Anmeldelse av Blodsbånd, norsk film fra 2007

Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Solid, spennende og sterkt drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.01.2012]
15 årige Mirush er en problemgutt. Han er dårlig likt av alle og har få eller ingen venner fordi alle på hans alder er redd ham. Mirush bor med sin eldre bror og mor i Albania. Broren er Mirush sitt store forbilde og han er den enste han ser opp til og føler han kan snakke med. Men når broren en dag dør i en tragisk ulykke føler Mirush at han har mistet alt. Han beskylder moren for at broren er død og at hans far dro av sted da han var yngre. Mirush finner informasjon om faren sin i sin brors saker. Det viser seg at faren har dratt til Norge og nå drar Mirush etter for å finne ham. Men det er ikke bare bare for en gutt i hans alder å dra til Norge, men med en del strev og mye pågangsmot når han Oslo og restauranten der hans driver. Faren har startet et nytt liv i Norge og eier nå en restaurant i en av Oslos bakgater. Etter litt begynner han å jobbe for faren uten å si hvem han egentlig er. Det blir ikke helt som han hadde sett det for seg og etter hvert får hans valg konsekvenser for både han og hans far...

Filmen begynner med at vi hører en fortelle på et fremmed språk om at det kan skje så mye man ikke vet om på forhånd. De ble nok sinte på Columbus også fordi han ble borte så lenge. Så får vi se en gutt sitte på stranden og se ut over vannet. Han forteller videre at så mye kan skje i et fremmed land. Kanskje du bare mener det godt og vil hjelpe. Men når noe skjer og alt går galt... Alt går ikke alltid som planlagt. Det er bare sånn det er. Så får vi se en mann med mørkt hår gå mot en skolebygning. Han spør elevene om de har sett Mirush på et fremmed språk. Han løper lett i gangene på skolen og spør videre for å finne Mirush. Noen spør hva han har gjort nå og ler. I skolegården går det i basket. En gutt på banen kommer i klammeri med de andre som sier han lurer dem for penger. Storebroren kommer hjelpende til for Mirush og får stoppet han før han går løs på resten av de andre guttene. Så tar storebror han med seg. Senere gir Mirush pengene han lurte fra guttene til moren sin som vasker. Han sier han har tjent dem på erlig vis, men hun vil ikke ha dem.

Det er litt av en historie vi får fortalt her om en gutt som drar fra sitt land og familie for å finne sin far. Han bor på gaten og ellers andre steder der han kan finne et lite krypinn uten å betalte. Han får luselønn for å jobbe hos sin fars restaurant. I begynnelsen behandler faren han svært dårlig fordi faren bare tror han er en problemgutt. Men gutten viser raskt at han er arbeidsom og sta og gir seg ikke selv om han får et nei. Litt etter litt får gutten lære og kjenne sin far selv om faren ikke vet hvem han egentlig er. Det viser seg også at faren har sine problemer i Norge. Han har problemer med noen mafiafolk som tar alle pengene hans da han står i gjeld. Mirush som gutten heter spiller tøft og risky. Han er 'streetsmart' og vet hvordan han skal lure folk for å få det som han vil, men slike lurerier har også sin pris.

Marius Holst er mannen bak denne filmen og står får regien her. Han hadde sin sterke debut med ‘Ti kniver i hjertet’ og kom i slutten av 2010 med filmen ‘Kongen av Bastøy’. Og her leverer han støtt med en svært engasjerende film. Filmen lovende og utvikler seg utrolig lovende og etter en stund er man helt ‘hooked’ her. Det er ganske god historie man for presentert her. Den er både sterk og interessant med gode karakterer. Dette er svært gjennomarbeidet og Holst viser at han virkelig er en god norsk regissør. Det kom jo ikke som noen bombe etter at jeg har sett de andre av hans filmer. Men likevel synes jeg dette overrasket meg litt. Jeg hadde ikke forventet å finne dette så solid. Man får etter hvert en utrolig nerve inn i dette dramaet og det blir veldig spennende å følge. Det feller noen svettedråper og pulsen økes litt når man lever seg inn i Blodsbånd. Dette bygger seg mesterlig opp og man vet ikke helt hvor dette vil ende. Skuespillerne gjør en veldig solid jobb her og Holst viser at han virkelig får fram det beste i dem. Nazif Muarremi spiller overraskende godt som Mirush her fra å ikke komme fra ingensteds og bli kastet inn i en slik rolle som dette. Jeg hadde ikke trodd at en norsk film med fremmed språk og kultur kunne engasjere så mye. Jeg vil faktisk strekke dette så langt som å si at dette er Marius Holsts beste film til nå. Han har jo levert bare gode filmer og det kan bli spennende å se om han klarer å følge opp.

Jeg må si at jeg liker slike dramaer som dette som får meg engasjert på et helt eget vis. Man kan like og misslike moralen her, men det er alltid en grunn for at folk handler som de gjør. Noen har det også vanskeligere enn andre og må ta mer tøffe valg. En kan lett spørre seg hvordan en selv ville valgt hvis en kom opp i noe av dette? Så tenker man at det hadde man ikke gjort, og det er kanskje sant, men så har man ikke den bakgrunnen og ballasten som det disse folkene her har. Uansett har Holst gjort en ypperlig jobb med å dramatisere dette og han har fått fram veldig interessante problemstillinger som egner seg godt for en film. Dette er en film som sitter i en en god stund etter at man har sett den. Jeg ruller en meget solid femmer for denne filmen overrasket meg en del. Det er ikke hver dag man ser en norsk film som denne.

- Mordene i Kongo - I det minste god på å være diffus
- Kongen av Bastøy - Sterkt portrett om gufset fra Bastøys fortid
- Øyenstikker - Trekantdrama på den svenske landsbygden
- Ti kniver i hjertet - En herlig debutfilm fra Marius Holst

22.01.2012 sier Jacob: God omtale! denne vil jeg nå se :)

• God Kveld Norge (TV2)
  • Avisa Nordland