Anmeldelse av Uno, norsk film fra 2004

Drama Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Leverer drama med spenning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2004]

David jobber på et helsestudio der sønnen til eieren har viklet seg inn i ulovlige problemer. Politiet kommer på sporet av saken og henter inn alle som er i miljøet. Gjengen bures inne til de sier hvem synderen er. David føler seg nødt til å tyste siden faren hans ligger for døden på legevakten. "Tysteren" David får etter dette store problemer med blodhevnen som venter fra tidligere kamerater...

Uno forsetter ikke den norske bølgen av drama-komedie filmer. Dette er et mørkt drama om vennskap og svik, samt en ung manns takling av angst oppi dette. Man kan si at denne filmen er dramaversjonen av den danske filmen Pusher.

Historien er ikke den mest innviklede, men blir mesterlig lagt fram. Handlingen er lagt til indre Oslo og skisserer et småkriminelt kroppsbyggermiljø, der man slår sin vei ut av problemer.

Aksel Hennie 'is the man' og gjør her en framragende debut som regissør og manusforfatter. Det er modig gjort å debutere med en rein dramafilm og den er gjort veldig seriøst og troverdig.

04.08.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Sånn midt på treet.
21.06.2009 sier RoyaZ: Dette er en film jeg anbefaler!

• Filmguiden
  • StudVest