Anmeldelse av Brent jord, norsk film fra 1969

Drama, Krig Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 11 år

En av få.

[Skrevet av: Rune Pettersen, Dato: 30.12.2011]
Det er høst 1944. Her får vi se hva som skjedde når tyskerne bruker den brente jords taktikk overfor russerne og hvordan Finnmarkingene klarer seg der oppe når de må gjemme seg i villmarken...

Brent jord er en av svært få norske krigsfilmer som forteller hva som hendte høsten 1944 i Finnmark under evakueringen. I etterkrigstidens Norge kom det dusinvis med mer eller mindre gode filmer som omhandlet enkelthendelser eller enkeltpersoner som hadde sine hendelser i strøket rundt Østlandet og selvfølgelig Telemark. Ikke noe galt i det men Finnmark var faktisk den eneste delen av Norge som fikk føle krigens vrede etter juni 1940, både med destruksjonen av hele fylkets boligmasse og infrastruktur ellers.

Synes personlig at denne filmen ut ifra de mulighetene de hadde filmteknisk på slutten av sekstitallet har klart å skape en atmosfære så tidstro at det nærmest mangler sidestykke. Så er det lyden. I motsetning til nesten alt av norske filmer fra den tiden er både dialogen og filmmusikken balansert. Dialogen er dessuten godt forståelig og musikken pirrende som pepper i en god biff.

Alle som er interessert i Norges krigshistorie generelt og Finnmarks spesielt må få med seg denne filmen, den har noe ved seg.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film
- Nydelige nelliker - Som et komisk skudd i mørket
- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

27.10.2012 sier filmelsker77: meget bra film om krigen i finnmark.men det finnes en film til som er fra finnmark og det er filmen under en steinhimmel som er like bra som brent jord men aldri utgitt på film

Teamfilm AS