Anmeldelse av Hjem til jul, norsk film fra 2010

Drama Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 11 år

Hjem til jul - Trailer 15.09.2010

Varme og sjarme

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.11.2010]

I den lille bygda Skogli har mørket og snøen senket seg og lagt et lunt teppe over hus og trær. Det er julaften og menneskene forbereder seg til julefeiring, men i skinnet fra nordlyset er det fortsatt noen som strever med å finne veien hjem til jul. Her er pappaen som nektes å være sammen med barna sine, flyktningene som ikke har noe sted å gjøre av seg, og mannen som har lovet elskerinnen å forlate kone og barn. Noen har forsonet seg med sin tilværelse og sitt liv, mens andre er dypt frustrert.

Med kryssende menneskehistorier, fortalt med både varme og humor, er Bent Hamer tilbake på det store lerretet. En av vår tids mest markante regissører er blant annet kjent for nettopp sin menneskelige varme og underfundige humor. Med perler som ’Eggs’ og ’O’Horten’ på samvittigheten, skulle det være duket for nok et uforglemmelig portrett av diverse menneskeskjebner.

Hamer lykkes i stor grad denne gangen også. Hans hovedfokus på enkeltmennesker og deres skjebner er nok en gang et fascinerende, rørende og interessant skue. Med veksling mellom alle slags forskjellige karakterer, skapes et moderne og rikt rollegalleri, noe som også får oss blant annet til å tenke over at ikke alle har det like greit i jula. Med vakre naturutsnitt og referransser til både ny og gammel juletradisjon, klarer han å gi et bredt portrett på både dagens jul og mennesker.

Enkelte karakterer og deres skjebner er både trist, hjerteskjærende og rørende. Med en fin blanding av sympati, empati og varme klarer filmen å berøre på flere plan. Det er noe ubeskrivelig tiltrekkende med slike nære menneskeportretter, og Bent Hamer klarer å bringe frem både svært forskjellige og varierende sider ved oss rare skapninger. Som en slags hyllest til oss mennesker, uten jåleri eller spesialeffekter som sminker over noe, skaper han tidvis utrolig herlige stemninger og følelser i enkeltscener.

’Hjem til Jul’ oppleves dog også noe rotete til tider. Særlig starten er noe ufokusert, hvor blant annet scenen fra Kosovo liksom ikke virker å høre hjemme verken i denne filmen eller i Hamers univers for øvrig. Med tidvis uoversiktelige og unødvendig uklare enkeltscener og karakterer, kunne filmen tjent på å være enda strengere regissert og arrangert. Blant annet på grunn av dette blir vi ikke godt nok kjent med alle karakterene, mennesker vi akkurat har blitt glade i og vil se mer av. Vi blir liksom adskilt med enkelte av dem overraskende fort da filmen plutselig er ferdig. Færre karakterer, og dermed mer tid til dem, kunne slik trolig ha tjent filmen bedre.

En annen vesentlig side som dessverre er litt mer fraværende i ’Hjem til Jul’ enn hva man er vandt med fra Hamer, er nemlig humoren. De mørke, småhumrende episodene er liksom litt mindre dominerende enn hva som har vært tilfelle tidligere. Dette ser ut til å ha måtte vike for mer følelser og flere karakterer, noe som for øvrig ikke trenger å være negativt, men Hamer har jo tidligere vist at han utmerket mestrer flere ting samtidig.

Alt i alt er likevel ’Hjem til Jul’ absolutt en film å anbefale. Dette er ikke Hamers sterkeste verk, men hans signaturer er fremdeles i høyeste grad tilstede, og godt er det. Hans særegne fokus på mennesker gjør at hans filmer også har en såpass stor dose menneskelig varme, dybde og humor at man skal være temmelig iskald for ikke å bli godt berørt av flere scener og karakterer. I god julestemning blir man jammen meg også!

- 1001 gram - Merksnodig univers, men også plagsomt underfortalt
- O'Horten - En eldre manns livsutfordringer
- Salmer fra kjøkkenet - Skandinavisk minimalisme
- Eggs - Fantastisk artig, men litt småsær norsk film

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer
Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Film&Kino