Anmeldelse av Trolljegeren, norsk film fra 2010

Dokumentar, Eventyr, Fantasi Spilletid: 103 minutter

Trolljegeren - Trailer 30.06.2010

Norske troll gjør seg på film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.02.2011]

De tre mediestudentene Thomas, Johanna og Kalle skal lage en dokumentarfilm om Hans, som de tror er en ulovlig bjørnejeger. Hans vil først ikke ha noe med dokumentarfilmskaperne å gjøre, men en dag de følger etter ham opp i skogen gir han blaffen i sine retningslinjer og slipper dem innpå seg. Det viser seg at Hans er en aldri så liten nasjonal helt. De blir da tatt med inn i en nærmest ny verden som de ikke ante at eksisterte i den norske fjellheimen. Og dette er ikke akkurat risikofritt heller...

Man kan nesten ikke skrive en filmanmeldelse uten å avsløre at det her faktisk dreier seg om det urnorske trollet som vi kjenner så godt fra en masser av sagn og eventyr. Dette er den første spillefilmen som tar for seg de norske trollene. Digger at de er ganske varierte i filmen, alt ettersom hvilket område de kommer fra. Vi snakker om Jotner, Dovregubber, Tusseladder osv. Det er utrolig fett å se dem på film slik som dette. Effektene er svært gode og fungerer knirkefritt i filmen. Vi får også servert en god del faktaopplysninger rundt trollene som vi kjenner godt fra før. Det er litt kult at detaljene fra eventyrene, som at de ikke tåler sollys eller kan lukte kristenmanns blod, er med i filmen. Men snakke kan de ikke, men dumme som brød er de. De kan i alle fall bli både svært gamle og ganske store, som du vil merke i filmen.

Man skulle jo tro at luften gikk ut av ballongen når vi ser det første trollet i filmen. Slik pleier det å være i monsterfilmer, men skjer ikke her. Vi får besøke flere typer troll som er såpass forskjellige i utseende, størrelse og væremåte at vi føler vi aldri får sett nok. Det blir reine trollsafarien. Filmen er gjort som en liksomdokumentar i samme stil som eksempelvis 'Blair Witch Project', '[Rec]' eller for den saks skyld 'Cloverfield'. Jeg synes dette grepet fungerer greit i filmen og blir en artig vri på presentasjonen.

Vi føler vi blir med og observerer sammen med dokumentarfilmskaperne. Det blir selvsagt en del virring og løping med kamera. Men vi får også kreative vinklinger av kamera som gjør at det blir enklere og billigere å beskrive det som skjer. Eksempelvis hvis en kameramann blir spist, så mister han kamera ned på bakken. Men til tross for at dette forsøker å være litt dokumentarisk, så er heldigvis ikke filmen så voldsomt seriøst. Vi får heldigvis en del artig humor servert som gjør filmen lettere og mer underholdende.

Når det gjelder skuespillerne så får vi jo se Otto Jespersen i rollen som trolljeger. Jeg var igrunnen veldig skeptisk til han i denne rollen på forhånd. Det kan lett bli for tullete med en slik profil, som vi kjenner såpass godt fra før av. Men jeg må bare innrømme med en gang at alle mine tvil ble lagt til side da han først dukket opp i filmen. Etter å ha sett filmen så kunne jeg faktisk ikke tenkt meg en bedre skuespiller som kunne gjort jobben bedre enn ham. Han har en slik timing og troverdighet i denne rollen som gjør at en faktisk ble litt imponert over ham. Man har fått vist at han kan spille noen morsomme skruer av noen karakterer, men at Otto Jespersen hadde en skikkelig skuespiller i magen, fikk han vist her.

I de andre hovedrollene finner vi ukjente fjes som Tomas Alf Larsen, Johanna Mørck og Glenn Erland Tosterud. De gjør en helt grei innsats, selv om de ikke alltid føles like troverdige. I andre roller finner vi Knut Nærum og Robert Stoltenberg som kanskje er litt malplassert i denne filmen. Særlig passer Robert Stoltenberg ikke helt inn som polsk bjørnejeger. Problemet er at han drar meg ut av filmen, fordi jeg forventer at han skal være morsom og kjenner hans spillemåte litt for godt. Ikke synes jeg at rollen han gjør i filmen er særlig god heller. Han er rett og slett ikke troverdig nok som polakk. Knut Nærum derimot gjør en grei rolle som sjef for et elverk, men jeg blir også litt satt ut fordi jeg ikke klarer å få 'Nytt på nytt'-stjernen ut av hodet mitt.

Dette var faktisk særdeles underholdende og svært vellykket film. Regissør André Øvredal har klart å lage en norsk film om troll i storslagen natur. Filmen er blitt en monsterreklame for de norske naturperlene. Mytologien rundt trollene er også veldig solid gjennomført og dette er blitt en film som setter Norge på kartet også innenfor effektfilm. Til og med Hollywood fikk opp øynene for Norge og denne filmen. 'Trolljegeren' ble til og med invitert med på den prisstigetunge Sundancefestivalen. Og regissør André Øvredal er også i dialog med Hollywood om å gjøre andre filmer over dammen.

Alt i alt ble jeg veldig happy over filmen som er mer enn bare god til å være norsk. Filmskaperne har fått utrolig mye ut av budsjettet. Det er jo også herlig at filmskaperne forsøker seg på noe stort og litt nytt innenfor norsk filmproduksjon. Dette begynte med 'Fritt Vilt' og 'Død Snø' som også er filmer som har gjort det bra internasjonalt, men dette er hakket hvassere, mer vågalt og lykkes heldigvis stort. Jeg håper at det kommer flere med slike spenstige prosjekter innenfor Norsk Film i tiden som kommer. Jeg synes 'Trolljegeren' bør få plass i den norske filmhistorien og det gjør det nok sikkert også. Skal jeg trekke på noe så får det være at filmen kunne vært enda litt bedre for min del uten Knut Nærum og Robert Stoltenberg. Det er vanskelig å sette fingeren på så mye annet som kunne vært bedre for storfilmen som har blitt satt pris på også langt utenfor Norges grenser.

- The Autopsy of Jane Doe - Skrekkelig pen og grotesk obduksjon

14.02.2011 sier dreamrocker: Grattis Pål
Beste omtalen du har skrevet, etter min mening. Er veldig enig i alt du skriver, nå trakk jeg litt mer enn deg for små dumme ting som Stoltenberg, Nærum og strømmaster som gikk i ring og ingen viste hvorfor, hehe...
En gøyal koselig film som man blir glad for og får ledd godt av.

Anbefales på det varmeste:-)
27.12.2010 sier ffuser: Jeg gleder meg til å se denne selv. Virker veldig kul ;)
26.12.2010 sier Fuglefenta: Denne lo jeg godt av. Spesielt grunnen til alle høymastene!
20.11.2010 sier Xeynaroth: Har utrolig lyst til å se denne filmen :D !
28.10.2010 sier Pål Frostad: God omtale! Dette hørtes gøy ut. Denne ser jeg også fram til. Troll er dritkult!
27.10.2010 sier dreamrocker: Jepp, denne er et must. Gleder meg veldig til å få denne på blu-ray. På tide med ekte troll isteden for trollerier over en lav sko.
Skyhøye forventninger til denne!
27.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Hah, må prøve å få med meg denne jeg og, om det så blir på den crappy bøgdiskinoen i Bø. Egentlig litt dumt at et så kjent tryne som Otto Jespersen er hyrt inn for å spille Hans, da, siden da veit alle umiddelbart at det er skuespill, liksom. Hadde på en måte virka litt mer troverdig hvis de hadde fått noen helt ukjente til å spille ham. Men jeje, dette virker jo artig!
27.10.2010 sier Alexanderm: Kult, jeg gleder meg skikkelig til å se denne! :D

• Smis.no