Anmeldelse av Insomnia, norsk film fra 1997

Thriller, Kriminal Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Mørk, spennende og interessant norsk produksjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.02.2012]
Jonas Engström er en svensk suksessfull politietterforsker som kommer til Nord-Norge på sommeren for å hjelpe det norske politiet i en mordsak. Det gjelder en sak der en 17 år gamle jente i Tromsø er blitt myrdet. En dag de er ute i felten og spaner etter morderen går ting galt. Engström kommer til skade for å skyte sin kollega. Han prøver å dekke over det som har skjedd, og dette får ham over i moralske dilemmaer som etterforsker. Og når noen har fått det med seg at han dekker over noe er det ikke enkelt å være svensk storetterforsker i Norge. Og som en ekstra pepper i såret er det midnattssol og vanskeligheter for å sove og all skyldfølelsen og annet han går å bærer på under denne etterforskningen gjør ikke saken noe bedre akkurat...

Filmen begynner med et veldig røft preg og litt amatørfilmaktig bilde som gir en fin effekt i begynnelsen her. Her er det overeksponering av lys og en masse støy i bildet som vitner om at man vil skape et usminket bilde av det som har skjedd. Man får se en 17 år gamle jente som åpner døren på en hytte. Men når hun kommer inn igjen griper en fatt i henne og tar kvelertak på henne. Det blir et basketak mellom de to. Så blir hun kastet mot veggen der det står en spiker ut av veggen. Hodet treffer denne spikeren og hun synker sammen. Det drypper blod fra spikeren og hun ligger livløs på gulvet. Den andre personen tar på seg svarte skinnhansker og kler av henne klærne. Han koster neglene hennes og vasker håret hennes.

Man blir sugd inn i filmen etter hvert her. Det er mange interessante detaljer. Alle scener i filmen gir deg noe her. Her er det ingen dødkjøtt. Jeg liker spesielt godt konseptet i filmen og måten ting er lagt opp på her. Det man tror er en vanlig mordetterforkningsfilm utvikler seg til noe mye mer interessant. Man digger den situasjonen som her utspilles på filmen. Manuset er svært godt sydd sammen og man elsker den skulingen og det psykologiske spillet som her foregår mellom karakterene. Det er noe veldig menneskelig over det hele. Karakterene er svært godt bygget opp og man tror på deres framtoning her. Man får forklart hvorfor de er som de er og hvorfor de handler på sitt vis her. Det er mange interessante elementer i filmen som gjør at den føles spesiell. Dette med en politimann som skyter en kollega i et uhell og dekker over det hele er noe som skaper mye spenning og gir en helt ny vinkling i filmen. Det er ikke noen spøk med søvnløshet og det får man se her og når man i tillegg har drept sin egen kollega så blir ikke det hele noe enklere å leve med. Man får en merkelig sympati med hovedpersonen her selv om han gjør feil og lyger litt innimellom.

Skuespillet i filmen er svært solid. Stellan Skarsgård gjør også en stor prestasjon i hovedrollen her som Jonas Engström. Han klarer å gjøre denne karakteren med en slik autoritet og innlevelse at man tror på ham. Man ser når han lyver og når han dekker over ting og man merker at han ikke har sovet skikklig om natten som følge av dette. Bjørn Floberg spiller rollen som en svært spesiell forfatter ved navn Jon Holt. Han virkelig storspiller her og gjør en av sine beste roller noensinne. Skarsgård og Floberg skuler på hverandre som to ensomme ulver her. Man får også litt humor innimellom. Man får servert kjappe replikker og det er virkelig fornøyelig å se samspillet mellom Floberg og Skarsgård. Også Sverre Anker Ousdal utmerker seg i sin folkelige rolle som den koselige norske etterforskeren som alle liker. Vi får også innslag fra andre kjente fjes som Maria Bonnevie, Frode Rasmussen og Gisken Armand.

Erik Skjoldbjærg står for regien her og dette er også hans debutfilm. Hans innsats med denne filmen viser at han skapte en stor film med Insomnia og den ble også merket internasjonalt og ble senere gjeninnspillt i Hollywood med Christopher Nolan som regissør. Skjoldbjærg har klart å gjøre en sånn genistrek å lage en film i ‘film noir’-sjangeren i fullt dagslys eller midnattssol om du vil. Dette skaper en helt spesiell atmosfære og det hele blir veldig stilig og særegent. Alt er jo ganske mørkt her. Lydsporet er svært stilig og gir mye igjen til filmen. Musikken er litt industripreget med særpreg. Klippingen er godt gjennomført. Skjoldbjærg står for både manus og regi her og dette må sies å være svært godkjent gjennomført. Når man ser dette så føler man at man er med på å se en svært særegen og solid norsk film.

Dette er en av de beste norske filmene som ble laget på 90-tallet. Med denne filmen viste vi verden at vi også kunne lage god film i lille Norge på slutten av nittitallet. Filmen har klart seg fint gjennom årenes løp og jeg må si at den var et gjensyn som jeg likte svært godt. Historien og manuset er jo veldig stødig. Som sagt føler man at filmen har et svært spennende konsept som overrasket oss litt første gang vi så det. Kvalene som karakterene opplever her og spesielt hovedpersonen er svært interessant å følge. Filmen er jo ganske bra skrudd sammen også, man har noen bra stemninger her underveis og alt er veldig gjennomført. Om man ikke har sett denne så ville jeg vært snar med å anskaffe meg filmen fordi det er verdt å oppleve hva som ligger i denne filmen.

- Insomnia - Brukbar igjeninnspilling som forsøker å raffinere

- Pyromanen - Et monster i bygda