Anmeldelse av Mafiabrødre (Goodfellas), amerikansk film fra 1990

Action, Kriminal Spilletid: 139 minutter Aldersgrense: 18 år

Scorseses mafiamesterverk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2011]

Henry Hill hadde bare et ønske og det var å bli en av de store gutta. For ham var det å bli en gangster bedre enn å være president i USA. På den måten kunne han gjøre hva han ville, når han ville. Trengte han noe var det bare å ta det. Henry ble tatt opp i ung alder i gangsterfamilien, og han blir etter hvert som brødre å regne med de store gutta som Paulie Cicero, Jimmy Conway og Tommy DeVito. Når han finner kjærligheten og gifter seg blir hverdagen aldri den samme. Han lever mer og mer i en drømmeverden der virkeligheten blir fjernere og fjernere, og kriminalitet tar overhånd...

Det er ikke laget så alt for mange mafiafilmer, men de som er laget er ofte gode. Folk har vært interessert i mafia og gangstere siden tidenes morgen. Det er noe med gangstere som interesserer folk. Den første store klassikeren var Scarface fra 1932, men det var ikke før Gudfaren kom i 1972 at mafiafilmen virkelig ble allemannseie. For min del startet interessen for mafia/gangster-film da jeg så en film om John Dillinger på begynnelsen av 1990-tallet. Den gjorde stort inntrykk på en liten kar. Da oppdaget jeg en 'røverhistorie' som overgikk det som man fikk fra westernfilmer, som var min ynglingssjanger den gang jeg så filmen på TV. Men det var ikke før jeg så Casino, at jeg virkelig fikk opp øynene for mafiafilm. Det var en stor filmopplevelse og den er fremdeles en av mine favorittfilmer. Og inntrykket ble senere også forsterket da jeg så Gudfaren, som representerer populærkulturens mafiafavoritt.

Filmen begynner i New York i 1970. Vi får se gangsteren Henry og to andre hardbarka fyrer som kjører en tur. Da begynner vi å høre bankelyder fra bagasjerommet i bilen. Da stanser de, slår i hjel og skyter det stakkars offeret. Deretter beveger filmen seg tilbake i tid. Da får vi se hvordan Henry blir en gangster. Det hele begynner i 1955, Øst i New York, Brooklyn. Selv før Henry tok deltidsjobb på drosjesentralen visste han at han ville bli en gangster. I nabolaget hans var det bare fullt av anonyme folk, men gangsterne var ikke som alle de andre, de gjorde akkurat som de ville og tok aldri konsekvensene av sine handlinger, naturlig nok fordi folk var redd dem. Det var Tuddy Cicero som drev drosjesentralen og Bella Vista Pizzeria og et par andre steder for sin bror, Paul, som var sjef i nabolaget.

Paul bevegde seg kanskje sakte, men det var nok fordi han ikke trengte å flytte seg for noen andre. Henrys foreldre ble først glad for han hadde funnet arbeid så nært hjemmet, og hans mor ble glad for at arbeidsgiverne kom fra samme del av Sicilia som henne. Henry følte seg som den lykkeligste gutten i gaten. Nå kunne han gå overalt og gjøre alt. Han kjente alle, og alle kjente ham. Men foreldrene hans endret mening om jobben hans da han begynte å jobbe mer og mer, og skolen alltid kom i andre rekke. Han begynte og tjene mer og mer. Da han var seksten år tjente han mer enn alle de andre guttene i nabolaget til sammen. Litt etter litt blir han kjent med gangsterwonderboyen Jimmy, som var en av byens mest fryktede typer. Jimmy satt først inne da han var 11 og utførte drap for mafiabosser da han var 16. Drap plaget aldri Jimmy og han så på det bare som forretninger. Han tjente store penger på å stjele store mengder sigaretter og sprit, for så å selge dem illegalt på gaten. Politifolka ble hans partnere for å se den andre veien hele tiden.

Dette baserer seg på en bok som heter ‘Wiseguy’ av den amerikanske forfatteren Nicholas Pileggi. Den bygger på den virkelige historien om Henry Hills og hans gangstervenner fra 1950-tallet og til seint inn i 1980-tallet. Pileggi var også med på å skrive manuset til filmen sammen med Martin Scorsese. Det at vi vet at det er litt sannhet i dette, gir en ekstra autentisitet tilbake til filmen. Jeg tenker at dette både virker mer skremmende og troverdig på samme tid. Filmen er en del av en mafiatrilogi av Scorsese som begynner med Mean Streets og slutter med Casino. Scorsese liker åpenbart å lage mafiafilm og har senere også laget mafiathrilleren ‘The Departed’. Det er selveste Martin Scorsese som har regissert 'Mafiabrødre'. Han har også laget mye annet bra, og dette er virkelig blant noe av det beste. Scorsese har klart å lage en særdeles god mafiafilm. Det er stort driv i historien og dette fortoner seg nesten som 1990-tallets svar på Gudfaren. Filmen vokser for hver gang jeg ser den og det er ganske mange detaljer. Det var nok ikke uten grunn at dette ble nominert til hele seks Oscars blant annet for beste film, beste regi og beste manus.

Manuset er mesterlig skrevet og fascinerende godt fortalt. Jeg liker måten filmen veksler på hvem som forteller, slik at vi får stadig nye synspunkter og viklinger. Det er også mye humor som er mesterlig infiltrert i manuset, uten å virke for tullete. Humoren kommer mest av gode replikker med snert i. Det er også mye gode skildringer i filmen. Vi blir med mafiagangsterne i gode og dårlige dager, inntil døden skiller dem av. Jeg føler vi kommer skikkelig under huden på gangsterne og kjenner meg nesten som man er del av gjengen. Filmen tar tak i meg fra første stund og slipper meg ikke før rulleteksten setter inn og hverdagen på nytt griper tak i meg.

I hovedrollen finner vi Ray Liotta som Henry Hill. Han gjør sin livs rolle og fungerer godt i hovedrollen. Det er vel heller ikke noe overraskelse at man også finner Robert DeNiro høyt oppe på rollelisten, som alltid har vært Scorceses 'wonder boy'. Han spiller som vanlig stødig og passer ypperlig i mafiafilm, som han har vist før i Gudfaren. Her spiller han en veldig annerledes og mer utagerende rolle som gangsteren Jimmy Conway. Og når selvsagt trenger en mafiafilm også en enda mer karismatisk, rappkjeftet og brutal gangster. Og der er Joe Pesci det perfekte valg. Alle visste at Joe Pesci var en god skuespiller før dette, men her treffer han virkelig spikeren med hammer, og viser seg som filmenes ubestridelige kromtapp. Han fikk jo også sin fortjente Oscar for denne rollen. En annen som også imponerer er Lorraine Bracco. Hun gjør en usedvanlig god rolle som Henrys bedre halvdel, som er hennes beste rolle noensinne og det ble også en Oscarnominasjon av. Vi får også med se Samuel L. Jackson i en liten rolle.

Dette er en av de virkelig store mafiafilmene. Første gjennomsyn av denne filmen gjorde at jeg ikke ble overentusiastisk for filmen, men for hvert gjensyn siden, har filmen bare blitt bedre og bedre. Denne gangen synes jeg at dette var topp mafiaunderholdning. Særlig etter å nylig ha sett de andre store mafiafilmene. Man må som vanlig, i mafiafilmer, følge godt med for å få med seg alle detaljene. Det er jo veldig mange navn og fjes å holde rede på underveis. Det er litt lett å falle ut om du ikke får med deg de som virkelig betyr noe. Filmen har ikke tapt seg en døyt siden den kom i 1990 og framstår framdeles som en svært mesterlig film. Dette er med andre ord obligatorisk å se om du liker gangstere på film!

- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- Bringing Out The Dead - Gripende feel-bad-film
- Kundun - Vår tids Dalai Lama har sine kamper i livet
- Casino - Mafiaunderholdning i særklasse
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

• Gamereactor.no