Anmeldelse av 90 minutter, norsk film fra 2012

Drama Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 15 år

Brutalt ærlig og sterkt om menneskeskjebner

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.09.2012]
Tre menn er på bristepunktet og vi følger offer og overgriper den siste halvannen timen før det fatale skjer. Ganske så vanlige mennesker mister fotfestet. Den ene får økonomiske problemer, den andre står i fare for å miste familien sin, den tredje sliter med stoff og voldsproblemer.

Denne brutalt ærlige og realistiske settingen åpnes med Bjørn Floberg som spiller den aldrende lavmælte og snille mannen som tydeligvis har bestemt seg for hva han skal gjøre. Han synes å ha problemer med økonomien og tar følgende et valg om å avslutte ting i livet. Floberg er knallsterk og stødig, som alltid, og leverer et fullstendig troverdig portrett av sin karakter.

Mads Ousdal er politimannen og familiefaren som ikke lenger får bo med sine barn og kone, spilt av Pia Tjelta. Han er på besøk for å se barna, men han har vanskeligheter med å dra bort fra huset selv om kona innstendig ber ham om det. Ousdal og Tjelta er her like realistisk og troverdig spilt, og fremstår som hvilken som helst ”kjernefamilie”, som ens egen nabo. Skremmende.

Aksel Hennie er den kokainsniffende voldelige mannen som låser sin samboer inne på soverommet sammen med deres nyfødte baby. Han sliter tydelig tungt med flere ting, men hva som er bakgrunnen vites ikke, vi bare ser han har store problemer med å la samboeren få noen som helst form for frihet i livet.

Felles for disse mennene er ikke bare at det tipper over for dem, det er også likevel som at vi forstår mye av hva de sliter med. Alle kan relatere seg til en eller flere av deres problemer, eller man kan i det minste sette seg inn i hvordan de må ha det. Ikke at dette rettferdiggjør deres handlinger selvsagt, men det skaper et flersidig inntrykk av dem som ikke er utelukkende negativt, bra!

”90 Minutter” er Eva Sørhaugs andre film etter ”Lønsj” fra 2007. Som hun gjorde i denne filmen tar hun også med ”90 Minutter” å portretterer inngående disse menneskenes liv med et smart manus og utvikling som ikke nødvendigvis gir oss det vi først tror vi ser. Hoppingen mellom de tre mennenes liv gjøres nemlig smart, vi blir ”lurt” ved at det ikke hoppes forutsigbart mellom dem, men heller mer variert enn først ventet. Den aldri så lille overraskelsen på slutten understreker også denne spennende og varierte klippingen mellom historiene. Lyden er for øvrig sentral og meget bra gjort, den er da også veldig vesentlig i mange scener.

En kan kanskje hevde at det er noe mangelfullt ved bare å ”vise” disse tre settingene, de siste 90 minuttene, og slik ikke stille flere spørsmål eller forsøke å gi et innlegg i debatten selv, fra regissørens side. Likevel er karakterskildringene og historiene såpass troverdige, sterke og inderlige at man til slutt ikke føler man trenger noe av forhåndsinformasjon rundt menneskene, eller etterinformasjon for den saks skyld. Det vi ser er altså mer enn nok til at vi forstår det man skal forstå, samtidig som vi ikke får svar på alt annet og videre slik setter i gang store tankeprosesser rundt både vold, samliv, menn og livet generelt. Dette er faktisk både givende og godt for oss seere, et forståelig motiv fra regissøren i seg selv.

I ”90 Minutter” er ikke den positive glatte underholdningsfaktoren vektlagt, ei heller tanken på publikumsoppslutning eller overforenkling av den harde virkeligheten, nei Sørhaug har laget en steinhard og ærlig film som i tillegg også er knakende god rent filmatisk. Bildene, kameraføring, musikk og lyd er meget pent gjort og gjør filmen nærmest vakker i all sitt grufulle gravalvor. Den urovekkende tonen ligger hele tiden under og dirrer, selvsagt mye fordi vi vet/skjønner at det kommer til å skje noe. Både gripende historier, karakterer og settinger, et sterkt og flott filmspråk og ikke minst fantastisk skuespill gjør dette til sterk kost. Det er rart å skulle anbefale en så ”fæl” film, men det føles samtidig fullstendig riktig!

- Lønsj - Salig og blandet lønsj av livets såre realiteter

• Ranablad