Anmeldelse av Heftig Og Begeistret, norsk dokumentar fra 2001

Dokumentar Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

Friske menneskelige portretter fra havgapet i nord forenet gjennom et kor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.01.2012]
Vi er Berlevåg som er et samfunn ytterst i havgapet. Berlevåg er en småby med et flott trivelig mannskor som speiler de menn som er fra stedet. De er i vidt forskjellige aldere og fra ulike kår, men i koret er alle like for hverandre og stemmene utfyller hverandre som en komplett bukett med sjel. Vi blir med dem i tykt og tynt, i liv og virke og dit sangen samler dem. Koret ‘Berlevåg Mannsangforening’ er som et perfekt samlingssted for karene i bygda. Dirigenten sitter i rullestol men det hindrer han ikke i å være en engasjerende korleder. Det er virkelig mangfold i koret og det gjør dette virkelig verdt å følge. Det å besøke Berlevåg på denne måten er noe man ikke glemmer. Jeg har aldri vært nord for Trondheim og vet ikke helt hvordan det er der men her føler jeg at man får et nyansert bilde av plassen gjennom koret. Naturen er jo storslått og kald, mens menneskene øser ut av sin hjertevarme og sangglede. Vi blir også med dem på turne over møt øst i Russland...

Filmen begynner majestetisk med havet og de store bølgene som skummer og herjer vilt i vannmassene. Bølgedrønnene står ut av lydbildet og havet bare bruser mot deg av all sin styrke. Så hører vi noen mannsstemmer som bryter gjennom naturkreftenes store drønn. Vi ser en snøkledd kyststripe og bak en haug kommer noen menn til syne fullt påkledd og i varme klær som kler slikt vintervær som dette. Det blåser også friskt og øyenbrynene er frosset der de fullvoksne mennene står og synger støt i vinterkulden. De synger om Finnmark der de er fra. Nå blåser det snøstorm foran herrene som står der like støt. Så ser vi en båt som forsøker å manøvrere etter beste evne gjennom den røffe sjøen. Moloen tar i mot riset fra bølgene som slår med all sin kraft mot byggverket. Båten kommer med fisk til brygga. Og samlebåndet går for fullt når den når havnen og knivene slipes på Berlevåg Fiskeindustri. Så får vi se en av de som jobber der som synger om sangen mens han viser fram all den fangede fisken som de er så stolte av. Han synger blant annet at sang er livets milde sjel.

Jeg har i grunnen aldri vært noe særlig begeistret for kor, men dette elsket jeg. Man liker det å komme tett på mennesker på denne måten. Man hadde jo hørt om denne filmen lenge før jeg så den første gang. Heftig og Begeistret var jo noe som var på alles lepper da den kom. Det ble en stor dokumentarfilm om et lite sted. Dette var noe som fenget det norske folk i stor grad også den vide verden lot seg sjarmere av dette flotte mannskoret da under filmnavnet ‘Cool and Crazy’. Filmen vant også en rekke priser blant annet Amanda for beste film og for beste dokumentar samt publikumsprisen under Århus Film Festival og beste dokumentar under Chicago International Film Festival.

Her føles det som regissør Knut Erik Jensen virkelig har skutt blink. Mange av bildene man får her er rett og slett fantastiske. Den golde naturen er så vakker og stråler i mot deg og når man får se den i finvær så er det som det flotteste postkort fotoet framstår. Det er strålende å se hvordan Jensen kombinerer korsang og natur her og til og med trekker dem helt sammen slik at de blir nesten som ett. Det er utrolig fascinerende å komme inn på alle disse menneskene som synger i koret. De kommer fra samme sted, men har alle helt forskjellige personligheter. Og de øser ut av deres livs visdom og gir oss helt totalt ærlige portretter av seg selv. Her får man alt fra ‘vellykkede’ folk i full jobb, pensjonister, kommunister, trygdede og eksrusmisbrukere. Man får her hele bredden og man vet aldri helt hvem man møter på i koret. Mangfoldet er stort og alle har de godt humør og respekterer hverandre. Her blir man med på både ut på tur, krangling, harmoni, fyll, damejakt og kirkekonsert. Denne dokumentaren spenner vidt for å si det slik og ting er kanskje ikke helt som man forventer. Jeg elsker måten Jensen har gjort dette på. Han viser seg som en stor norsk dokumentarskaper som vet å få fram det beste i folk og presentere materialet på en så rørende og livlig måte at man nesten sitter å måper. Det er sjelden man ser norsk dokumentarfilm som dette. Her får man både humor og alvor i flott sammensmeltning. Det er noe utrolig fint over dette. Man får virkelig se menneskene bak koret og det hjelper på med å få et bedre bilde av de man har med å gjøre her. Man blir glad i alle og en hver her. De er så herlige sjeler og at de vil dele så velvillig av livet sitt er flott for oss som opplever dette. Jensen har også ganske variert fotoarbeide her som skildrer dette på en spesiell og særegen måte. Man kan nesten ikke se for seg at det kunne vært gjort bedre og mer i takt med innholdet enn det man presenteres for her.

Dette er en film som rører deg i hjertet. Man liker den reisen man blir med på her inn i disse nordnorske nordmennenes verden. Man liker godt å dykke ned i menneskene og samfunnet i Berlevåg. Det er nesten litt eksotisk for et by menneske som meg og oppleve slikt. Jeg liker godt at man gjør dette så menneskelig og så er det jo så mange herlige typer her. De er så fri og begeistret denne gjengen. Dette føles så veldig ekte og man tviler aldri på at de gjør seg til for kameraet for Jensen har greid å få fram personligheten til hver og en her. En virkelig god film som får deg til å sitte klistret fra begynnelse til slutt. Jeg har sett veldig få dokumentarfilmer med filmskaperen Knut Erik Jensen, men dette er noe som gav mersmak. For meg er dette hans beste film som jeg har sett til nå og jeg har fått med meg en håndfull av hans andre filmer som ‘Stella Polaris’, ‘Brent av frost’ og ‘Heftig & Begeistret - på sangens vinger’. Jensen har her laget en levende dokumentar som man sjelden har sett maken til når det gjelder å dokumentere kystfolket i Berlevåg på en original måte.

- Iskyss - Makter aldri helt å gripe fatt i deg
- På hau' i havet - Grei småsamfunnsskildring forankret i en revytradisjon
- Brent av frost - Litt for kaotisk og til tider, men greit gjennomført
- Stella polaris - Vakker kunstfilm som har noe å fare med, men som kanskje blir litt mye i lengden

Les mer om dokumentaren

• Nordlys