Anmeldelse av Ringenes Herre - Atter en konge (The Lord of the Rings - The Return of the King), amerikansk film fra 2003

Fantasi, Eventyr, Action Spilletid: 201 minutter Aldersgrense: 11 år

Linker

Hjemmeside

Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.08.2010]

Saurons soldater er på vei mot menneskebyen Gondor med over titusen soldater. Gondor kan ikke forsvare seg alene og søker hjelp fra alle steder de kan tenke seg, for å ha en sjanse i havet mot den overlegne styrken til Sauron. Aragorn er kongeemne og viser at han er en sann lederskikkelse når han fører an med sin underlegne hær. I mellomtiden kjemper Frodo, Sam og Gollum seg fram, langt inne i Mordor, for å fullbyrde sitt oppdrag om å ødelegge den mektige ringen. Men ting er ikke enkelt og det viser seg at man ikke alltid kan stole på veiviseren, Gollum, som bare ønsker seg ringen sin tilbake. Det blir en farefull ferd der mye kan gå galt...

Jeg husker første gang jeg så denne filmen. Det var selvsagt på kino rundt premièredagen og da synes jeg den var litt lang og hadde for mye effekter. Jeg har ikke sett filmen igjen siden. Ser nå at jeg nok var litt vel streng i min bedømmelse av filmen den gangen. For når jeg ser dette om igjen i dag, har jeg så og si ingenting å trekke for. Dette er en nærmest fullkommen film som ikke virker lang i det hele tatt, til tross for sin ca fire timers spilletid.

Det slo meg når jeg nå i nyere tid så alle filmene om igjen i rekkefølge at dette må være noe av det beste som er laget av film i alle tider. Allerede da filmene kom, var de skrevet i evighetens bok som 'uberklassikere' for kommende tider. Jeg liker å se på de tre filmene under ett og da føles dette som et mesterverk som er særdeles vellykket og svært gjennomført filmfaglig.

I denne tredje filmen får vi de største slagene. Det er en super avrunding på en engasjerende historie. Jeg føler ikke at disse tre filmene mangler noe. Dette er rett og slett en nytelse å se. Om du liker eventyrfilmer eller bare verdsetter god filmkunst, er dette en film man må se. Selve eventyret er så spekket som det kan få blitt med mange forskjellige skikkelser, rollefigurerer og annet. Det er snakk om enorme elefanter som nok er kanskje dobbelt så stor som en blåhval, enorme ogrer på massevis av tonn, en enorm edderkopp, mange forskjellige orcer, trollmenn, spøkelser, Sauron og mye, mye mer. Det er også en herlig eventyrlig stemning underveis i hele filmen.

Filmen brakte hjem urovekkende mye Oscars. Hele 11 priser vant filmen og det gjør den til den mestvinnende filmen gjennom tidene sammen med Titanic og Ben-Hur. Det befester mitt inntrykk om at det er særdeles godt håndverk i filmen. Peter Jackson står for regien også i denne filmen, som han gjorde i de andre filmene. Han klarer virkelig å imponere oss med hva han har stelt i stand. Han er en veldig kvalitetsbevisst mann og har gjort jobben sin så til de grader.

Dette er nesten helt prikkfritt og inneholder mange episke og minneverdige scener. Det blir spennende å se om han klarer å gjøre det samme med Hobbiten-filmene. Filmmusikken er også herlig majestetisk i denne filmen og Howard Shore har virkelig lagt seg i selen og strebet etter å gjøre dette så emosjonelt og passende som det er. Sminke og kostymer er både detaljrike og imponerende livlig, selv for eventyrfilm å være. Sammen med scenografien og fotoet blir dette fullbyrdet på en nærmest magisk vis.

Spesialeffektene er bedre enn på sine forgjengere og står fjellstøtt. Man kunne rett og slett ikke laget slike filmer på begynnelsen av 1990-tallet, det hadde ikke vært fysisk mulig. Lyden er også noe som utmerker seg og det er mye lydeffekter som gjør mye av filmopplevelsen spesielt kul. Og sist men ikke minst er det et veldig godt manus i bunn som er skrevet av Peter Jackson og hans medhjelpere Philippa Boyens og Fran Walsh. Det er en prestasjon å lage tre så gode filmer ut fra en så god men komplisert bok. Jeg må bare si at jeg bøyer meg i støvet for filmen som danner slutten på verdens beste filmtrilogi.

Skuespillerne er jo ikke uventet mye de samme som i de andre filmene. De gjør gode rolleprestasjoner og passer godt inn i filmen. Det er jo utrolig mange som skal dele om å være framme i lyset, og mangfoldet her er rikt og variert. I den kanskje mest profilerte rollen finner vi Elijah Wood som den svært viktige ringbæreren Frodo. Han klarer å spille ganske troverdig med sin tøffe indre kamp og alle hans voldsomme ansvar han har med å ødelegge det mektigste våpenet noensinne laget. I andre viktige roller finner vi Orlando Bloom, Viggo Mortensen, John Rhys-Davies, Ian McKellen, Sean Astin, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Karl Urban, Andy Serkis og David Wenham.

Atter en konge føyer seg inn i rekken av Ringens Herre-filmer som en av de beste. Film nummer en er riktignok meget kanskje stødigst og stemninsskapende på alle plan og introduserte oss for denne eventyrlige verdenen, men 'Atter en Konge' viser også at den har mye å fare med. Dette er den perfekte avslutning på filmserien, til tross for de enorme forventningene jeg hadde på forhånd. Det skal mye til å greie å lage tre så strålende filmer. Ringens Herre var noe alle måtte får med seg da det gikk på kino og folk gikk mann av huse for å skaffe seg billetter til premierene rundt om i hele verden. Dette er noe så sjelden som en eventyrsuksess i ordets rette forstand. Nå har Ringens Herre-feberen lagt seg, men om du ikke har skaffet deg filmene på Blu-Ray ennå, bør du nå benytte sjansen til å se dem enda en gang i full prakt.

- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- Ringenes herre - Uferdig forløper til en storfilm

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

29.08.2010 sier Pål Frostad: Du har så absolutt et poeng der dreamrocker. Men jeg foretrekker orignalversjonene selv om jeg også har Extended Edition på DVD. Men det er jo såpass kule filmer at det ikke skader med litt ekstra filmmateriale for å forlenge gleden det er med å se filmene ;)
29.08.2010 sier dreamrocker: Synes du er vel kjapt ute med å si kjøp Blu-ray versjonen, jeg sier vent til den forlengede versjonen kommer, samt alt ekstramaterialet som kommer da. Det er det jeg venter på.

Omtalespalte: Fantasy

Her finner du omtaler av fantasyfilmer.
Les flere spalteomtaler: Fantasy

• Filmguiden