Anmeldelse av Nokas (Nokas-ranet), norsk film fra 2010

Action, Drama Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 11 år

Troverdig og skremmende

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.09.2010]
Vi er i Stavanger den 5. april, 2004, hvor 11 bevæpnede menn inntar Norsk Kontantservice – NOKAS. Ranet skulle etter planen ta 8 minutter, og ranerne skulle komme seg unna før politiet i det hele tatt rakk å handle. Det endte fryktelig galt. Historien utspiller seg i timene før og under selve ranet.

Regissør Erik Skjoldbjærg har tidligere gitt oss filmer som ’Insomnia’ og ’Prosac Nation’. Med ’NOKAS’ viser han oss hva som virkelig skjedde denne spesielle dagen midt i Stavanger sentrum. Vi følger ranerne i sine forberedelser til ranet, de bankansatte som forbereder seg på nok en vanlig arbeidsdag, og politiet som faktisk har fått klare indikasjoner på at NOKAS snart kan bli ranet. Og så bryter helvetet løs.

Nettopp denne kryssklippingen og skildringen av både de bankansatte, politiet og ranerne tjener filmen meget godt da det både skaper spenning, troverdighet og forståelser for hele hendelsesforløpet. Det hele blir til en meget fascinerende fortelling, hele tiden med tanken på at dette faktisk skjedde i bakhodet.

’NOKAS’ er ingen ren dokumentar, selv om den kan virke slik i uttrykket. Likevel er det til tider meget troverdig, naturlig og ujålete vist. Her er ingen filmmatiske virkemidler, dramatiske effekter eller heftig kamerakjøring. Musikk er også nærmest totalt fraværende. Dette virker som sagt meget dokumentarisk. Ranerne er ikke actionhelter, politiet ikke klisjéaktig fremstilt, og de bankansatte handler ikke helteaktig og redder dagen.

Regissør Skjoldbjærg lar rett og slett historien og bildene tale for seg selv, og det er dette som gjør filmen såpass sterk og tankevekkende. Innimellom ser vi små, men viktige skildringer av reaksjoner til både politi, ranere og ofre, enkelte med rare menneskelige reaksjoner. Det at så mange mennesker gikk uforstyrret og ukritiske forbi en haug med ranere uten å reagere, er i seg selv et utrolig menneskelig psykologisk interessant skue! Det er også skremmende å se de mange svakhetene innad i politiet og deres rutiner, men selvsagt også gjengen med vokse menn som nærmest upåvirket får seg til å gjennomføre dette ranet, får en til å tenke.

Filmens kanskje svakeste punkt er, som det forstyrrende ofte blir med norske filmer, dialogen og dialektproblemer. Mye av det som blir sagt kan være vanskelig å oppfatte, og enkelte dialoger kan virke kunstige og stive. Det er jo mange amatørskuespillere med, så dette er muligens tilgitt, selv om det godt kunne blitt jobbet bedre med.

Alt i alt har filmen om norgeshistoriens største ran blitt til en meget overbevisende og sterk fortelling. Vi får saken sett fra flere synsvinkler, nye overraskende opplysninger og en helhet over saken som trolig gjør at folk virkelig sperrer opp øynene for hva som skjedde denne vårdagen i 2004. Historien om ’NOKAS’ er både skremmende, fascinerende og aldri så lite sjokkerende utrolig. Det er kanskje ikke så rart mannen i gata bare trodde det hele var en øvelse.

- Pyromanen - Et monster i bygda
- Pionér - Går "Hodejegerne" en høy gang
- En folkefiende - Traust Ibsenmodernisering
- Prozac Nation - Tungt og deprimerende innadvent drama
- Insomnia - Mørk, spennende og interessant norsk produksjon

19.11.2011 sier Grotlo94: Ein utrolig facinerande film! Kult at vi faktisk såg den på skulen! :P

• Online.no
  • Haugesunds Avis