Anmeldelse av Hodejegerne, norsk film fra 2011

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 98 minutter

Vellykket tett thriller!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 24.08.2011]
Roger Brown er kun 1,68 høy, men utover dette er han en mann som tilsynelatende har alt; han er Norges dyktigste hodejeger, gift med den alt for vakre gallerieieren Diana, eier en alt for dyr villa, og han holder hodet over vannet økonomisk ved å stjele litt for mye kunst. Nederlandske Claes Greve er den perfekte kandidaten til Rogers nye rekrutteringsoppdrag, med sin bakgrunn som tidligere elitesoldat og toppleder i elektronikkbransjen. Deres møte skal etter hvert vise seg å bli skjebnesvangert, på flere måter, de spiller begge nemlig et farlig spill!

Den første filmatiseringen av en Jo Nesbø-bok er et faktum. ’Hodejegerne’ skiller seg litt ut fra andre Nesbø bøker, den er blant annet mer actionfylt og har heller ikke sin faste detektiv med. Vår helt denne gang er Roger Brown, hodejegeren fra helvetet; han er både sylskarp, kritisk og kunnskapsfull i gamet. På si driver han altså med kunsttyveri, noe som en dag plutselig gir ham litt av et hodebry og han må kjempe for sitt eget og andres liv.

Som karakter er Brown ikke all verdens likandes og trivelig. Denne egosentriske og lite sjarmerende karakteren spilles fjellstøtt av Aksel Hennie som bærer rollen i nærmest hver eneste scene og bilde filmen igjennom. Ikke bare Hennie imponerer, også Synnøve Macody Lund som Diana og den nye danske yndlingen Nikolaj Coster-Waldau er perfekt castet i rollene! Samspillet mellom dette trekløveret bringer videre en nerve og energi til filmen som også boken hadde. Meget bra!

Filmen er i det hele tatt meget opp i mot boken i handling og stil. Historien er rett som det er både handlingsmettet og actionfylt og filmen blir slik også meget drivende og suggerende i tempo og flyt. Fint flettet sammen og akkompagnert av tradisjonell orkestral musikk skapes et kvalitetstungt preg over hele produksjonen. Det er tydelig at man har siktet mot stjernene, altså Hollywood, med denne filmatiseringen. Ikke rart filmen er solgt til over 40 land allerede, tidenes mest solgte norske film, for dette lukter både proft og lekkert innpakket.

Både titt og ofte skvetter man, og den ene overraskelsen etter den andre står rundt neste sving. Det er som å overvære en bedre Varg Veum-thriller, eller, det vil si, like spennende burde også Veum-filmene ideelt sett også ha vært! Interessant er det nettopp derfor at regissør Morten Tyldum også står for én av Veum-filmene, nemlig den mest skumle og spennende, 'Falne Engler'!

’Hodejegerne’ har blitt et solid norsk håndverk, takket være regissør Tyldums harde og stødige regi. Et drivende tempo, et kaldt filmatisk uttrykk i gråtoner som understreker både thrillerpreget og handlingen, samt knallbra skuespillere i de få rollene har resultert i en vellykket filmatisering og blitt til en thriller som tydeligvis også resten av verden kan like. Ikke dårlig!

- Passengers - Fin innpakning, mer vimsete og hul inni
- The Imitation Game - Knallsterk historie, Hollywood-style
- Varg Veum - Falne engler - Varg Veum-film på sitt ypperste!
- Buddy - Mye sjarm i Buddy

25.11.2011 sier Andreas Strømmen: Beste norske filmen jeg har sett! Og Aksel Hennie leverer sterkt i denne filmen.
31.08.2011 sier Jacob: Tro mot boken og en (som vanlig) god Aksel Hennie. Fornøyd jeg! Terningkast fem her og.
24.08.2011 sier Pål Frostad: Så fett at norsk film gjør det bra. Håper den også slår an internasjonalt. Gleder meg til å se den, skal bare lese boken først.
20.03.2011 sier Pål Frostad: Når kommer filmen da?
20.03.2011 sier stianwerme: Hadde jeg vært deg hadde jeg starta nå!
18.03.2011 sier Pål Frostad: Jeg og gleder meg. Har annskaffet meg boken, men ikke fått begynt på den ennå.
18.03.2011 sier stianwerme: Gleder meg! Holder på med boka nå!

• Film&Kino
  • Tønsberg Blad