Anmeldelse av Jakten, norsk film fra 1959

Drama Spilletid: 94 minutter

Særegent og lekent norsk mesterverk som overrasker deg stort

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.07.2012]
Vi er på vidden på fjellet. Det er nå rypejakten som står i fokus. Den lidenskapelige jegeren Bjørn og hans kone Guri, er på jakt sammen med kameraten Knut. Etter hvert utspiller det seg et drama på fjellet under jakten om Guris gunst. Det blir med andre ord et klassisk trekantdrama der to menn som begjærer den samme kvinnen. Det hele ender med at den ene kommer hjem i kiste. Men hva som har foregått der oppe på vidden er det man her skal oppleve og hvordan disse tre egentlig møttes og kjenner hverandre...

Filmen begynner med at vi følger en bil på veien gjennom et bondeområde med en medfølgende jazzlåt. Vi ser så et flott landskap med en naken vidde foran oss. Vi hører at det blåser mens kameraet snur seg rundt så vi får se hvordan vidden ser ut. En stemme skyter inn at dette er stedet der denne historien utspiller seg. Stemmen stiller også spørsmåltegn med at historien en gang har hendt. Ikke langt fra et idyllisk lite fjelltjern ligger en liten hytte. Og plutselig bare åpner døren seg til denne hytten mens stemmen fortsetter å si at som alle historier så har denne også tråder forover og bakover i tid. Når vi kommer bort til døren snur vi oss og der får vi se noen personer som går ved siden av en traktor. Når vi kommer nærmere så får vi se at det er en mann i strikkegenser som kjører traktor med en politimann gående ved siden av. Stemmen forteller at dette er noen bilder som er i slutten av historien. Så får lensmannen spørsmål om hva han tenker om dette. Han forteller at han ikke kan gjøre stort annet enn å kjøre kisten til bygden. En slik sak lar seg ikke utforske. Alt de vet er at det var to karer og et kvinnfolk, og at det var et vådeskudd. Så begynner historien.

Historien som fortelles her er jo ganske klassisk og man rynker ikke videre på nesen over den, men hvordan man forteller dette er såpass storartet gjort med sin mystiske begynnelse og hopping fram og tilbake i tid. Man får også se i tilbakeblikk bruddstykker av hva som har hent før denne man dro på denne rypejakten. Dette er to menn som kjemper om en kvinnes gunst. Selve kvinnen er den minst interessante karakteren her. Her er det mennene og deres jakt som står i sentrum. Her leker man med publikum og deres forventninger om hva man kan forvente seg å få presentert på film og ikke minst også hvordan. Man får også interessante frempek om hva som kommer til å skje senere.

Jakten var Erik Løchens debut som spillefilmregissør. Og selv om dette ikke var noen publikumshit så har denne filmen såpass stor gjennomslagskraft at den også fremdeles står som en påle i norsk filmhistorie. Dette er svært særegent og annerledes alt annet man hadde sett på norsk film fra før. Dette er stor filmkunst og et eksempel på at også eldre norske filmskapere turde å tenke utenfor boksen og lage noe revolusjonerende og forfriskende nytt i sterk kontrast til alle de lette komediene og tradisjonelle dramaene som kom ut i samme periode. Dette står også ut som spesielt selv den dag i dag og det er ikke mindre enn en prestasjon i seg selv i norsk filmhistorie. Fotoet er flott gjennomført med friske snitt av folk og natur. Og sammen med overraskende klipping og en særegen fortellerteknikk blir dette svært minneverdig. Dette er et fint og stort filmatisk eksperiment som lykkes stort med sine stilige, tøffe og spesielle valg. Filmen bryter med den tradisjonelle fortellerformen. Her får man blant annet høre karakterene tenke høyt og de fører også tankesamtaler og indre monologer. Det blir også en fortellerstemme som både forteller og henvender seg til rollekarakterene. Det hele er så kunstnerisk lekent at man jubler litt der man sitter å ser på dette i stolen sin.

Dette har mye til felles med Tancred Ibsens ‘Den Hemmelighetsfulle leiligheten’ som kom noen ca ti år før denne, bare at dette fremstår som mye friskere og mer lekent. Begge filmene fokuserer på hva som befinner seg på innsiden av karakterene også slik at man virkelig får ta del i alt som skjer på et svært spesielt vis. Jakten lot seg også bli bemerket og ble blant annet plukket ut til hovedkonkurransen i Cannes i 1960 og det er jo ikke verst bare det. Den blir også trukket fram som en av de beste og mest særegne filmene som er laget i norsk filmhistorie. Vi må fram til Joachim Triers første film Reprise for å finne noe som er like lekent som det bestefar Løchen presenterte i Jakten.

Dette er en svæt sær film som man bør prøve seg på om en vil se noe gøy og annerledes i norsk filmhistorie. Det er flere elementer som gjør at denne filmen virkelig skiller seg ut. Det er fantastisk å oppleve alt det filmatiske filmsnopet som presenteres for deg her. Bildene er flott skutt og alt er nærmest perfekt utført her og på en måte som man ikke har sett så mye lignende til fra før av. Filmen er kanskje ikke så folkelig, men har et bra driv og man følger spent med på alt om skjer er og suger inn filmen som herlige bringebærdrops. Lyden er også god i filmen og det er lite her som vitner om at dette faktisk er laget på nittenfemtitallet for godt over femti år siden. Om du er redd for litt tunge kunstneriske tolkninger og mørke skildringer så er dette hel annerledes i så måte og veldig lyst og lystig fortalt. Det er rett og slett mye med Jakten som gjør at jeg faktisk ikke kunne annet enn å digge denne filmen. Det at man blir overrasket og får en såpass frisk og lys skildring av noe så gravalvorlig som to menn som kjemper om samme kvinne og en som kommer fra det med livet tapt. Man kommer som sagt ikke utenom fortellerteknikken her også som jeg har nevnt før og den er nok hovedgrunnen til at man virkelig omfavner det man får servert her. Også slutten er gjort på særegent vis som gjør denne filmen svært helhetlig og storartet hele veien.

- Motforestilling - Leken interessant norsk filmkunst med spesiell form presentert som en film i en film

• StudVest
  • Avoir-alire.com