Anmeldelse av Flåklypa Grand Prix, norsk film fra 1975

Animasjon, Eventyr, Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: Alle år

Legendarisk familiefilm av de sjeldne!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.12.2011]

Vi skal til den vesle fjellbygda Flåklypa. På toppen av fjellet finner vi sykkelverkstedet til Reodor Felgen. Selve handlingen begynner i det Solan Gundersen, som bor hos Felgen, henter inn dagens post. De leser dagens avis der det står om Rudolf Blodstrupmoen. Han var læregutt på verkstedet hos Felgen for en stund siden. Nå er han blitt racerbilsjåfør i den harde verdenseliten. Når Reodor Felgen leser og ser bildene i avisen slår han to og to sammen. Det er nemlig noe muffens rundt Blodstrupmoen. Hvorfor hadde Blodstrupmoen det så travelt å pakke sammen sakene sine og komme seg til byen sist han så ham?

De ser også på TV samme kveld og der er det en reportasje med Blodstrupmoen. Der viser han fram hans nye oppfinnelse som er en superretormeterfordeler som gir sprut til tusen og øker karadialeffekten med et hundre og tolv prosent. De ser at denne oppfinnelsen ser til forveksling lik en arbeidstegning Felgen har hengende på veggen i verkstedet sitt. Blodstrupmoen må med andre ord ha rappet den med seg da han jobbet på verkstedet hos Reodor.

Blodstrupmoen er kjekk i kjeften og sier at han er klar til å møte hvem som helst og når som helst til duell på racerbanen. Solan Gundersen sier at Reodor ikke må la seg tråkke på tærne den måten og utfordre Blodstrupmoen til duell. Felgen sier at det skulle være artig å prøve. Han har jo stående en del i vognskjulet, men de eier ikke nåla i veggen. Solan fikser imidlertid den biffen og snart er de i gang med å bygge verdens kuleste racerbil ved det klingende navnet ‘Il Tempo Gigante’. Litt etter litt ser bilen dagens lys, men ting glir ikke alltid like lett når utfordrerne har skitne triks i ermet...

Det hele starter med at vi får se to fjellknauser. En litt mindre og en mer langstrakt en som stiger rett til værs med påfølgende typisk norsk natur. Vi får fortalt at syv og tredve mil nordover og litt øst og oppover ligger Flåklypa. Det er en liten fjellbygd under himmelvelvingen. Her er de sjølberga med både dampysteri og campingplass, lokalavis og egen TV-sender. Fritt for vær og vind, akkurat der morgensola renner opp over Storjuvet, bor sykkelreparatør ‘Reodor Felgen’ og hans to assistenter. Veiforbindelsen opp til toppen av fjellet der Reodor Felgen er av den meget krunglete sorten oppover i ring langs fjellsiden. Og det blir ofte mye strev for Flåklypabygdingene å få reparert sykkelen sin av en fagmann av hans kaliber, så den geskjeften gikk heller dårlig. Sant og si så er det bare postbudet som kommer opp dit med lokalavis og ubetalte regninger.

Sykkelreparatør Reodor Felgen som er en fri og uavhengig mann. Han har mer sans for oppfinnelser enn for kundekretsen. Han har tidligere gjort seg bemerket med en rekke snedige konstruksjoner som den pedaldrevne varmemaskinen eller bærplukker med slingrekjøl. Felgen arbeider med kopiblyant, sterk pulverkaffe og sjølbygd teleskoplinjal. Stort sett så er han sjølberget med elektrisk kraft, vannforsyning, skjøteledning og små biinntekter. Han har også to assistenter.

Den ene er Solan Gundersen som er den personifiserte morgenfugl. Han er barnefødt optimist med strikkesjerf, filttøfler og lav moral. Han kommer fra Tynset og da trives han overalt. For han Solan er det vanskelige en bagatell og det umulige en utfordring. Han er Felgens oppmuntrende rådgiver og trofaste håndlanger. Han har friske uttrykk som han lirer av seg til stadighet som: ‘Næh, dra meg nå baklengs inn i fuglekassa’.

Sammen med dem bor også B-mennesket Ludvig med utprega høysnue og tydelig angst for gjennomgripende forandringer. Han kom under en slåmaskin og ble skamklipt, kort i nakken og fyldig med ørene. Senere funnet under en morken trerot og brakt hjem til Felgen som fastboende. Ludvig er personlig pessimist, sagtmodig og trives best i utkantstrøk. Han er sjarmerende antrukket med hatt, et langt skjerf og en stor fjellsekk på ryggen. Opp i all teknikken er Ludvig en romantisk skapning. Til tross for kronisk høysnue er han påpasselig framme når solen steiker og passer på å vanne blomster og planter. Han pleier å si: 'Det er farlig, det'. Men når alt kommer til stykke så spiller livet han en god del puss når ting går mye bedre enn det han hadde trodd til stadighet.

Og slik lever de sammen i sydvendt og trivelig miljø i fred og fordragelighet. Det hele er praktisk innredet av Reodor Felgen med mye mekanikk og autoriserte oppfinnelser som lager forskjellige duppeditter. Det er ikke akkurat noe stressa miljø hos han Reodor, men det slenger da ett og annet åttetallshjul og en slerkete pedalkrink til ettersyn. Økonomisk kaster det hele lite av seg, men dem er nå i alle fall godt fornøyd alle tre oppe på denne toppen.

Etter karakterene og bygdeverdenen er representert er er det tid for litt snakk om filmen. I Flåklypa Grand Prix er alt fornøyelig fortalt av Ivo Caprino. Med hans ypperlige dukker og fremragende animasjonsteknikk så er dette blitt noe man virkelig blir glad i. Animasjonsteknikken som man har brukt her er såkalt stop-motion teknikk og er svært tidkrevende måte å lage film på. Men her har man virkelig skutt gullfuglen, for det som man her presenterer går mange av dagens dataanimerte animasjonsfilmer en høy gang.

Ting er fornøyelig laget. Alt er perfekt smeltet sammen med den norske folkesjelen. I samarbeidet med forfatter Kjell Aukrust har Caprino utformet fortellingen basert på Aukrusts bygdeverden og elleville rollefigurer. Sammen er de en uslåelig duo som virkelig koster alle konkurrenter av banen. Man digger hvordan denne filmen er lagt opp. Det hele er så perfekt at det nesten ikke kan gjøres bedre.

Fra første stund blir man sugd inn i filmen gjennom å få oppleve hovedkarakterene og deres liv og virke. Dette er en spennende og underholdende film som er mesterlig skrudd sammen, helt uten dødpunkter. Man får både artige humor, sjarm og en drivende god fortelling som engasjerer deg stort. Musikken er så herlig og lett gjenkjennelig og triller fram tiltrekkende toner som sitter som et skudd sammen med resten av det herlige manopplever.

Her får du et av de mest spennende og fornøyelige billøpene som er festet til film i hele verdens filmhistorie. Filmen er spekket med legendariske scener og stor spenning helt til siste slutt. Man legger opp hele historien perfekt opp mot det store høydepunktet. Nemlig selve billøpet. Her finner man et racerbilløp der verdenseliten er samlet og hvor også oppfinner Reodor Felgen deltar med sin Il Tempo Gigante. Ting går jo ikke helt som planlagt og konkurrentene har en rekke triks i ermet for å sette hverandre ut av spill. Det gjør at det også ikke er helt ufarlig å være med i dette racet. Felgen deltar ved hjelp av Sheik Ben Reddik Fy Fasans selskap Alladin Oil i ryggen. Og starten på billøpet er jo også svært så legendarisk uten at jeg skal avsløre helt hva som skjer. Rudolf Blodstrupmoen er jo svært sentral i denne filmen som den store sleipe skurken.

Jeg husker godt første gang jeg så denne filmen og da sa det virkelig pang i meg. Ikke hadde jeg trodd man kunne bli forelsket i en film, men det ble jeg altså. Etter å ha sett den på kino da jeg var liten, gren jeg meg til å leie den utallige ganger på video etter det. Jeg har ikke sett denne filmen siden midten av nittitallet i sin helhet, og jeg synes virkelig den holder seg bemerkelsesverdig godt selv den dag i dag.

Flåklypa Grand Prix har klart bedriften å bli den fremste klassikeren i norsk filmhistorie, og også blant det ypperste av norsk filmkunst som er laget gjennom tidene. Dette er den mest sette filmen gjennom tidene på norske kinoer med sine over fem millioner solgte kinobilletter. Den er jo satt opp en rekke ganger og det er nok grunnen til at dagens filmer kan se langt etter å slå denne rekorden og skape en like stor suksess som dette. Flåklypa Grand Prix er den ultimate film for hele familien, og den er så underholdende at man knapt har sett maken. Det er noe som gjør denne filmen til noe helt spesielt.

Animasjonsteknikken som her er brukt var fremragende god da dette kom, og selv om filmer som eksempelvis Coraline klarer å overgå Flåklypa Grand Prix i teknisk kvalitet så er det mer enn bare det tekniske som spiller inn. Her får man som man sier ‘Full pakke’, og det skal mye til for å slå denne kombinasjonen man her har stablet sammen med Caprino i spissen. Og med så mye lovord er det vel ikke nødvendig å si at dette selvsagt står til beste karakter. Flåklypa Grand Prix er rett og slett framdeles en av de beste filmene i klassen.

- Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa - Herlig hyllest og videreutvikling av Flåklypa!
- Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa - Helstøpt og vellykket gjensyn med Flåklypa
- Solan, Ludvig og Gurin med reverompa - Litt varierende norsk Flåklypa-tegnefilm

- Ugler i mosen - Caprino disker opp med eventyrlig norsk barnefilm

• Julefilmfestival.blogspot.no
  • nationen.dagenstv.com
  • Filmnytdvd.dk

Norsk, Svensk

Sandrew / Metronome, Caprino Filmcenter A/S, Kommunenes Filmcentral AS (KF)