Anmeldelse av Meet the Feebles, new zealandsk film fra 1989

Komedie, Musikal Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 18 år

Absurd blanding som aldri når helt ut til deg

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.02.2012]
Feebles setter opp en varieté på en scene. Showet består av en rekke dukkeaktigedyr som synger og spiller og lager underholdning. Stjernen i showet er den rosa flodhesten Heidi som begynner å dra på årene og kiloene er også begynt å legge seg rundt hoftene hennes. Hun er sammen med sjefen for det hele i hvalrossen Bletch. Bletch står i med en annen dame og har også en narkotikagesjeft på si. Det er også en hel del andre snålinger involvert i showet som potente kaninen Harry som bruker nesten all sin fritid i sengehalmen med damene og det resulterer selvsagt i at han har får AIDS. Rotten Trevor spiller inn pornofilmer i smug i kjelleren. Frosken Wynard er den nervøse knivkasteren som sterkt avhengig av dop for å fungere. Reven Sebastian er den som regisserer showet. Så har vi pinnsvinet Robert som ønsker å bli en del av troppen, men han forelsker seg i en søt puddel. Og dette er bare noen av dem du møter her. Det de har til felles er at de alle er dyr og at de oppfører seg som det også...

I begynnelsen her blir vi ønsket velkommen til historiens største og mest oppsiktsvekkende show i underholdningshistorien. Så går teppet opp for den utrolige Feebles-vareteen. Så får man se en masse dukker på scenen som synger spiller. Dukkene består av en rekke fargerik og artige dyrelignende dukker. Så kommer kaninen Harry opp av den orange guleroten og ønsker alle velkommen til deres show. Deretter går guleroten til himmels og en rosa flodhest med store patter senkes ned fra taket og synger med lys damestemme. Så ser vi en rotte som sitter å røyker i enden av scenen. Han er spydig og ber den fleskeberget av en flodhest om å få ræva i gir. Så løper flodhesten Heidi av scenen dypt fornærmet. Reven som styrer showet sier til rotten at han ikke må finne på å fornærme henne på denne måten for det er ikke noe show uten Heidi. Det er jo henne som er stjernen i showet. De skal tross alt ha show om tolv timer. På bakrommet ligger en hvalross og ligger med en mye mindre kvinnedyr med store pupper. Så kommer Heidi inn og damedyret gjemmer seg i skapet.

Konspetet er jo mildt sagt absurd her. Dette er jo en slags voksenparodi på det kjente og kjære ‘Muppet Show’ som alle har digget siden det rullet sin seiersgang over verden. Her får man også som i ‘Muppet Show’ en rekke dukker som i forskjellige størrelser som også lager et show, men bare at denne gangen heter de Feebles og de er ikke fult så barnevennlig. Her blir det mye sex, banning, narkotika, drap og annet som mildt sagt ikke egner seg for et barnesinn. Jeg vil tro dette er noe som Jim Henson, som laget ‘Muppetene’ i sin tid, ville vemmet seg over. Dette er så langt fra hans ide om hva god underholdning skal inneholde og også langt utenfor hans målgruppe. Dette er både rått og brutalt og et svært absurd skue. Man kjenner jo igjen en god del fra Muppet Show her og man ser jo framtoningen av enkelte karakterer helt tydelig hentyder på kjente og kjære dukker fra Muppetene.

Mannen bak dette er ingen ringere enn Peter Jackson. Dette er hans andre spillefilm. Den første var ‘Bad Taste’. At han følger opp med en så totalt forskjellig produksjon som dette var det nok ingen som hadde forventet. Jackson er en merkelig fyr og det gjenspeiler seg veldig i dette også. Her har han skrevet både manus og historien om man kan kalle at det er noen historie her. Man føler egentlig at Jackson har skrevet en del spøker og scener etter hverandre her for å forsøke å underholde på sitt syke vis. Ingen skal klage over at dette har for mye moral for her forsøker en imidlertid på det akkurat motsatte. Men selv om Jackson har forsøkt å gjøre dette til noe helt spesielt så synes jeg han mildt sagt har mye å gå på her.

Jeg må si at da jeg hørte om denne filmen så var jeg veldig spent på hva den ville romme. Den hørtes jo mildt sagt ganske artig ut. Når jeg begynte å se på filmen må jeg jo si at jeg raskt kom ned på jorden igjen. Noe er jo morsomt her og man ler av noe her, men det er jo en veldig mørk form for humor og dette er nok noe som jeg frykter blir litt for sært for de fleste. For min del så karakteriserer jeg jo meg selv som litt sær også og pleier å like slikt, men dette klarte jeg aldri helt å omfavne. Jeg tok meg selv i å faktisk synes dette var ganske kjedelig til tider. Dukkene og karakterene klarte liksom ikke å engasjere meg. Da liker jeg faktisk mye bedre Muppet Show. Her skal man være akkurat riktig person for å like dette veldig godt.

Dette blir igrunnen alt for sært og får selv det rareste av Monty Python til å se som det mest folkeligste form for underholdning. Jeg var veldig giret i begynnelsen av filmen og så begynte jeg å miste engasjementet jo mer man kommer ut i filmen. En del av spøkene og det man får servert her blir alt for tåpelig. Man kjøper liksom ikke helt at alt her er ment som underholdning. Men filmen har jo fått sin status som kultfilm og det kan man igrunnen skjønne, for dette er virkelig det man ser for seg at noen vil forgude over alt mens andre åpner søppelspannet og kaster opp ned i det. Dette når liksom ikke helt opp i min bok og filmen føles mildt sagt litt middelmådig innimellom. Den har dog litt minimumsunderholdning i og når terningen skal kastes så velger jeg jeg å rulle en forsiktig treer.

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- The Frighteners - Eventyrlig spøkelsesthriller
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer

• New Times