp for å frigi Hobbitene Pippin og Merry fra Orcene og Urukhai, som hadde tatt dem til fange. De tre krigerne finner seg også snart midt i kampen for å redde Rohan da over 10 000 av Sarumans soldater marsjerer for å knuse dem. Kampen om forsvare verden fra det onde er i gang...

Dette er stor underholdning med episke slag og flott natur. Eventyret står i sentrum og historien som blir fortalt er spennende. Når jeg sammenligner alt med den første filmen er ikke alt på samme lest, men det alt er bare såvidt litt dårligere, og all klaging på denne filmen er kun som flisespikkeri å regne. Jeg elsker å følge de herlige rollefigurene som jeg har blitt så glad i gjennom bøkene. Den første filmen ble vi kjent med dem og i film nummer to tar de oss videre på en ny underholdende reise gjennom deres innsats for å redde verden. Vi får et storartet eventyr som skildrer kampen mellom godt og ondt. Det er heldigvis plass til mange rare og eventyrlige skapninger underveis i filmen. Vi får også servert artige humorpoenger underveis, i små og greie porsjoner, som heldigvis ikke går ut over seriøsiteten i fortellingen.

Peter Jackson står også for regien i denne andre Ringenes Herre-filmen. Det må være utrolig vanskelig å skulle følge opp en så vanvittig stødig film som 'Ringens Brorskap' ble, men du verden klarer han ikke å levere varene her også. Dette er såpass minneverdig og flott gjort at jeg ikke kan annet enn å gi full pott. Jackson står også for manuset sammen med Fran Walsh, Philippa Boyens og Stephen Sinclair. Han har nok vært smart og kresen når han lagde dette. Etter også å ha sett ekstramaterialet, fikk jeg vite at han hadde et kvalitetsmerke han satt på ting han var fornøyd med, som lød navnet PJ Approved, og hele filmen føles virkelig gjennomført PJ Approved. Historien er jo fantastisk laget av J.R.R. Tolkien, men Peter og gjengen har gjort en flott innsats å skulle lage film av denne andre delen av dette mesterverket.

Filmen har mange kvaliteter rent filmteknisk. For det første er det nydelig foto med utsøkt scenografi. Vi får servert flott natur som fanges i bildet og alt føles som en eventyrlig nytelse å overbære. Klippingen er mesterlig gjennomført. Lyden er også på topp og det er imponerende å høre på når man har et skikkelig surround-anlegg. Spesialeffektene er noe av det beste som var å oppdrive teknisk sett på denne tiden og satte en ny standard for hva som var mulig å presentere på film. Kostymer og sminke er like mesterlig gjort som i den første filmen, og ingenting er lagt opp til tilfeldighetene. Musikken er også denne gangen gjort av Howard Shore og han kan virkelig sine saker og setter en ekstra spiss på det hele.

I hovedrollen finner vi Elijah Wood som gjør en fantastisk innsats som Frodo i hans kamp for å sende ringen inn i Mordor for ødeleggelse. Hans rolle er nok ikke lett og han klarer å bære den veldig tilfredsstillende. Han får fram mange av de indre følelsene som Frodo nok kjemper med som ringbærer. Viggo Mortensen er også en som utmerker seg. Han tar med denne filmen et nytt skritt inn i Hollywoods rekker av interessante skuespillere. Han har også en rolle som leder og han lyser autoritet og håp igjennom hele filmen. En som også gjør sakene sine upåklagelig er Andy Serkis, som den stakkarslige karakteren Gollum. Selv om vi ikke ser han i filmen, er det han som gjør skuespillet for den digitale karakteren, som nok er den beste dataskapte skikkelse jeg har sett på film til nå. Jeg tror helt og fult på den lille skumle tassen med strekt negativ BMI og veldig tynn hårmanke. Han blir en karakter man aldri vet hvor man har hen og kjemper også han en indre kamp med sin splittede personlighet. Det er et flott cast som er samlet sammen og det involverer andre stjerner som Christopher Lee, Orlando Bloom, Cate Blanchett, Ian McKellen, Liv Tyler, Hugo Weaving og Karl Urban for å nevne noen.

Det skal jo også sies at dette bare er en transportetappe som danner inngangsporten til neste film. Det gjør at dette ikke føles like helhetlig som de to andre mye mer angripelige filmene. Likevel føler jeg så absolutt at dette er en del av et filmverk som hører hjemme helt øverst i filmhistorien. Dette vil nok ikke bli glemt de neste hundre årene. Hvis du ikke har sett Ringens Herre har du gått glipp av noe stort. Men jeg vil anbefale deg å se alle filmene med liten pause imellom for de skal nytes som en helhet. Hvis du liker fantasy eller bare liker god film kommer du til å elske dette. I mine øyne er disse tre filmene verdens beste filmtrilogi.

- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- Ringenes herre - Uferdig forløper til en storfilm

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy

• Filmguiden