Anmeldelse av Kongen av Bastøy, norsk film fra 2010

Drama Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 11 år

Som forventet

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.12.2010]
Vi er i Norge og årstallet er 1915. Basert på virkelige hendelser kommer vi inn i historien da 17 år gamle Erling ankommer Bastøy med sin egen agenda, nemlig å komme seg bort i fra stedet like fort som han kom dit. Men hvor langt er han etter hvert villig til å gå på bekostning av andre, for selv å slippe unna et undertrykkende og brutalt regime?

’Kongen av Bastøy’ åpner med ankomsten av hovedrolleinnehaver Benjamin Helstad til Bastøy hvor guttehjemmet han skal ”sone” på drives steinhardt av de to lumske lederne, i Stellan Skarsgård og Kristoffer Joners skikkelse. Like gråe, kjedelige og kalde som været er utpå Bastøy, synes også disse to sjefene å være som noen istapper av noen jævler.

Tilværelsen og stemningen på øya blir naturlig nok fort ugrei og kjedelig, men eskallerer virkelig i omfang og styrke etter at den ene av guttene dør. I spissen for et opprør blir Benjamin etter hvert som en leder for de stakkars guttene som mest av alt i verden vil tilbake til fastlandet. Skuespillerprestasjonene til både Skarsgård, Joner og flere av birollene er sterke og stødige. Hovedrolleinnehaver Helstad er dessuten meget bra som den ledende karakteren, og godt er det også at han er et ukjent ansikt, og ikke Aksel Hennie igjen liksom.

Det filmatiske språket er filmen igjennom behagelig oversiktelig, men til tider overtydelig, langsomt og rett og slett ganske enkelt. I likhet med flere norske filmer, som blant annet ’Kautokeino-opprøret’, fremstår også ’Kongen av Bastøy’ som en stødig men enkel filmatisering, dog godt hjulpet av sterkt skuespill. Det er en viktig og opprørende historie som fortelles og man blir følgende både tankefull og medrevet i historien.

Likevel, filmen fremstår ikke bare som helt grei, men også litt kjedelig i all sin gråhet. For ikke bare er været på Bastøy grått og trist, men filmingen, tempoet og fravær av nærmest all form for kreavtivitet i regi og filming er også med på å skape dette kjedelige ved filmen. Det er liksom som forventet, ikke noe mer. La oss håpe regissør Marius Holst slår seg litt mer løs neste gang, selv om kanskje ikke filmmaterialet legger opp til det.

Den sterke historien i ’Kongen av Bastøy’ forteller på mange måter seg selv. Den er både viktig å offentliggjøre med en slik film og dermed gjøre folk oppmerksom på hva som virkelig skjedde. Sterke karakterer og en svakt utrolig historie er i stor grad fascinerende, skjønt rent filmatisk er ikke dette noe å hoppe i taket av. En gammeldags fortellerstruktur og en slutt som ikke forteller det vi faktisk sitter og vil ha svar på, trekker ned. Filmen anbefales absolutt på et historisk grunnlag, slik som med ’Max Manus’ og nevnte ’Kautokeino-opprøret’, men utover dette er filmen bare helt plain.

- Mordene i Kongo - I det minste god på å være diffus
- Blodsbånd - Solid, spennende og sterkt drama
- Øyenstikker - Trekantdrama på den svenske landsbygden
- Ti kniver i hjertet - En herlig debutfilm fra Marius Holst

19.12.2010 sier Karoline: Så bra at anmeldelsen falt i smak :) Og det er en veldig bra film så den er absolutt verdt å se ;)
18.12.2010 sier Pål Frostad: En god omtale som gjorde at jeg fikk enda mer lyst til å se filmen. Alltid gøy når norske filmer gjør det bra og jeg er jo også en som liker norsk film, og det føles som det er mye som tiltaler meg med denne filmen.

• Drammens tidene
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg