Anmeldelse av Trolljegeren, norsk film fra 2010

Dokumentar, Eventyr, Fantasi Spilletid: 103 minutter

Trolljegeren - Trailer 30.06.2010

Trollbindende!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.10.2010]
De tre mediestudentene ved Høgskolen i Volda, Thomas, Johanna og Kalle, skal lage en skoleoppgave og dokumentarfilm om en lokal særing av en personlighet. Mannen er både sky, rar og kommer til bygda med jevne mellomrom. Mannen heter Hans og mistenkes for å være ulovlig bjørnejeger. Lite vet de at han i realiteten er noe mye større, ja egentlig som en ukjent norsk helt å regne, og at yrket hans er både livsfarlig og fantastisk!

Norges første større film om troll er endelig her, og det var jammen meg på tide. Noe av det norskeste av det norske, med troll, skog, fjell og daler, er settingen for dette realistiske eventyret, fremstilt som funnet dokumentarmaterliale. Som et pust fra tildligere liksom-dokumentarer alá ’The Blair Witch Projeckt’, starter filmen med en tekst som sier oss at det vi nå skal se er autentiske opptak som er funnet.

Det hele starter troverdig og skummelt nok. Etter at det første trollet har vist seg i all sin prakt, starter også de små humoristiske perlene i både manus, handling og sprekker i troverdigheten å blomstre. I en annen film ville mangelen på troverdighet vært et klart minus for helheten, men i og med ’Trolljegeren’s handling og karakterer, blir dette bare som et tilskudd til humornivået i filmen, heller en et klart irritasjonsmoment. Filmens grep med å spille på mørkelegging fra statens side og hemmeligholding fra enkelte distanser, funker bare også dermed til en viss grad. Etter hvert som filmen skrider frem, går det over i mer komikk og useriøsitet. Dette passer for så vidt bra med filmens øvrige humorlinje, en linje som stadig vokser utover i filmen. Med mange paralleller til virkeligheten, som at strømmaster og høyspentledninger egentlig er for å holde troll innefor bestemte områder, inkludert de omtalte Hardanger-mastene, er eksempel på flotte og morsomme fortellergrep med kontakt til virkeligheten.

At noen ikke har begitt seg ut på slike eventyr tidligere synes veldig rart. Selv om ’Trolljegeren’ er delvis effektfilm, og helt avhegig av at dette fungerer såpass bra, er det tankevekkende at noe så norsk som troll ikke har vært spillefilmmateriale før nå! Det er derfor desto hyggeligere å si at det første store forsøket funker såpass sterkt som det gjør.

Hovedrolleinnehaver Otto Jespersen passer som hånd i handske til rollen som sky, bitter og grovrøstet bygdetulling. Med en utrolig ro, overbevisende og sterk fremtoning, spiller han Hans med bravur, og kjappe og morsomme replikker krydrer det hele ytterligere! En annen stor styrke med ’Trolljegeren’ er dens lekenhet og grundighet, vi rett og slett merker at folkene bak denne filmen har en stor kjærlighet for sitt prosjekt. Med et imponerende effektarbeid som kan konkurrere med ethvert Hollywood-studio, blir helheten så sammensatt sterk og kvalitetstung at man bare blir imponert. Sjeldent har man vært så stolt av å være norsk!

’Trolljegeren’ er ikke udelt positiv. Det er både mange og tidvis tankevekkende sprekker i både logikk og handling som ikke burde vært så vanskelig å skjerpe opp og fikset på. Blant filmens mange styrker er det at den likevel makter å drukne sine minussider i alle sine pluss-sider. Det hele starter spennende og småskummelt, for så å bare bli mer og mer morsom, trollbindende og ikke minst skikkelig positivt underholdende. Dette er helt klart årets norske film!

- The Autopsy of Jane Doe - Skrekkelig pen og grotesk obduksjon

14.02.2011 sier dreamrocker: Grattis Pål
Beste omtalen du har skrevet, etter min mening. Er veldig enig i alt du skriver, nå trakk jeg litt mer enn deg for små dumme ting som Stoltenberg, Nærum og strømmaster som gikk i ring og ingen viste hvorfor, hehe...
En gøyal koselig film som man blir glad for og får ledd godt av.

Anbefales på det varmeste:-)
27.12.2010 sier ffuser: Jeg gleder meg til å se denne selv. Virker veldig kul ;)
26.12.2010 sier Fuglefenta: Denne lo jeg godt av. Spesielt grunnen til alle høymastene!
20.11.2010 sier Xeynaroth: Har utrolig lyst til å se denne filmen :D !
28.10.2010 sier Pål Frostad: God omtale! Dette hørtes gøy ut. Denne ser jeg også fram til. Troll er dritkult!
27.10.2010 sier dreamrocker: Jepp, denne er et must. Gleder meg veldig til å få denne på blu-ray. På tide med ekte troll isteden for trollerier over en lav sko.
Skyhøye forventninger til denne!
27.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hah, må prøve å få med meg denne jeg og, om det så blir på den crappy bøgdiskinoen i Bø. Egentlig litt dumt at et så kjent tryne som Otto Jespersen er hyrt inn for å spille Hans, da, siden da veit alle umiddelbart at det er skuespill, liksom. Hadde på en måte virka litt mer troverdig hvis de hadde fått noen helt ukjente til å spille ham. Men jeje, dette virker jo artig!
27.10.2010 sier Alexanderm: Kult, jeg gleder meg skikkelig til å se denne! :D

• Smis.no