Anmeldelse av Dirty Harry og dødsspillet (The Dead Pool), amerikansk film fra 1988

Thriller, Action, Kriminal Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 18 år

Dirty Harry tilbake med sin siste dødsjakt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2011]

Politi-inpektør Harry Callahan jobber på en ny sak. Etter at en rockestjerne ved navn Johnny Squares dør under mysitiske omstendigheter i noe som skal se ut som en overdose. På et annet dødsoffer finner Harry en liste over personer. På listen finnes Harry Callahan, i tillegg til Johnny Squares navn avkrysset med RIP (Hvil i fred). I dødsrapporten for Johnny, står det at han fikk for mye syntetisk heroin. Etterforskerne stiller seg spørsmålet om hvorfor Johnny ville bruke et syntetisk stoff, når han hadde tilgang på ekte vare.

Det viser seg etterhvert at det forgår et spill kalt dødsspillet (The Dead Pool). Spillet skulle egentlig være totalt harmløs moro. I dødsspillet blir det laget en liste over kjente personer som man tror kommer til å dø i løpet av det neste året, og så vedder man på hvem som dør som neste på listen. Det var en slik liste som ble funnet på det ene offeret. Harry opplever at det er flere som er ute etter å se ham død. Dette blir Harry Callahans mest intense sak, der han selv ufrivillig blir en levende skyteskive i noe som var ment som et uskyldig spill. Nå må Harry forsøke å finne ut hvem som er med å spiller og få avblåst denne syke leken før flere dør...

Den femte og siste Dirty Harry-filmen begynner med dampende 1980-tallsmusikk i kjent bildestil. Denne gangen får vi se San Fransico 'by night' med alle lysene fra bygninger og broer som lyser flott opp i mørket. Dette er Dirty Harry slik jeg kjenner igjen. Men med hele fire etterfølgere, begynner dette å se ut som rein melking av konseptet. Likevel er filmen greit underholdende.

Selve handlingen begynner med at Harry Callahan hylles for sitt politiarbeid etter politiarbediet med rettsaken mot gamblingkongen Janero. Da rettsaken var over, var det klart at Janero ble funnet skyldig i mordet på Paul Cirella. Rett etter dette får vi se Harry Callahan er ute å kjører en mørk natt. Han forfølger en bil. Plutselig kommer det en bil bak ham i vill fart og bilene foran ham stopper. Det blir brukt heftig med automatvåpen mot stakkars Harry, som befinner seg i en skvis. Men Harry vet råd, og under sterk ild klarer han å bruke bilen som skjold. Og da bruker han sin Magnum til å plukke ut automatvåpenkarene.

Harry har fått ny partner. Nå er det den kinesiskamerikanske politiinspektøren Al Quan som går sammen i tospann. Quan er dyktig i kampsport og utfyller Harry fint. Sammen forsøker de å etterforske saken om dødsspillet. På hvert offer finner de dødsspill-listene med offerets navn på. Men hvem er det som utfører drapene? Og hvorfor har noen skrevet disse tilsynelatende meningsløse dødslistene? Det åpenbare er at noen dreper folk de har veddet penger på for å innkassere store pengesummer. Først mistenkes en skrekkfilmregissør ved navn Peter Swan. Uansett er morderen åpenbart inspirert av Swan og hans filmer.

Rollelisten er relativt stjernespekket og det blir flere kjente fjes fra de andre Dirty Harry-filmene. Clint Eastwood tar igjen på seg dressjakken og bevæpner seg med sin Magnum 44. Eastwood gjør som vanlig en god rolle og kan den velkjente karakteren sin ut og inn. Ingen spiller Harry Callahan som Clint Eastwood, og han stjeler mye av showet på skuespillersiden. Av andre stjerner finner vi eksempelvis Jim Carrey. Jeg blir nesten satt ut når jeg ser Jim Carrey som den narkoavhengige heavy rockeren Johnny. Carrey spiller en utagerende villbass. Han ser litt for crazey ut med sitt vante komiske overspill som trekker ned seriøsiteten i filmen. En annen stor stjerne er den ettertraktede Liam Neeson. Han pleier å levere gode rolleprestasjoner, men dette er nok noe av det svakeste han har presentert. Jeg kjenner også igjen Patricia Clarkson som har versert i filmer som 'The Untouchables', 'Den Grønne Mil' og TV-serien 'Six Feet Under'.

Jeg hadde ventet mer av dette i den siste avsluttende filmen om Dirty Harry. Det hadde vært kult å fått vite litt mer om personen bak Harry, eller i det minste fått en mer verdig avslutning på det hele. Regissør Buddy Van Horn leverer ikke varene. Han leverer litt for mange kunstige scener som egentlig ikke passer helt inn i filmen. Blant annet passer ikke skrekkfilmmusikkvideoscenen til Jim Carrey ikke inn med resten av filmen. Manuset er også det svakeste til nå i Dirty harry-filmene. Filmen har dog to triumfkort. Det ene er karakteren Dirty Harry og det andre er actionscene som spriter opp inntrykket noe.

Dette er langt unna den avslutnignen jeg hadde håpet på. Den befinner seg heller i andre enden som den helt klart svakeste av Dirty Harry-filmene. Men selv om dette ikke er verdens beste film, er den fullt severdig og greit underholdende til tider. Den er ikke så lang heller med sine litt over 80 minutters spilletid. Om du liker Dirty Harry, tror jeg dette er en film man kommer til å synes er grei skuring. Derfor konkluderer jeg med at filmen ikke er det verste du kan bedrive tiden din med. Filmen gir meg noe av det jeg forventer av en Dirty harry-film, men ikke så mye mer enn det.

- Sudden Impact - Dirty Harry-action med tilhørende tøffe one-linere
- The Enforcer - Dirty Harry vs. venstreradikale terrorister
- Magnum '44 - Tidvis rå og brutal oppfølger
- Dirty Harry - Politimannen som setter hardt mot hardt

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• ereviews.dk