Anmeldelse av Brent jord, norsk film fra 1969

Drama, Krig Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 11 år

En svært undervurdert norsk krigsfilm om tyskernes herjinger i Nordnorge

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2012]
Det er på høsten 1944 og man begynner å se slutten på krigen. Vi er i Finnmark og russiske tropper har krysset grensen. Tyskerne trekker seg tilbake vestover. I tyskernes tilbaketrekking ble det bestemt at alle hus skulle brennes og folkene skulle evakueres. Om man ikke var med på planen ble man jaget og skutt når tyskerne fikk tak i deg. Vi følger noen familier som nektet å la seg evakuere. De gjemmer seg ute i den golde naturen og forsøker å overleve så best de kan og i konstant frykt for at tyskerne som lurer i nærheten skal finne dem...

Det er laget mange norske krigsfilmer som stort sett skildrer historier sør i Norge. Dette er en av de få filmene som skildrer hvordan krigen gjorde sitt inntog i Nordnorge. Her får vi se at folk i Nord virkelig måtte blø for tyskernes grusomme spill og taktikk som refereres til det som kalles den brente jords taktikk. Dette gikk ut på å brenne alle hus og ødelegge veier og broer slik at ikke russerne skulle kunne bruke ressurser i nærmiljøet i Nord og dermed forsinke eller stanse helt deres framtog slik at de må være helt totalt avhengig av sine egne forsyninger på mat, varer og ressurser. Det er nesten helt utenkelig for oss å tenke seg til hvor forferdelig dette må være å miste både gård, dyr, biler og hjem. Det er ikke rart at enkelte forsøkte å gjemme seg bort for å bli der de alltid hadde bodd.

Filmen bygger på romanen 'Fimbulvinteren' av Sigbjørn Hølmebakk. Den begynner svært rolig med at vi får se nordlendingene drive på med sitt på gårdene sine. Alt er ved det vante men de hører snakk om evakuering, men tror ikke at tyskerne vil gjøre det i og med at de virker å ha mer enn nok å gjøre med å evakuere seg selv. Men det svirrer rykter om at Båtsfjord er brent og det skremmer at det kanskje vil skje det samme med dem. Men så skjer det utenkelige og det får voldsomme følger for folk og også Nordmenn generelt. Det å få slettet alel hus og infrastruktur kostet enormt for folket som ble utsatt for dette røveriet og for staten som måtte bygge opp igjen landet etter krigen. Man får også godt beskrevet det rolige samfunnet i Nord som blir senter for tysk kald og kalkulert krigspolitikk. Man får også se hvordan tyskerne behandler russerne og det merker nordlendingene som forsøker å hjelpe så godt de kan, men det er dødsstraff for å skjule og hjelpe russere så det er ikke så enkelt å ha et godt hjerte.

Man får virkelig inntrykk av krig her. Det er mye detaljer i kjøretøy, våpen og uniformer hos både russerne og tyskerne som er på plass og får dette til å fremstå som svært troverdig. Jeg vil faktisk dra det så langt at dette er en av de beste norske krigsfilmene som er laget i sammen med ‘Ni Liv’. Man ligger seg som sagt på en meget realistisk linje og nordlendingene snakker nordlandsk, russerne russisk og tyskerne tysk. Man har også brukt skuespillere fra tyskland slik at tysken er veldig bra slik man forventer av en slik film. Man hører bulder og brak fra krigen over lange avstander og i tillegg får vi maskingeværsalver og annet som hører hjemme i en krigsfilm. Og som bakteppe for det hele får man den flotte nordlandske naturen i det barske landskapet.

Regissøren heter Knut Andersen og har laget andre mer kjente filmer som Balladen om mestertyven Ole Høiland, Operasjon Løvsprett og Hurra for Andersens!. Her lager han en mye mer seriøs film. Han er flink til å fange alvoret her og forteller det hele på en ypperlig måte som underholder deg mens du ser. Filmen har også holdt seg overraskende godt gjennom årenes løp. Det er jo tross alt gått en del tiår siden slutten av sekstitallet og dette framstår som veldig solid og spennende enda. Man føler også man lærer mye av denne filmen og dette burde vært en obligatorisk film å se på skolen når man har om krigen. Det er jo også en veldig spesiell historie og helt uvirkelig at for oss som lever så trygt i Norge dag. Dette er som sagt en god krigfilm som skiller seg litt ut. Det er tøft at folk tørr å lage film om dette og fordi det er en viktig historie å fortelle om vårt land. Skuespillet er også bra med den barske Rolf Søder i spissen. Bildet er også bra for sin tid og man føler at man har med en vellaget film i alle ledd. Det er jo også tøft å få realiteten i farger som kom til norsk film bare et år før dette kom ut.

Dette er en sterk film å se. Man føler det berører man å se mennesker bli strippet fra sine hjem og eiendeler. Man føler også at ikke helt alle har forstått hva de egentlig er blitt utsatt for her. Blant annet ser vi at en eldre dame vasker gulvet sitt før hun skal bli evakuert og det er ikke nødvendig når man skal brenne huset. Og når mannen hennes blir skutt under en missforståelse så er det nesten helt forferdelig å se hun miste alt på kort tid som hun har kjært i livet. Det blir også nok av spenning her og slutten er det mye av det når de som har valgt å gjemme seg i naturen blir jaget av tyskerne. Replikkene er også gode her og slående som da konen ber mannen sin om å sove og han svarer ‘Sove? Det har tatt meg 15 år å bygge det opp. Så kan jeg holde meg våken de timene det tar å brenne det ned’.

For å oppsummere er dette blitt en bra og nesten litt undervurdert norsk film. Man har nesten lykkes i alt man forsøker seg på her. Dette er en god krigsfilm lagt opp som et troverdig drama uten noen dødpunkter. Her har en ikke spart på noe når man lagde filmen og man har gjort sitt ytterste for å få fram det beste i alt materiale og personell som her benyttes. Resultatet er blitt utrolig severdig og det er ikke alltid at norske krigsfilmer fenger slik som denne. Her finner man et motstykke til Max Manus med en helt annen historie. Her skildrer man jo vanlige folk og det er også noe nordmenn lett kan kjenne seg igjen i. Man får også skildret den norske folkesjelen i hvordan våre forfedre en gang var og hva de opplevde.

- Dragens fange - Norsk-russisk vikingfilm
- For Tors skyld - En film om alkoholproblemer, vennskap og samhold
- Den Sommeren jeg fylte 15 - Lavmælt og grei pubertetsskildring
- Olsenbandens siste bedrifter - En Olsenbandenfilm du virkelig smiler av
- Balladen om mestertyven Ole Høiland - Ole Høiland, storforbryter og pikenes Jens
- Sus og dus på by'n - Norske småkriminelle skaper noe moro
- Hurra for Andersens! - Koselig, folkelig og humoristisk norsk film
- Nydelige nelliker - Som et komisk skudd i mørket
- Operasjon Løvsprett - Til tider morsomt tøys og tull

27.10.2012 sier filmelsker77: meget bra film om krigen i finnmark.men det finnes en film til som er fra finnmark og det er filmen under en steinhimmel som er like bra som brent jord men aldri utgitt på film

Teamfilm AS