Anmeldelse av Fante-Anne, norsk film fra 1920

Kriminal, Drama, Romantikk, Stumfilm Spilletid: 72 minutter Aldersgrense: 7 år

Solid norsk triumf for sin tid

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.05.2012]
På gården Storlien vokste Anne og Haldor opp. Anne var en ordentlig villstyring, og hun drog alltid den stille Haldor med seg på sine gale streker. Haldor var en mer stille og rolig gutt, men siden han var ufrivillig med på leken så måtte han også smake steken, for Anne holdt seg på avstand når straffen skulle utdeles. Anne er hører egentlig ikke til på gården og er en unge som de tok til seg fordi moren hennes døde. Hun vokser opp og jobber som sæterjente og ser for seg å gifte seg med sin Haldor siden de alltid hang sammen som erteris. Haldor ble den rikeste gutten i bygden og var en populær mann for jentene selv om han hang mest sammen med sin Anne. Den litt eldre gutten Jon er også veldig interessert i Anne, men Anne har jo spart seg til Haldor så derfor har ikke han en sjanse. Men så snur alt da hindringer og de harde realitetene dukker opp for Anne og Haldor og deres videre liv sammen...

Filmen starter med at vi får se Anne som klatrer høyt opp i et tre. Hun er svært vilter og roper på Haldor og vil ha ham med opp i treet. Men Haldor bare ser opp og rister på hodet og fortsetter med sin trygge spikking på bakkenivå. Når Anne ikke klarer å få Haldors fulle oppmerksomhet klatrer hun ned fra treet. Så ser vi Haldors mor som er konen på gården som henter seg en liten flaske fra skapet. Deretter bærer det tilbake til Anne igjen som klatrer over grinden og bort til Haldor som sitter og spikker. Hun vil ha ham med på noe og peker i retning av treet og griper tak i ham og river ham med seg. Hun begynner å klatre opp, mens han står nede å ser på. Anne klatrer helt opp i toppen av det høye treet med Haldor som halvredd beundrer på bakken. Hun finner et fuglerede som hun demonterer og kaster ned kvistene på bakken til Haldor som plukker dem opp igjen. Anne ser at det kommer noen karer gående mot dem og klatrer ned i vill fart og gjemmer seg så i gresset. Der står Haldor igjen med hele fuglereiret i hendene når mennene kommer og ber egentlig om juling som han også får når de fillerister ham. Når så mennene har gått videre så titter Anne fram og ler godt av Haldor som fikk seg en skikkelig omgang juling. Anne er høyt og lavt og da det kommer et kjærestepar på besøk er hun selvsagt på pletten for å se hva de hadde fore. Hun lister seg etter dem og ser på mens de kysser og holder rundt hverandre. Hun løper tilbake til gården og får med seg Haldor for å teste ut det hun har sett. Hun sier at nå er han hennes kjæreste. Han må holde rundt henne og så sier hun at han må kysse henne. Og han gjør som hun sier og kysser henne raskt før han blir veldig flau. Hun ler av ham og finner det hele veldig festlig.

Denne filmen er det nasjonale gjennombrudd i norsk film. Det er den første helaftens spillefilm som er basert på norsk litteratur og med norsk regissør. Filmen ble digitalt restaurert i 2011 med nye tekster, ny lyssetting og bilderensing. Alt dette gjør at vi den dag i dag kan kose oss med denne godbiten fra tidlig norsk filmhistorie. Musikken er også helt ny da det ikke fantes spor etter den originale musikken som ble spilt under forestillingene i form av noter. Filmen baserer seg på Kristoffer Jansons bondefortelling ‘Fante-Anne’ fra 1868. Anne er en skikkelig fantejente og finner på mye galt her. Filmen starter mens Anne er liten og vi blir med henne på alt det gale hun finner på som en slags Norges svar på Emil. Og som fanteunger flest så er det viktig å ikke bli tatt i det man gjør og her bruker Anne stakkars Haldor som skjold og det er som regel alltid han som må betale for hennes påfunn. Her får vi se Anne leke i bekken og gjøre alt hun ikke skal. Hun er en livlig jente og finner har mange rare innfall som føler henne også over i det voksne livet.

Sommeren 1920 satte Rasmus Breistein i gang med innspillingen av sin debutfilm Fante-Anne. Men til tross for at Breistein fikk støtte til filmen var dette en dyr affære for ham og han måtte pantsette gård og grunn for å få realisert filmen. Resultatet ble noe helt nytt i norsk film. Dette er en skikkelig bondefortelling som skildrer livet på landet slik det var før i tiden. Og i så måte er dette også den første filmen til å skildre slikt nasjonalromantisk bygdeliv i denne første bygdefilmen som Norge huset. Vi blir kastet direkte inn i handlingen fra første stund som var noe nytt i norsk film. Det hele begynner med scener som karakteriserer hvem Anne som en impulsiv, eventyrlysten, aktiv, utspekulert, livlig og smart liten jente. Filmen er et melodrama om svik og klassesamfunn på landet. Dette var først ute med å tematisere forholdet mellom såkalte fanter og de bofaste. Breistein har gitt filmen en viss bygdekritikk og ting er ikke alltid bare flott og pent på landet slik man kanskje ser det for seg på forhånd.

Fante-Anne ble en stor suksess også utenfor Norges grenser. Dette ble etter all sannsynlighet en av de største suksessene i Norsk filmhistorie da den hadde premiere. Her får vi en film som skildrer det norske i en masse flott norsk natur og typisk bygdekultur for sin tid. Man bruker også en rekke teaterskuespillere i rollene. Skuespillerstilen er mye mer naturalistisk og dempet enn det som var vanlig før denne tiden. Man får en film som folk kunne leve seg inn i på denne tiden den kom ut. I dag er jo dette veldig eksotisk og et bra dokument om en svunnen tid. Filmen har et klart profesjonelt preg over seg og står fram som en god stumfilm for sin tid. Det er bra at ikke handlingen er så forutsigbar som man kanskje skulle tro selv om romantikken til tider blomstrer her. Dette er et bra dramafilm som framstår som noe som imponerer for sin tid. Denne filmen baner jo også veien for alle de bygdefilmene som kom utover 1920-tallet og det er jo interessant å se hva som på mange måter som inspirerte disse filmene som skapte denne bølgen i tidlig norsk filmhistorie. Med andre ord en god fullblods norsk film.

- Gullfjellet - Tannløs gullfeber
- Ungen - Godt dystert drama som glimter til innimellom med noe småhumor mellom slagene
- Kristine Valdresdatter - Norges siste stumfilm i ny musikalsk drakt
- Brudeferden i Hardanger - Klassisk norsk dygdestumfilm
- Felix - Romantisk stumfilmdrama som ikke bergtar deg

Kommunenes Filmcentral AS (KF)