Anmeldelse av Kongen av Bastøy, norsk film fra 2010

Drama Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 11 år

Kongen av Bastøy - en i hovedsak meget sterk film

[Skrevet av: Karoline Heldal-Lund, Dato: 18.12.2010]
En utrolig stemningsfylt film som likevel oppleves som litt for klassisk

Året er 1915, Norge. Alt begynner med litt poetisk skildring av hvaler og harpuner som får meg til å tenke på «Moby Dick» før filmen tar til og vi med en gang føres til institusjonen Bastøy som er umulig å rømme fra og byr på skjebner som er både kalde og ubarmhjertige. Hit har den syttenårige sjømannen Erling blitt sendt og fra første sekund der jobber han for å komme seg unna. På reisen sin mot friheten får han venner som Olav (veteranen på Bastøy som starter filmen som en ganske annen enn den han er på slutten) og Øivind og det hele blir et storslagent eventyr med snø og kulde på alle kanter i et frossent landskap som er alt annet enn trivelig. Og jeg har ikke tenkt å prate så mye mer om handlingen, i stedet kan jeg komme inn på stemningen for den er filmens store styrke. Man føler smerten, kulden, alt dette inn til margen og filmens herlige fotografi og musikk er ting som er med på å gjøre dette til en utrolig stemningsfull film. Det er en film man føler når man ser den og det gjør den jo så absolutt severdig.Og det at det forteller om gutter på en institusjon som ikke bare er oppdiktet, men som faktisk fantes og i følge hva jeg har lest var verre enn hva filmen får frem gir et sterkt inntrykk, i hvert fall på meg.

Videre er skuespillet eksemplarisk. Stellan Skarsgård maler et menneskelig, men guffent portrett av bestyreren, Kristoffer Joner skaper en oppriktig usympatisk skikkelse som man likevel får en viss sympati med og alle de unge skuespillerne gjør en utmerket innsats de også og da er det jo særlig Benjamin Helstad og Trond Nilssen som utmerker seg som filmens hovedpersoner. Og man blir engasjert i karakterene, man vil dem vel eller uvel og interesserer seg for dem. Personlig ble jeg også veldig fascinert av karakteren Ivar (eller G5) som var en veldig interessant figur på veldig mange måter. Og rolletolkningsmessig sett burde vel denne filmen ta storeslem under Amanda 2011

I det hele tatt er det altså mye som er gjort riktig i «Kongen av Bastøy». Alt fra skuespill og karakterskildringer til foto, musikk og klipp gjør dette til en film som for det første er god og stemningsfull og for det andre er engasjerende hele veien igjennom og ubehagelig på en god måte. Så hvorfor er jeg likevel litt skuffet?

En ting er at jeg personlig savnet håpet i historien. Det ble for ukoselig og håpløst og stemningen til tider. Samtidig er det en del av meg som ønsker at filmen skulle vært enda mer ubehagelig å se på og det er nært beslektet med min andre kritikk av filmen. Den er litt for rett frem. Tross alle filmens gode kvaliteter er det fortsatt en ganske klassisk historie som fortelles og en blir sittende å ønske at regissør Marius Holst hadde tatt mer sjanser og fortalt historien på en litt mer uforutsigbar måte for det er et godt råmateriale han har å jobbe med. Filmen er basert på virkelige hendelser og det gjør at man rystes der man sitter i kinosalen fordi alt det grusomme kjennes så inderlig og det er så mye som er på plass. Og likevel føles det litt for enkelt og klassiskt, enkelt og greit. Videre er det en film som jeg føler det holder å se en gang, noe som dog ikke er ment som en kritikk av filmen, mer en konstatering fra min side.

Samtidig er det mest fint å si og der jeg lurte litt på en firer har jeg omsider kommet frem til at «Kongen av Bastøy» så absolutt fortjener en femmer for det er en veldig bra film og den føles såpass episk og Hollywoodsk (noe som her er en positiv ting) at det nesten er rart å tenke på at den er en norsk film. Dessuten klarer den det viktigste, nemlig å skape en medrivende opplevelse og forholdet mellom karakterene Olav og Erling er i seg selv interessant nok til å være absolutt verdt prisen for kinobilletten. I tillegg likte jeg at det var en scene i filmen som fikk meg skikkelig til å tenke på Titanic og den rørende metaforen filmen begynner med som blir så opplagt på en herlig måte på slutten av filmen. Så dette er en på mange måter svært god film, jeg tror vel at jeg bare ønsket meg enda mer enn det jeg fikk.

- Mordene i Kongo - I det minste god på å være diffus
- Blodsbånd - Solid, spennende og sterkt drama
- Øyenstikker - Trekantdrama på den svenske landsbygden
- Ti kniver i hjertet - En herlig debutfilm fra Marius Holst

19.12.2010 sier Karoline: Så bra at anmeldelsen falt i smak :) Og det er en veldig bra film så den er absolutt verdt å se ;)
18.12.2010 sier Pål Frostad: En god omtale som gjorde at jeg fikk enda mer lyst til å se filmen. Alltid gøy når norske filmer gjør det bra og jeg er jo også en som liker norsk film, og det føles som det er mye som tiltaler meg med denne filmen.

• Drammens tidene
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg