Anmeldelse av Reprise, norsk film fra 2006

Drama, Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 11 år

Linker

Hjemmeside

Fullendt frisk norsk film som imponerer og underholder deg

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.02.2012]
Erik og Phillip er to Oslogutter på 22 år. Begge to er forfatterspirer som leverer inn et bokutkast til forlaget. Erik får bekreftet det han hadde mistenkt lenge. At hans bokskriblerier ikke holdt helt mål. Derimot ble Phillip antatt og boken hans kom ut høsten etter. Phillip forelsker seg i Kari og takler ikke det nye livet og blir syk. Han legges inn på psykiatrisk avdeling med psykose. Seks måneder senere kommer han ut igjen. Erik skriver på en ny bok som blir antatt den også. De er mye sammen med venner, men ting er ikke så enkelt i vennskapet og livet etter Phillips sykdom...

Filmen starter med at vi får se utvendig hjørne i en hvit murvegg med en stor sprekk i. På høyre side av bildet ser vi en ung mann med blondt hår og en stor konvolutt i hendene. Han lener seg til veggen og så kommer en annen ung mann og ler litt mens han spør om de skal få utgitt noe, eller bare stå og dyrke angsten. Den blonde smiler for seg selv der han står framdeles med hodet lenet inn mot veggen. Så står han opp normalt og så sier han at det er en grunn til at de står her nå, og ikke der borte. Så ser vi at også den andre har en stor konvolutt i neven. Den blonde lurer på om det han har laget er noe å eksponere verden for. Den andre sier at nå må han komme så går de og poster sine forfatterbidrag. Så er de kommet bort til den store røde postkassen og den ene sier at det er nå det begynner. De legger begge sine konvolutter opp i postkassen. Så hører vi en fortellerstemme som sier at manuskriptene ville ankommet forlaget og de ville straks ha blitt antatt. Bøkene ville kommet ut følgende høst. Etter mange års hardt arbeid, ville de endelig kunne ha kalt seg forfattere. Bøkene ville ha solgt heller dårlig, men heldigvis brydde ikke Erik og Phillip seg lite om salgstall. Etter hvert ville bøkenes presise uutgrunnelighet ha truffet en uoppdaget nerve i tiden, og bøkene ville oppnådd kultstatus. Den uventede suksessen ville overveldet Phillip. I et anfall av hynbris ville han i en alder av 23 år erklært sitt litterære prosjekt for fullendt og trukket seg tilbake fra... Nei, nei. Det ville heller vært en ulykkelig kjærlighetshistorie som ville fått Phillip til å miste troen på litteraturen. Han ville forlatt Oslo uten et ord til sine nærmeste. Etter å ha reist rundt i tre måneder, ville Phillip ha nådd Vezere-dalen i Frankrike. Synet av Lascaux-dyret, menneskets urkunstverk, ville helt uventet ha overmannet ham og han ville delirisk ha trodd han kunne japansk og fulgt etter en turistgruppe fra Hiroshima en hel dag før han ville ha kollapset og våknet opp på et lokalt sykehus med diagnosen: akutt Sten Dahl syndrom. Igjen ville han ha følt en trang til å skrive. Januar i Oslo. Eriks savn til Phillip, ville blitt et savn også til litteraturen, skrivesperren var et faktum. Det ville vært forfatteren Sten Egil Dahl som ville ha overbevist Erik om at han var nødt til å forlate landet for igjen å kunne konsentrere seg om skrivingen. Hun ble sammen med en ustabil ung dame som ville ta selvmord. Hun hadde ikke taklet deres lykke. Erik ville skammet seg over kreativiteten tapet ville ha utløst. De ville møttes tilfeldig den 4 september og ville lest hverandres uferdige manuskripter og innsett at de faktisk var i gang med den samme boken. Da boken kom ut ville den helt uventet ha forårsaket revolusjon i et lite land i Øst-Afrika, blitt bannlyst av Vatikanet, gjort Dalai Lama desillusjonert, og formet den gryende seksualiteten til Frode. Men alt dette var bare tanker om hva et forfatterskap kunne ført til, fordi det er nå det begynner.

De jeg så denne filmen på kino da den kom var det en film som virkelig overrasket meg og blåste meg helt av banen. Jeg hadde jo ikke lest noe om filmen og så den egentlig bare ved en tilfeldighet. Det var derfor jeg nå satte meg ned for å se den igjen og denne gangen med enorme forventninger med alt oppstyret rundt filmen som en av de beste norske filmene noensinne laget. Jeg ville med andre ord finne ut om jeg bare hadde følt en hype, men det er dette absolutt ikke. Dette er en film som framdeles imponerer deg. Man har klart å skape et godt univers her med alle disse fiktive forfatterne og alle bandene og ellers alt som skaper miljøet rundt karakterene her og bringer dem sammen. Dette foregår jo i Oslo og handlingen er fungerer her hele veien. Det er fint at man tar opp psykiske problemer på en måte som dette der en viser at det faktisk kan ramme alle og at man trenger ikke å være en rar snåling for å slite psykisk. Man behandler teamet med respekt her. Manuset er fantastisk gjort. Man digger hvordan dette er skrudd sammen. Her får man mange artige situasjoner og gode scener. Vi får blant annet presentert 17 mai på en rå måte man aldri har sett helt før som om det skulle vært Vietnamkrigen en presenterte. Filmen er variert presentert og en får mye snaksy filmmakeri fra første stund. Man digger begynnelsen her som er så frisk og annerledes alt annet som kommer ut på filmmedeiet. Resten av filmen fortsetter jo også i samme spor og det gjør at dette blir svært underholdende.

Regissøren her heter Joachim Trier og det er bare å merke seg navnet hans med en gang fordi han er en norsk superregissør. Joachim Trier må være en perfeksjonist til fingerspissene og det bærer denne filmen virkelig preg av. Dette er hans debutfilm og svært imponerende i så måte. Reprise er noe man virkelig legger merke til innenfor filmkunst. Og i 2011 kom han ut med sin andre film og beviste for verden at hans første film ikke bare hadde vært ‘flaks’. Filmspråket er stødig og variert og innimellom dødskult. Man har gjor en glimrende jobb her med å presentere matereialet på en usedvanlig treffende måte. Det er så masse detaljer og stilige små triks en bruker her hele veien for å spice opp inntrykket en får her. Fotoet er svært vakkert gjort her. Det hele får en kjølighet og med en masse bruk av særpregede nærbilder med stor detaljrikdom. Fotograf Jakob Ihre preger inntrykket man han gir det rette særpreget. Og når fotoet sammen med klippen til Olivier Bugge Coutté så blir dette nærmest perfekt.

Reprise er en film som krever mye av deg som seer om en skal få med seg alt som skjer her. Filmen leker med deg som seer her og man sitter og lurer på om hva som er realitet og ikke her hele veien, men til tross for dette så er det ikke veldig vanskelig å tolke hva som egentlig er tilfelle her. Og for deg som ikke liker en krevende film så er det ingen grunn til å skippe dette fordi en her får så mye humor mellom slagene. Filmen er til tider hylende morsom. Man får et til tider grovt og artig språk med del svært treffende lekeintelligente replikker. Som eksempelvis som at gutter som har vært sammen med en jente lenge bare sitter å ser på idol og steker kyllingbryst. Humoren er faktisk ganske frisk her og man digger måten man har gjort karakterene her som uten å bli for tilgjort fungerer mesterlig som komiske innslag. Her blir det morsomt og sårt om hverandre. Man mestrer begge deler på en perfekt måte.

Skuespillerne fungerer virkelig etter intensjonen her. Anders Danielsen Lie fungerer perfekt i hovedrollen som den kompliserte unge forfatteren med stor personlighet. Danielsen Lie gjør denne karakteren på en svært troverdig måte og også karakterens psykiske problem med hans psykose er gjort på et vis som man bejubler. I den andre hovedrollen finner vi Espen Klouman Høiner og han er et godt motstykke til Lies karakter. Han klarer det å danne en karakter som ligner litt på en østkantgutt som forsøker å være mer intelligent enn det han er. Viktoria Winge spiller også godt her som Phillips kjæreste. Dette er hennes andre film og her får hun vist mer av sitt register enn det hun viste i debutfilmen Fritt Vilt. Man digger alle birollene her som er så krydderfulle. Henrik Mestad er fantastisk artig som forlagets representant. Videre får regissøren ut det beste i uvanlige friske skuespillervalg for sin tid som Henrik Elvestad og Odd-Magnus Williamson. Christian Rubeck er mesterlig som porno-Lars en type som man ler en god del av i filmen i sin harde framstilling med tilhørende Hitlerjugend-sveis. Thorbjørn Harr gjør også en artig rolle i filmen i litt typisk Harr-stil som her passer godt inn.

Dette er en film med stor internasjonal gjennomslagskraft. Reprise er et stort stykke kunst som kan konkurrere med de mest anerkjente filmskaperne på kloden. Med andre ord er dette en norsk superfilm. Om du ikke har sett denne ennå så er det noe du bør forsøke deg på. Det er en film som tar opp tunge teamer, men på en lett måte som gjør det hele til en ‘feel good’-film. Man elsker måten filmen leker med deg og kommer med en rekke artige digresjoner underveis. Alt dette gjør at jeg nok holder Joachim Trier som en av mine ynglingsregissører i Norge. Han viser at han lager film uten å bry seg om å treffe bredt og konsentrerer seg heller å lage en perfekt film i det universet han skaper. Jeg trenger vel ikke nevne at denne filmen får full pott, fordi her er det bare å bøye seg i støvet siden det er en ny konge i byen.

- Thelma - Spiller på flere svært vellykkede strenger samtidig
- Louder Than Bombs - Finskrevet og beskjedent forløsende familiedrama
- Oslo, 31. august - Tungt og sterkt om fortvilelsens maktgrep

25.02.2012 sier Jacob: god omtale! likte også denne godt :)
10.03.2010 sier Pål Frostad: Jeg er med på mange av betraktningene dine. Jeg synes denne filmen var helt super og som du sier er dette noe så uvanlig som en god norsk film også utenfor norges grenser. Jeg så denne på kino og ble bare helt betatt av filmen, den er sterk og føles litt ny og anderledes. Men vil legge til at filmen jo også aktuell i det at den tar opp psykiske problemer som framdeles er litt tabu i vårt samfunn. Kjenner at denne filmen hadde vært noe å anskaffe seg for et forhåpentligvis gledelig gjensyn.

• Filmguiden
  • Gamereactor.no