Anmeldelse av Løvenes Konge (The Lion King), amerikansk film fra 1994

Animasjon, Familie, Tegnefilm Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: Alle år

Løvenes Konge - 3D

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 12.01.2012]
Disneys ’Løvenes Konge’ er fortellingen om løvungen Simba som blir født inn i løvenes rike. En dag skal han overta tronen etter sin far Mufasa. Det vil si, kongens bror Scar vil det imidlertid annerledes. Da Mufasa dør blir Simba jaget ut i ødet av Scar som selv vil være konge, og Simba må klare seg alene, bare hjulpet av marekatten Timon og vortesvinet Pumbaa. Men, etter som tiden går skal han igjen etter hvert returnere til flokken sin og ta tilbake den rettmessige tronen sin som løvenes konge.

En av Disneys mest suksessfulle og elskede filmer er igjen klar for en kino nær deg, 18 år etter at den første gang kom. Denne gang er den polert og bearbeidet til 3D, noe som imidlertid ikke akkurat er nødvendig, nei filmen fremstår faktisk svært lite mer interessant i 3D. Kun enkelte lette effekter nyter muligens bedre av formatet, men det merkes at filmen i utgangspunktet ikke var laget med tanke på dette i 1994. Enkelte tegninger er tidvis hakkete og virker faktisk litt preget av tidens tann. Om det er 3Den som gjør dette, eller noe annet, vites ikke.

La oss rett og slett bare hoppe elegant over dette med 3Den, denne er bare lagt til for at Disney skal tjene mer penger, punktum. Faktum er nemlig at ’Løvenes Konge’ er et mesterverk fra før av. Hele den grunnleggende og elementære historien oser så mye livskraft, sjarm og verdier om livets sirkel at denne står som en bauta i seg selv. Legger man også til humor, sjarm, hjertevarme, flotte bilder, utsnitt og gjengivelser av vakkert afrikansk landskap, ja så har man en sikker vinner!

En annen ting som så absolutt gjør ’Løvenes Konge’ til en stor film er musikken! Allerede fra åpningsscenen får man frysninger på ryggen av ’Circle of Life’ og man skjønner omfanget og tegningen av storheten i denne filmen. Videre i historien kommer det flere godbiter, som ’Hakuna Matata’ og ikke minst’ Can you feel the love tonight’. Dette er med på å understreke og forsterke fra før av sterke scener og gi liv og stemning helt utenom det vanlige i en i utgangspunktet ren barnefilm.

Sannheten er den at ’Løvenes Konge’ fremdeles fremstår som en animasjonens mor, som Disneys aller sterkeste juvel. Her er både stor spenning, dramatiske hendelser og humor i fleng, alt hva en slik familiefilm skal ha. Den kan sees om igjen i hundre år til, uten at den taper seg! Rent bortsett fra litt rusk i bildene og muligens 3Den, er det helt fortjent og flott at den settes opp på kino igjen, slik at også en ny generasjon får sett denne klassikeren på kino!

07.01.2014 sier Stian Buhagen: Spesielt at du ikke har sett denne før. Men bra du har fått den med deg nå og likte den så godt som du gjør :). En av mine favorittfilmer fra barndommen. Den som ikke griner midt i filmen, har hjert fylt med sort materie ;)

• Øslandsposten

Engelsk, Norsk

Walt Disney Pictures, Buena Vista

«Pokémon: Detective Pikachu»

«Luftens siste mester»

«Min store fete greske ferie»

«Bohemian Rhapsody»

«Fabeldyr: Grindelwalds forbrytelser»