Anmeldelse av Bad Taste, new zealandsk film fra 1987

Splatter, Grøsser, Komedie Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 18 år

Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.02.2012]
Utenomjordiske kommer til jorden, nærmere bestemt til det gudsforlatte landlige Kaihoro. De begynner å drepe lokalbefolkningen der. Det viser seg at en intergalaktisk ‘fast food’-kjede vil høste mennesker for å bruke som kjøtt i maten de serverer galaksen. En styrke på fire mann forsøker å bekjempe invasjonen med alt de har samlet sammen av våpen. Nå står og faller alt på dem for å redde bygden fra den sikre død som noen annens brød...

Filmen starter med at vi får se et bilde av Dronning Elisabeth den andre. I bakgrunnen hører vi at noen ringer til nødtelefonen. Så hører vi en mannestemme som sier at man må sende hjelp kjapt. Han sier han ringer fra Kaihoro i en telefonkiosk. Videre forteller ham om en rystende lyd og et enormt lysskinn fra himmelen, før noen skapninger begynte å drepe folk. Vi er inne i et rart rom der man hører på telefonsamtalen og en mann snakker med et slags overhode. De snakker om en invasjon. Han tenner seg en røyk en merkelig anordning. Før han tilkaller gutta med en knapp på kontrollpanelet sitt. Så beveger vi oss til et lite sted. En mann spankulerer ute i det landlige nærmiljøet. En ung mann med lyst hår kommer gående mot ham med en øks i hånden. Mannen ber ham stoppe, men han lystrer ikke. Mannen går ned mot stranden med den unge øksemannen på slep. Den lokale mannen tar opp en pistol og begynner å skyte på øksemannen, men han treffer ham bare i øksen. Han får beskjed over radioen at han må sikte på hodet til øksemannen. Så skyter han hodet hans så hjernemassen spruter ut over steinene på stranden. Men denne øksemannen gir seg ikke selv om han mangler nesten hele hodet og forsøker desperat å drepe den lokale mannen, men seiler etterhvert om rett foran skoene til den lokale mannen så hjernemasse og mer ramler ut av hodet hans. Så ser vi en lys blå boble som kommer til landsbygden. Sjåføren sitter med kartet foran seg mens han kjører. Så ser vi en telefonkiosk med blod utenfor.

Jeg husker godt første gangen jeg fikk fortalt om denne filmen av en kamerat av meg. Han gjorde en så god intro for den at jeg måtte bare se den. Det var vel på midten av 90-tallet jeg så denne filmen første gang og da digget jeg den. Filmen begynner på kult vis. Man blir gradvis satt inn i hva som skjer her. Man viser litt og litt mer av hva som er tilfelle her. Det er jo kult at man forsøker seg på sci-fi med romvesen opp i alt dette. Man har løst dette på en meget god måte og man har ikke overeksponert monstrene. Historien er jo veldig original, men svært tynn og dette er jo kanskje filmens store styrke og svakhet på samme tid. Man til tross for at historien er tynn så er det jo mye som skjer her, eller det vil si at det er en hel del action. Man har lagt mye tid og krefter ned i å lage gode og underholdende scener her som plaster på såret for all enkelheten. Og på slutten her får vi se hvordan disse romvesene egentlig ser ut når de endelig viser sitt sanne jeg.

Dette er Peter Jacksons første spillefilm. Mannen ble jo genierklært gjennom de fantastiske Ringenes Herre-filmene som tok verden med storm. Dette er jo langt unna det, men dette er et svært ambisiøst prosjekt for sin tid. Jackson har fått svært mye ut av de enkle remediene en hadde til rådighet. Man merker at han har sans for hva som fungerer i filmen. Han skaper både spenning, humor i en absurd blanding. Det er jo også mye spesialeffekter her og de er alle laget av Peter Jackson selv. Her får man presentert masker, sminkeeffekter og ellers splattereffekter. Jackson brukte hele fire år på å ferdigstille filmen. Det er stilig å se hvordan han begynte å lage film og dette er jo ganske bra til å være hans debutfilm. Det er mildt sagt imponerende det han har fått til på midten av 80-tallet med så lavt budsjett.

Dette er laget med svært enkle midler, men likvel ganske underholdende. Man har jo også bakt inn en god del humor her. Det er stilig å se disse forkledde romvesene som bruker de enkleste våpen som økser og hammere og det er da utrolig artig når den siste i rekken kommer med en minihammer. Man ler litt av noen av de syke scenene her. Man vemmes også litt når dette stormer som verst. Det blir mye blod og gørr her og det er utrolig mange kreative måter å dø på her. Det blir det mye moro av. Mange hammere i hodet og en rekke syke scener som man nesten ikke ser liknende noen andre steder. En del av scenene er jo nesten legendariske og det er masser av slike scener som virkelig gjør filmen. Man glemmer aldri synet av karakteren Derek som får åpnet skallen sin og tror han har mistet hjernemassen som han setter på plass igjen. Det er mye ekkelt også i denne filmen og man skal passe på at man ikke spiser ting mens man ser dette.

Stilen er veldig leken og frisk. Man føler man ikke har sett dette så mye fra før av på denne måten. Manuset er jo svært enkelt, men det er ganske fengende ting som skjer her underveis. Man klarer å bygge opp gode stemninger og musikk og film fungerer godt sammen. Lyden er også ganske dugenes her. Man har også maskert de verste tingene slik at dette går fra å virke amatørmessig til å bli ganske så profft. Man fikk litt fealing over at dette er gjort med nesten like mye entusiasme som den første Halloween-filmen fra 1978. Det er også veldig mye action her som er bra koreografert. Man har tenkt godt igjennom hva som fungerer på film her. Skuespillet er ikke noe å rope hurra for, men det fungerer likevel og er like merkelig som filmen fortoner seg her og gir litt tilbake i form av snodige karakterer som er veldig rare selv om det er på landsbygden man befinner seg. Denne Derek tar jo kaken og er ganske amatørmessig, men sjarmerende spilt av Jackson selv.

Man digger mye av det man får servert her. Her skaper en en masse illusjoner og underholder svært bra. Dette er nok ikke noe mesterverk, men ganske ambisiøst for sin tid. Her er det mange gode scener og alt er gjort med så stor sjarm at man virkelig lar seg rive med. Det er med andre ord ikke rart at dette er blitt en kultfilm. Jeg ruller en forsiktig firer for denne filmen som helt klart har sine stunder og som på en merkelig måte tiltaler en i all sin enkelhet. Sluttscenen er jo også veldig artig gjennomført og må oppleves. Man merker jo at ikke alt i filmen er like bra og det er derfor jeg modererer terningkastet mitt noe. Men man digger all entusiasmen her og prosjektet er jo så ambisiøst at man knapt trodde det kunne være mulig med en så billig produksjon som dette. Bad Taste er noe som må oppleves og så får en se om en elsker eller hater den.

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg

• Fast-rewind.com