Anmeldelse av Eggs, norsk film fra 1995

Komedie, Drama Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: Alle år

Fantastisk artig, men litt småsær norsk film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.09.2012]
Dette finner sted i 1994 i Norge midtvinters. Snart står julen for døren. Far og Moe er to eldre brødre. De bor sammen i et hus langt fra tett bebygde strøk, og det har de gjort hele sitt liv. Foruten Fars to dagers mopedtur til Småland. De er med andre ord nesten som et eldre ektepar å regne. En dag ringer telefonen fra Småland. Da får de vite at Far har en sønn ved navn Konrad. Han skal komme på besøk og skal bo hos dem en stund, siden Konrads mor har blitt svært syk. Dette skaper uro i hjemmet til de to brødrene som nå må forholde seg til mer enn bare hverandre...

Filmen starter med at vi får se en øde vei med snødekkede jorder langs siden av den. I det fjerne kommer det en bil med gule blinkende lys. Det er en snømåkebil som lager gnister på den bare veien når plogen tar såvidt nedi. Litt lenger borte ser vi et gammelt hus. Inne venter en trapp og vi hører at barbermaskinen går før en eldre mann kommer luntende ned trappen og inn på toalettet. Like etter kommer en ny gammel mann ned trappen og han går den halvveis før han merker at han har glemt å ta på seg sokker. Han snur og går opp og ifører seg tøfler før det bærer ned trappen igjen. Så kommer radioen på fra kjøkkenet med en NRK-trudelutt fra reiseradioen. En av de gamle tar seg et glass vann på en spesiell måte med at han fyller glasset og heller ut igjen en rekke ganger før han endelig drikker en skvett. Og da får han kommentaren fra Far om at han ikke må drikke rått vann. Dette er nok en del av rutinen i huset til gamlingene.

Denne filmen er god på å fange hverdagslivet til Far og Moe. Bent Hamer er veldig god på å fange inn kontrastene på slik disse lever og alltid har gjort det og til alt det moderne tullet som Far selv uttaler at min tid representerer. Det er mye stemning i denne filmen og innslag fra rutinelivet. Det er veldig likt slik man ser ting for seg hos sin bestefar. Det blir mye humor ut i fra hverdagskommentarene til disse litt gretne gamle gubbene. Det blir en kombinasjon mellom litt småkrangling og selvfølgeligheter i skjønn harmoni. De kan diskutere alt fra å drikke vann fra springen til å kommentere gradestokken. De har jo aldri vært utenbys for utenom Fars tur til Småland. Det er ikke mye som bryter med deres liv slik de alltid har levd det og det blir derfor vanskelig når de får en ny besøkende i huset.

Dette er Bent Hamer sin debutfilm og det sier ikke rent lite. Han er en av de mest betydningsfulle og mest internasjonalt omtalte regissører vi har i nyere norsk filmhistorie. Han gjorde en brakdebut med Eggs og ble til og med funnet verdig nok til å vises i Cannes og det var sett på som nesten umulig for en norsk film den gangen. Eggs ble også sett på som det som startet en ny æra i norsk film. Den tok filmen over i det mindre alvorstunge og mer over i det friske og humorfylte som viste interessante sider med nordmenn som også appellerte utover Norges grenser. Det er mye interessant nytt å spore her. Hamer bruker kameraet på en helt ny måte enn vi gjerne har vært vant å se før dette. Her føler vi oss litt som en flue på veggen hele veien. Det hele begynner mesterlig med at vi får se en gammel trapp som er hovedfartsåren i dette huset og det som binder soverommene fra kjøkkenet. Her står kameraet fastmontert og man ser bare trappen og hører litt lyder fra beboerne i huset som man får introdusert på interessant vis via trappen. Og når begge kommer inn på kjøkkenet får vi se dem sammen hvordan de alltid har det i hverdagen i et liv fult av dødelig rutine. Erik Poppe står for fotoet og det er som veldig stødig levert. Det er også såpass mye detaljer i hvordan ting er gjort her og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Hamer har åpenbart et øye for disse detaljene som her gjør veldig mye av filmen og helheten. Humoren er litt sær men veldig lun og god og man koser seg med situasjoner som at Moe liker å danse når han er nyveid. Skuespillet er veldig stødig og passende av Sverre Hansen og Kjell Stormoen. De spiller disse to gamlingene med såpass mye sjel og personlighet at man tror på det man får presentert.

Eggs er en film å bli glad i. Det er virkelig artig å oppleve disse gamle sjarmerende karene som lever livet sitt. Man skjønner godt at dette slo an også ute i den vide verden, for sjelden får man mer artige hverdagsfilmer enn dette. Første gang jeg så dette likte jeg filmen og med dette gjennomsynet ser jeg enda mer hvilke kvaliteter som ligger i dette. Og det er en rekke artige typer i Eggs som gjør at man umiddelbart elsker Hamers univers. Filmen har også sitt navn etter Konrads eggsamling. Det ser nesten ut som om tiden har stått stille for disse gamle karene her og de lever som de alltid har levd. Humoren er litt absurd til tider men man føler at alt passer perfekt inn i settingen og handlingen som her fortoner seg. Eggs er lavmælt og tar seg tid til å beskrive hvordan ting virkelig hadde foregått i disse gamlingenes dagligliv.

Dette er en film man sikkert enten elsker eller hater selv om jeg vil håpe på at de fleste vil sette pris på det arbeidet som her er gjort for å skape en film utenom det vanlige. Jeg husket ikke at Eggs var så gøy som dette. Bent Hamer lager sære filmer, men de er såpass underholdende at de trigger noe i meg. Det hele er så oppslukende at jeg ikke kan la være å fryde meg over Eggs og de øyeblikkene den bygger opp. Man ler til og med litt høyt av dette til tider. Ikke viste jeg at en norsk film kunne engasjere så mye som dette. Her er det ingen dødpunkter i filmen og det hele er supert lagt opp slik at man føler seg oppslukt i filmen til en hver tid. Det er utrolig artig å være flue på veggen hos disse gamlingene. Når jeg ruller terningen på en femmer så er den svært sterk.

- 1001 gram - Merksnodig univers, men også plagsomt underfortalt
- Hjem til jul - Varme og sjarme